וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד החקלאות רוצה לנגוס בסמכויות של מינהל מקרקעי ישראל

מאת עמירם כהן

11.2.2010 / 7:08



>> שר החקלאות שלום שמחון העביר לעיון משרדי הממשלה ושריה תוכנית מהפכנית לרפורמה בניהול הקרקעות החקלאיות בישראל. התוכנית נועדה להעביר חלק ניכר מסמכויות מינהל מקרקעי ישראל לידי משרד החקלאות.



מתווה הרפורמה הוצג באחרונה ביום עיון שערך משרד החקלאות בכותרת הרפורמה הדרושה במינהל מינהל מקרקעי ישראל בעניין החוכר בישוב החקלאי. פרטי הרפורמה, שגובשו במינהל לתכנון במשרד החקלאות, נועדו להשלים את הרפורמה בקרקע העירונית שאושרה באחרונה בממשלה.

בדברי ההסבר להצעה נאמר כי משרד החקלאי ופיתוח הכפר הוא הגוף המוסמך הבלעדי לקבוע את מכלול הפעילות החקלאית בישראל ובכלל זה את מדיניות חלוקת הקרקעות בין ענפי החקלאות השונים ואת מדיניות קליטת המתיישבים במרחב הכפרי (קיבוץ, מושב, הרחבות קהילתיות).



בין היתר, הרפורמה אמורה להעביר את האחריות לקביעת היקף השטחים ("נחלות") שיוקצו למתיישבים במגזר הכפרי ואופן איכלוסם לידי שר החקלאות. בנוסף, לפי הרפורמה מבקשת להעביר את קביעת רשימת הגידולים והענפים החקלאיים המותרים בלעדית למשרד החקלאות, ולקבוע כי לא תהיה כל מעורבות, כפי שהיא קיימת כיום, של מינהל מקרקעי ישראל בקביעת "גידול חקלאי מהו", כלשון הצעת הרפורמה, ומהן הפעולות החקלאיות המותרות בקרקע חקלאית.



הקרקע החקלאית תוחכר למתיישבים בחוזי חכירה ארוכי טווח (חוזי "חכירה לדורות" המקנים זכיות קנייניות בקרקע).



בתגובה להצעת הרפורמה נמסר מהאגודה לצדק חלוקתי כי "על הממשלה לדחות את ההצעה על הסף, מפני שמדובר במשאב ציבורי מוגבל, ועל מינהל מקרקעי ישראל מוטלת החובה, שהוכרה בפסיקת בית המשפט העליון, לשמור על אמות מידה שוויוניות בטיפול במשאב הזה. לקרקע חקלאית יש שימושים נוספים מלבד חקלאות, בהם הגדלת היצע הדיור ואכלוס המרחב הכפרי. העברת סמכויות מהמינהל למשרד החקלאות עלולה לפגוע באופן קשה בעקרונות השוויון והתחרות ההוגנת על משאבי הציבור".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully