וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ירידה חדה מהצפוי בתביעות האבטלה בארה"ב; אובמה: "צפויה תוספת של 95 אלף משרות חדשות מדי חודש"

נמרוד הלפרן

11.2.2010 / 16:28

בדו"ח שהגיש אובמה לקונגרס ציין הנשיא כי כאשר נכנס לתפקיד איבד שוק התעסוקה 700 אלף משרות מדי חודש



מספר תביעות האבטלה הראשונות בארה"ב ירד בשבוע שעבר בשיעור חד מהצפוי, ונשיא ארה"ב, ברק אובמה, העריך כי צפויה השנה תוספת של 95 אלף משרות חדשות מדי חודש בשוק התעסוקה האמריקאי.



מספר תביעות האבטלה הראשונות ירד בשבוע שעבר ב-43 אלף ל-440 אלף - המספר הנמוך ביותר זה חמישה שבועות - לעומת 483 אלף תביעות ראשונות בשבוע הקודם, מסר היום משרד העבודה האמריקאי. תחזית הכלכלנים היתה לירידה מתונה יותר במספר התביעות הראשונות ל-465 אלף, לעומת 480 אלף תביעות שעליהן דווח במקור בשבוע הקודם. מספר תביעות האבטלה המתמשכות ירד בשבוע שהסתיים ב-30 בינואר ל-4.54 מיליון - המספר הנמוך ביותר מאז ינואר 2009.



מספר המשרות בשוק התעסוקה בארה"ב צפוי לגדול השנה ב-95 אלף משרות מדי חודש, לפי דו"ח שפירסם היום הבית הלבן. לפי הדו"ח, חבילת התמריצים הכלכליים של הממשל בסך 787 מיליארד דולר הצילה או יצרה כשני מיליון משרות. עם זאת, גם עם תוספת של 95 אלף משרות בחודש, צפוי שיעור האבטלה בארה"ב להישאר בסביבות רמה של 10% השנה, ולא ישוב לרדת מתחת לרמה של 6% עד שנת 2015. מאז ששקעה כלכלת ארה"ב במיתון, איבד שוק התעסוקה האמריקאי 8.4 מיליון משרות.



בדו"ח בן 462 עמודים שהגיש אובמה לקונגרס, ציין הנשיא כי בעת שנכנס לתפקידו איבד שוק התעסוקה 700 אלף משרות מדי חודש. הדו"ח צופה כי כלכלת ארה"ב עתידה לצמוח השנה ב-2.5% - בהתאם לתחזיות הממשל בשנה שעברה.



שיעור האבטלה בארה"ב ירד במפתיע בינואר ל-9.7% - רמתו הנמוכה ביותר מאז אוגוסט - לעומת 10% בדצמבר, מסר בשבוע שעבר משרד העבודה האמריקאי. עם זאת, שוק התעסוקה האמריקאי איבד בחודש שעבר 20 אלף משרות, בניגוד לתחזיות הכלכלנים לתוספת של 15 אלף משרות.



עם זאת, בעוד ששיעור האבטלה הרשמי בארה"ב (u-3) ירד בינואר ל-9.7%, שיטת חישוב מקיפה יותר של שיעור האבטלה שמפרסם משרד העבודה (u-6), הכוללת גם אנשים שהתייאשו מחיפוש עבודה וכן עובדים במשרה חלקית שהיו מעדיפים לעבוד במשרה מלאה, הראתה כי שיעור האבטלה בחודש שעבר היה 16.5%.



מידת אמינות נתוני האבטלה בארה"ב שנויה במחלוקת. משרד העבודה בארה"ב משתמש כיום בלפחות שבע שיטות סטטיסטיות שונות לחישוב האבטלה. מספר כלכלנים מעריכים כי שיעור האבטלה בפועל גבוה אף יותר משיטת חישוב האבטלה המקיפה ביותר, u-6. חישובים שערך בחודש שעבר הכלכלן ג'ון ויליאמס מחברת אמריקן ביזנס אנליטיקס אנד ריסרץ' העלו כי שיעור האבטלה האמיתי בארה"ב הוא כ-22%.



שיעור האבטלה בארה"ב נחשב לנתון מקרו כלכלי בעל חשיבות פוליטית רבה עבור כל ממשל, ועל כן במהלך השנים הכניסו ממשלים שינויים בדרך חישוב האבטלה, בניסיון לייפות ו"לשפץ" את הנתונים. כך למשל, בתקופת הנשיא קנדי הוחלט להפסיק לכלול בנתוני האבטלה בארה"ב אנשים שהתייאשו לאחר שחיפשו עבודה במשך יותר משנה, שמספרם כיום מגיע למיליונים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully