מאת עמירם כהן
מניות תנובה ("יחידות ההשתתפות"), שחולקו ב-2000 ל-615 האגודות
השיתופיות בחברה, ייהפכו לסחירות עד 2004 - כך העריך אתמול מנכ"ל
החברה, אריק רייכמן. רייכמן אמר כי בכוונת הנהלת החברה להציג בפני
ועידת תנובה הבאה "כלי מתאים שיאפשר לחברים לממש את המניות
שבבעלותם". הוועידה אמורה להתכנס בנובמבר 2004).
שיוך המניות לאגודות הסתיים בראשית 2000, אך מניות אלה אינן סחירות,
מלבד סחירות פנימית בין האגודות.
על סמך השיוך שנעשה כבר קיבלו האגודות השיתופיות בתנובה דיווידנד בגין
רווחי החברה ב-1999 וב-2000 בהיקף של 55 מיליון שקל.
רייכמן אמר כי הצעד הבא במסגרת ההפרטה יהיה הפיכת תנובה לחברה בע"מ
(תנובה היא אגודה שיתופית), כדי לאפשר הכנסת שותף אסטרטגי או פיננסי
לחברה. הכנסת שותף תאפשר לבעלי המניות בתנובה לסחור במניותיהם לפי
השווי שתקבל החברה בעת הכנסת המשקיע.
"עדיף משקיע אסטרטגי על פיננסי"
רייכמן לא פירט את עמדתו לגבי היקף האחזקות שיוצעו למכירה למשקיע, אך
אמר: "אין לנו צורך בהזרמת הון פנימה ולכן, מבחינתי, עדיף משקיע
אסטרטגי על משקיע פיננסי או על מכירת מניות לציבור".
מנכ"ל תנובה גילה כי לאחרונה עוסקת החברה בחיפוש משקיע בינלאומי
שיאפשר פריצה לשווקים בינלאומיים. רייכמן סירב להתייחס לסדר הגודל של
ההשקעה האסטרטגית הרצויה לתנובה, אך נודע כי מדובר במכירת 30%-20%
מהחברה.
על הפרטת תנובה הוכרז בנובמבר 99' בוועידת תנובה בקיבוץ יגור. חלקה של
כל אגודה שיתופית נקבע על סמך שני קריטריונים: חברות בתנובה והיקפי
הפעילות עם החברה.
קריטריונים אלה זיכו ביחידות השתתפות רבות יותר אגודות שיתופיות
בעלות משקי חלב גדולים, המשווקוות את תוצרתן באמצעות תנובה זה שנים
רבות.
בכירים בתנובה העריכו אתמול כי שווי החברה לאחר הכנסת שותף אסטרטגי
והפיכת המניות לסחירות יגיע ל-6 מיליארד שקל.
לתנובה לא נעשתה הערכת שווי, אך מקורות בענף המזון מעריכים כי שוויה
הנוכחי גבוה מ-4 מיליארד שקל.
מניות תנובה ייהפכו לסחירות עד 2004
הארץ
3.1.2002 / 7:30
