וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בבנקים בהודו אין תקרת זכוכית

מאת התר טימונס

11.2.2010 / 7:08

תעשיית הבנקאות הצעירה יחסית בהודו מלאה בנשים בתפקידים בכירים, כולל המנכ"ליות של ג'יי.פי מורגן צ'ייס, HSBC, רויאל בנק אוף סקוטלנד ו-UBS. החברה ההודית, על אף העדפתה לגברים, מעניקה לנשים אלה הזדמנות ושכר שווים



ניו יורק טיימס

>> בניו יורק ובלונדון מספר הנשים במשרות בכירות בבנקים עדיין נמוך, על אף עשרות שנים של מאבק לטפס בסולם התאגידי. אך בתעשיית הבנקאות הצעירה יחסית בהודו, נשים לא רק נמצאות בתפקידים בכירים ומשמעותיים, אלא לעתים קרובות הן גם אלה שמנהלות את ההצגה.



hsbc, ג'יי.פי מורגן צ'ייס, רויאל בנק אוף סקוטלנד (rbs), ubs ופידליטי אינטרנשונל בהודו מנוהלים בידי נשים. כך גם הבנק השני בגודלו במדינה, icici; והבנק השלישי בגודלו, אקסיס בנק. נשים עומדות בראש חטיבות בנקאות ההשקעות בקוטאק מהינדרה ובג'יי.פי מורגן צ'ייס, ובראש חטיבת המניות ב-icici.



במדינה שבה ההורים בכמה אזורים עדיין מבכרים בנים על פני בנות; שבה שיעור האוריינות בקרב נשים נמוך; שבה סניה מירזה, שחקנית טניס מובילה, הודיעה החודש כי תפרוש מהמשחק בעקבות נישואיה, שפע הנשים בתפקידי ניהול בתעשיית הפיננסים עשוי להיראות מפתיע. אך נשים בתעשייה, שרבות מהן עבדו גם בלונדון ובניו יורק, טוענות כי הודו הציגה שילוב נכון בין מנהלים תומכים, גברים ברובם, לבין אווירת עבודה מגוונת שבה לא חייבים להיות "אחד מהחבר'ה" כדי לשרוד.



זאת לא תרבות "הומוגנית של שחקני גולף חובבי בירה", אמרה ניינה לאל קידוואי, העומדת בראש hsbc בהודו, ולשעבר ראש חטיבת בנקאות ההשקעות של מורגן סטנלי בהודו. בעוד שמנהלים ובנקאים מהמין הגברי נאלצים לשאת בנטל הדת, חיי המשפחה וחיי החברה, "נשים יכולות להצטרף לכוח העבודה בתנאים שלהן", אמרה קידוואי. "הן צריכות לטפח קשרים, הן צריכות לעבוד קשה, אבל זה קל יותר".



לא מתנהגות כמו גברים



פירוש הדבר שבהודו לא תמצאו נשים מהזן של וול סטריט: נשים שחשות כי הן חייבות להתנהג כמו בנקאי גברי טיפוסי כדי להתקדם. בקבוצה זאת לא תמצאו נשים המתרברבות על היותן "אדוניות היקום". בנקאיות בכירות עוטות לעתים קרובות סארי מסורתי ומדברות בפתיחות על ילדיהן ובעליהן.



נשים אלה אמונות על כמה מהעסקות הגדולות בהודו, ובהן גיוס 9.7 מיליארד דולר לחברת החשמל ntpc וניהול המו"מ בעסקת הרכישה של וודאפון של נתח בחברת הטלקום ההודית האצ'יסון אסר, ב-11.1 מיליארד דולר.



כמעט כולן בגילאי 40-50, מגיעות ממשפחות מבוססות, למדו בבתי ספר מצוינים בהודו ומחוצה לה, וסיימו בהצטיינות בטרם הצטיינו גם בבנקים אליהם הצטרפו. לכן מעמדן נחשב ללא פחות מזה של עמיתיהן הגברים, ושל הלקוחות מולם הן עובדות.



בתעשיית הבנקאות יש דגש רב יותר על יכולת אישית מאשר בתעשיות אחרות, טוענות נשים מהמגזר, משום שקל יותר לעקוב אחר התוצאות: פשוט לראות את השורה התחתונה.



"את מקבלת את האתגר הבא שלך בהתבסס על הביצועים ועל הפוטנציאל שלך, ולא בגלל המגדר שלך", אומרת צ'אנדה קוצ'אר, מנכ"לית בנק icici, שם נשים מהוות 40% מהמנהלים הבכירים. קוצ'אר עובדת בבנק זה 25 שנה, מאז שנכנסה למקצוע, ועברה מבנקאות עסקית לבנקאות קמעונית, ואז לניהול החטיבה הבינלאומית ולאחר מכן מונתה לסמנכ"לית הכספים.



נשים "מצטיינות כשהן ניצבות בפני תחרות פתוחה", אמרה שיימלה גופינאת, אחת משתי סגניות נגיד הבנק המרכזי של הודו.



אותו שכר, יותר לחץ



מבחינת שכר, הנשים שהתראיינו לכתבה טענו כי מעולם לא חשו שהן זוכות למשכורות שונות מאלה של עמיתיהן הגברים.



"כאן אין בכלל אפליה בשכר", אמרה אושה תוראט, סגנית הנגיד השנייה בבנק המרכזי. הרעיון שאשה בארה"ב עשויה לקבל שכר נמוך יותר מגבר באותה משרה הפתיע אותה.



במקביל, נשים בתעשיית הבנקאות בהודו טוענות כי הן חשות לחץ רב יותר מגברים. "תמיד. זאת עובדה", אומרת קידוואי. "היה לי ברור שאנו צריכות לעבור קשה יותר ולהשיג ביצועים טובים יותר".



כולן תלויות ברשת תמיכה משפחתית ובכוח העבודה הזול של הודו לסיוע בשמירה על ילדיהן. חלק גייסו את האמהות ואת החמיות לטיפול בילדים, וכולן מעסיקות אומנות ועוזרות במשרה מלאה.



מירה סניאל, ראש rbs בהודו, החלה לעבוד בסניף של גרינדלייס בנק בכלכותה, ונאלצה להתמודד עם הלקוחות העסקיים ווהעובדים המאוגדים שלא תמכו בכך שהחליפה גבר מבוגר יותר שהיה בתפקיד לפניה. היא שינתה את האופן שבו הבנק מטפל בלקוחות, בהתאם לכדאיות; היא למדה את השפה הבנגלית כדי לשפר את התקשורת עם הצוות המקומי; ןלבסוף שיכנעה את האיגודים הסרבניים לקבל את האוטומציה בבנק, ואת הפיטורים הנלווים.



היא עבדה בבית ההשקעות לזארד בהודו כשהרתה את ילדה הראשון. היא נזכרת שכשסיפרה לבוס שלה שברצונה לעבוד בשעות גמישות לאחר הולדת בנה הוא אמר, "השתגעת? אנו משקיעים בך המון".



במקום לפרוש, היא התחייבה לעבודה כה מאומצת עד הלידה שהבוסים שלה ירגישו שההשקעה שלהם השתלמה. היא סגרה עסקה ב-6 ביולי וילדה את בנה יום לאחר מכן. אחר כך, הבוס שלה התרצה ואיפשר לה לעבוד בשעות גמישות באותה משכורת. היו כמה גברים, היא אמרה, "שאיפשרו לי לעשות את מה שרציתי לעשות".



כעת היא מאפשרת זאת לנשים נוספות בבנק. באחרונה, מנהלת סיכונים אמרה לה שהיא צריכה לעזוב משום שהיא בהריון והרופא המליץ שתישאר בבית. סניאל הציעה שהבנק ידאג לסידורים הדרושים כדי לאפשר לה לעבוד מהבית. לאחר שילדה תינוק בריא, "היא חזרה לעבוד והביצועים שלה בשמיים", אמרה סניאל. "דברים קטנים כאלה לא עולים לנו הרבה. צריך רק להיות גמישים יותר".



לקלפנה מורפריה, מנכ"לית ג'יי.פי מורגן צ'ייס בהודו, יש עצה פשוטה לבנקאים מערביים שמנסים להגדיל את מספר הנשים בתפקידים בכירים. "פשוט שימרו על נייטרליות מגדרית", היא אומרת. "גברים הם לא פחות חכמים מנשים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully