וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שוק המזון עולה לדוכן העדים

מאת עדי דברת-מזריץ

11.2.2010 / 7:08

יותר מ-70 בכירים בענף המזון זומנו להעיד נגד מנכ"ל שופרסל אפי רוזנהויז והסמנכ"ל אלי גידור, במסגרת החקירה של התנהלותם מול ספקים - שעיקריה טרם נחשפו. העדויות המוקדמות וכתבי האישום מספקים הצצה לדרמה שעומדת להתחולל בבית המשפט



>> פרשיית חקירת רשות ההגבלים העסקיים את התנהלותה של שופרסל, רשת המזון הגדולה בישראל, מול ספקים, מסעירה את הענף מזה חודשים רבים.

במסגרת החקירה, שהסתיימה בכתבי אישום, נבדקו טענות כי מנהלי שופרסל - המנכ"ל אפי רוזנהויז והסמנכ"ל אלי גידור - איימו לכאורה על ספקים כדי למנוע מהם לשתף פעולה עם מבצעי הרשת המתחרה, רבוע כחול, בסניפי מגה ומגה בעיר.



עוד נטען כי שופרסל הסירה מהמדפים מוצרים של הספקים ששיתפו פעולה עם רבוע כחול. לטענת רשות ההגבלים, שופרסל הפרה לכאורה את התנאים שהוחלו עליה עם רכישת רשת קלאבמרקט ב-2006.



לפני כשבוע הגישה הרשות כתבי אישום נגד רוזנהויז וגידור. יותר מ-70 בכירים בענף המזון זומנו להעיד נגדם. רובם ככולם חוששים לצאת נגד הרשת, שמחזיקה ב-37% מהשוק המבורקד, גזרו על עצמם שתיקה ומסרבים לתאר בפומבי את התנהלותה של הרשת מולם.



כשהפרשה תגיע לבית המשפט חלק מהעדויות נגד הרשת ייחשפו בפני כל. מיהם מהבכירים שייאלצו להתייצב מול ענקית המזון, ומה הם צפויים לחשוף בעדותם?



שטראוס: הסרת מוצרים מהמדפים כדי למנוע שת"פ עם מגה



העדים: נשיא קבוצת שטראוס גדי לסין ומנכ"ל שטראוס ישראל ציון בלאס.



על מה העידו? מכתב האישום עולה כי רוזנהויז התקשר לנשיא שטראוס, גדי לסין, וניסה להגיע עמו להבנה על כך שיפעל להפסקת מבצע משותף עם מגה. לאחר מכן, הסירה שופרסל את מוצרי דבש ושמן זית יד מרדכי של קבוצת שטראוס. בשל אירועים ביטחוניים ואיום הקסאמים על קיבוץ יד מרדכי, חזרו בהם רוזנהויז וגידור מההחלטה.



המעמד מול שופרסל: גדי לסין, נשיא קבוצת שטראוס, המחזיקה ביותר מ-10% משוק המזון והמשקאות, כבר פתח חזית מול שופרסל בזמן ששימש יו"ר איגוד יצרני המזון בהתאחדות התעשיינים - אותו איגוד שהגיש את הבקשה לרשות להגבלים עסקיים נגד מהלך הסדרנות של שופרסל, ושוקד בימים אלה על הבקשה להכריז על שופרסל כמונופול.



רבוע כחול: ספקים הפסיקו לשתף פעולה מתוך חשש משופרסל



העדים: סמנכ"ל סחר רבוע כחול גרשון ויסמן, מנהלי קטגוריות מאיר בסון ודוד אבישר, סמנכ"ל הכספים דרור מורן.



על מה העידו? קבוצת רבוע כחול נתבקשה להעיד על אירוע שבו פנתה שופרסל לכאורה לספקים שונים בבקשה שלא לשתף פעולה עם מבצעי רבוע כחול. כך, ככל הנראה, נתבקשו להעיד האם פנו אליהם ספקים בנושא, בעקבות אותה בקשה של שופרסל, הביעו פחד או איימו להפסיק או להפחית את שיתוף הפעולה עם רבוע כחול.



המעמד מול שופרסל: רבוע כחול היא השחקנית השנייה בגודלה במשק, עם נתח שוק של 20% מהשוק המבורקד. מצד אחד, הרשת תרוויח מהפגיעה ומקשירת ידיה של המתחרה הגדולה ביותר שלה. מנגד, התבטאות נגד מתחרה והעלאת נושא הריכוזיות של שוק המזון בידי שתי רשתות גדולות, לא ממש עוזרים גם לה.



אסם: לחץ להפסקת מבצע משותף עם רבוע כחול



העדים: מנכ"ל אסם גזי קפלן, סמנכ"ל הסחר דודי מנביץ.



על מה העידו? מהעדויות עולה כי רוזנהויז התקשר לגזי קפלן, מנכ"ל אסם, כעס על כך שאסם שיתפה פעולה עם מבצעי מגה של רבוע כחול וניסה להגיע עמו להבנה שיפעל להפסקת המבצע. לאחר שהשיחה לא הסתיימה בהצלחה, שופרסל הורידה מהמדפים את כל סדרת מוצרי קפה רד מאג של אסם.



המעמד מול שופרסל: אסם היא אחת מהספקיות הגדולות במשק, עם נתח שוק של כ-7% משוק המזון והמשקאות ב-2009, אך היא גם אחת הנפגעות העיקריות מפעילות רשתות השיווק, בהן שופרסל, באמצעות המותג הפרטי שהן משווקות. קפלן אמנם ידוע כמי שלא חוסך במלים, אך בימים שבהם שופרסל מסדרת לעצמה את המדפים, אסם לא צריכה לתת לה סיבה נוספת לקדם את מוצריה או להצניע את מוצרי אסם. לדברי מקורבים, קפלן היה בין הספקים שהתבטאו ביתר חופשיות על מעללי שופרסל בפני הרשות להגבלים עסקיים.



החברה המרכזית למשקאות: פגיעה בהטבות למתחרי שופרסל



העדים: נשיא החברה המרכזית למשקאות רוני קוברוסקי, המשנה למנכ"ל איציק תמיר, סמנכ"ל הסחר יורם שגיא ומנהל המכירות, אירי קאלי.



על מה העידו? בכירי החברה המרכזית יעידו כי רוזנהויז יצר קשר עם תמיר ולכאורה ביקש כי תפסיק את שיתוף הפעולה עם מבצעי רבוע כחול בסניפי מגה ומגה בעיר. לאחר מכן, החליטה שופרסל לכאורה להוריד מהמדפים את מוצרי נביעות שבבעלות החברה המרכזית. בנוסף, מהעדות עולה כי ככל הנראה במסגרת שיחת הטלפון ניסה רוזנהויז להגיע עם תמיר להבנה כי החברה המרכזית תפעל להפסקת ולמניעת מבצעים דומים בעתיד. לכאורה הציע רוזנהויז כי לשם הפסקת מבצע במגה תקטין החברה המרכזית את ההנחות שהיא מספקת לרבוע כחול.



המעמד מול שופרסל: החברה המרכזית הנה ענקית בתחומה, ומהווה כ-4.5% מכלל שוק המזון. ואולם, אף פעם לא טוב להסתכסך עם הענקית שופרסל, בעיקר בתחום רווי מתחרים כמו קטגוריית המשקאות ומוצרי החלב.



ויסוצקי: הורדת מוצרים מהמדפים



העד: מנכ"ל ויסוצקי, רון ויינשטיין.



על מה העידו? ויינשטיין צפוי להעיד כי רוזנהויז יצר עמו קשר טלפוני, הביע כעס על כך שוויסוצקי שיתפה פעולה עם מבצעי מגה וביקש שהדבר יופסק. משהבקשה לא נענתה, הורידה שופרסל מהמדפים את מוצרי סדרת אייס טי של ויסוצקי. בנוסף, נראה שיעיד כי רוזנהויז ביקש ממנו להפסיק לספק מוצרים לרבוע כחול.



המעמד מול שופרסל: ויסוצקי היא מונופול בתחומה ולדברי מקורבים חזקה במשא ומתן מול שופרסל, לכן היא היתה בין הספקים שהתבטאו ביתר חופשיות בעדויות שמסרו.



השחר העולה: מוצרי החברה הוסרו מהמדפים



העדים: בעלי השחר העולה משה ויידברג ומנהל המכירות עקיבא וייץ.



על מה העידו? סביר כי בעדות סיפרו אנשי השחר העולה על הסכסוך הקודם שלהם עם שופרסל, שבגינו הוסרו מוצריהם מהמדף, ועל התנהלותה שופרסל מול ספקים קטנים.



המעמד מול שופרסל: השחר העולה לא היתה בין החברות שמוצריה ירדו מהמדפים עקב הסכסוך עם שופרסל, ואולם בין החברה לשופרסל עבר חתול שחור אחר - על רקע נסיבות כספיות - שבגינו לא נמכרו מוצרי שוקולד השחר בסניפי שופרסל. גורמים בשחר העולה טענו ששופרסל חזרה בה מסיכומים קודמים לגבי עמלת ההפצה שהיא דורשת, ולאחר שהשחר העולה לא הסכימה להגדלת העמלה, שופרסל הפסיקה למכור את מוצריהם בסניפים. לפני פחות משלושה חודשים הגיעו הצדדים להסכמה - וממרח שוקולד השחר חזר למדפי שופרסל.



מאיר בייגל: התנהלות מול הספקים הקטנים



העד: בעלי מאיר בייגל, גלעד זילברברג.



על מה העידו? בפן האישי, על הקשר עם שופרסל כחברה המייצרת בעבורה מותג פרטי, ובפן הציבורי כנציג המפעלים הקטנים באיגוד המזון על הקשיים של הספקים הקטנים שאותם הוא מייצג.



המעמד מול שופרסל: גלעד זילברברג, הבעלים של מאיר בייגל, העוסקת בייצור חטיפים אפויים, הוא אולי העד הכי חצוי מבין הספקים. הוא משמש נציג המפעלים הקטנים והבינוניים באיגוד המזון של התאחדות התעשיינים, שיצא באחרונה בגלוי נגד שופרסל. מנגד, החברה מייצרת בעבור המותג הפרטי של שופרסל שמהווה מקור הכנסה של זילברברג.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully