וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שוק המזון - הגרסה האנגלית

עדי דברת-מזריץ

11.2.2010 / 7:08

תוכן שיווקי



>> כוחניות, איומים וביריונות הם מושגים שאינם זרים לשוק המזון הישראלי. העובדה כי שוק המזון המקומי הוא אחד מהריכוזיים ביותר בעולם - עם שתי רשתות שיווק שמחזיקות ביותר מ-50% מהשוק וכך גם חמשת הספקים הגדולים - הביאה לכך שכל אחד מהשחקנים הראשיים מחזיק בידיו כוח רב. לפעמים, די בקיומו של כוח עצום כדי לכוון את השוק בהתאם לצרכיך, אך לעתים יש גם צורך להפגין אותו ותוך כדי כך לחצות כמה קווים אדומים.

במשך שנים התנהל ענף המזון כולו תחת התפישה שהגדולים והחזקים חסינים מפני פגיעה. ספקים שפועלים מול שופרסל, למשל, מספרים על התנהלות כוחנית הכוללת איומים, ביריונות ודרישות חסרות היגיון. עדות לכוחה הגדול מדי של שופרסל הופיעה כש"העיזה" לדרוש מהספקים עמלה בעבור סידור המדפים, גם בשעה שהספקים המשיכו לעשות זאת בעצמם. רק לאחר שהדרישה הקיצונית נחשפה, ולאור הכותרות השליליות על כוחה המופרז של הרשת, חזרה בה שופרסל מכוונתה.



גם שטראוס חטאה בעבר באופן דומה כשפעלה להכשלת חדירת מוצרי השוקולד של קדבורי לשוק באמצעות חברת השיווק כרמית. שטראוס עשתה זאת בהפעלת סנקציות כלכליות ומסכת איומים ולחצים כלפי קמעונים וסיטונים, שכללו בין היתר - דרישה לדחוק את מוצרי קדבורי מהמדפים, שלילת הנחות מקמעונים וסיטונאים שסירבו לשתף פעולה, איומים במניעת סחורה מחברת עלית, ועוד.



שטראוס יצאה בעבר בזול מהפרשה, כשב-2006 קבעה הרשות להגבלים עסקיים כי עליה לשלם 5 מיליון שקל והחקירה הפלילית נסגרה.



כעת נראה כי הרשות להגבלים עסקיים לא מתכוונת לסגת. גם אם בסופו של דבר תסתיים פרשת שופרסל ללא עונשי מאסר למעורבים בה, עשויים בכירי הרשת לספוג עונשים כבדים יותר משהוטלו בעבר במקרים דומים כמו זה של שטראוס וקדבורי.



סביר להניח כי בחודשים הקרובים המושכים בחוטים בשוק המזון יפעלו ביתר זהירות. הם בוודאי יישמרו יותר בלשונם ויימנעו מאיומים או מהתנהגות בוטה. פניו של ענף המזון אמנם לא צפויים להשתנות כליל, והחזקים עדיין ישלטו ביד רמה בחלשים - ואולם אלה ייאלצו להיות מתוחכמים יותר, ולעשות זאת בזהירות יתר וכשהם שוקלים היטב כל מלה שיוצאת מפיהם.



סממן ראשון לעתיד לבוא אפשר היה לראות במינויו של ריצ'רד הנטר למנהל העסקים הראשי של שופרסל. הנטר הוא האנטיתזה למנכ"ל הרשת אפי רוזנהויז - הוא נחשב מתון, שקול ואינו נוהג להרים את קולו. במלים אחרות: בריטי.



אך שופרסל אינה היחידה שתיאלץ לשנות את דרכיה. גם הספקים הגדולים והרשתות החזקות יבינו כי להתנהגות שלהן יש השלכות. העובדה שעם האוכל בדרך כלל בא התיאבון, וייתכן שרשות ההגבלים העסקיים תיהפך לנשכנית יותר בעקבות הפרשייה הזו ותשאיר את שוק המזון במצב של דריכות.



גם החשד החדש נגד סמנכ"ל שופרסל, אלי גידור, בגין העלמת מס מיבוא מכוניות אספנות, מבהיר לבכירי הענף כי לעתים כששלד אחד נחשף - כל האחרים מתחילים להיחשף אחד אחרי השני. במקרים כאלה נראה כי עדיף להיות רחוק ככל האפשר מעיניהן הבוחנות של התקשורת והרשויות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully