וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החשיפה של בנקים באירופה ליוון - 213 מיליארד דולר; החשיפה לספרד - 670 מיליארד דולר

נמרוד הלפרן

11.2.2010 / 21:32

החשיפה של הבנקים בארה"ב ליוון, פורטוגל, ספרד ואירלנד גם יחד - 176 מיליארד דולר בלבד



החשיפה של הבנקים הגדולים בארה"ב לארבע הכלכלות החלשות באירופה - יוון, פורטוגל, ספרד ואירלנד (אשר זכו לכינוי pigs המורכב מראשי התיבות של שמות המדינות) - מסתכמת ב-176 מיליארד דולר, לפי דו"ח אנליסטים של ברקליס קפיטל. היקף החשיפה של בנקים גדולים באירופה לארבע המדינות גדול באופן ניכר, ולכן הבנקים המובילים ביבשת דוחקים בממשלות מדינות גוש היורו לסייע ליוון, דיווח היום העיתון "וול סטריט ג'ורנל".



בנקים באירופה, בהם הגרמנים דויטשה בנק וקומרצבנק וכן בנקים בריטיים, מנהלים מגעים עם האיחוד האירופי, ובמסגרתם הם מקדמים רעיון של חבילת חילוץ ליוון. טענתם היא כי הדבר יועיל הן למדינות אירופה והן לבנקים ביבשת, ויסייע להרגעת החששות מפני התרחבות משבר החוב למדינות נוספות באירופה במקרה שיוון תגיע לחדלות פירעון, דיווח הג'ורנל.



בנקים אירופים רבים חשופים לכלכלת יוון הן באמצעות אג"ח ממשלתיות והן באמצעות חשיפה לבנקים מסחריים. הבנק הצרפתי קרדי אגריקול הוא מבעלי החשיפה הגדולה ביותר ליוון באמצעות החברה הבת שלו, בנק אמפוריקי היווני. החשיפה של בנקים מסחריים וממשלתיים בצרפת ליוון הסתכמה ב-78.9 מיליארד דולר נכון לסוף ספטמבר, לפי נתוני הבנק הבינ"ל לסליקה (bis). החשיפה של בנקים בשווייץ הסתכמה ב-78.6 מיליארד דולר, ואחריה גרמניה (43.2 מיליארד דולר) ומלווים בבריטניה (12.5 מיליארד דולר).



במקרה של התרחבות משבר החוב גם לספרד, הרי שהחשיפה של מלווים אירופים תהיה גדולה באופן ניכר. כך למשל, החשיפה של מלווים בגרמניה לספרד היא 240 מיליארד דולר, צרפת (185 מיליארד דולר), הולנד (125 מיליארד דולר) ובריטניה (121 מיליארד דולר).



מצדו השני של האוקיינוס האטלנטי, החשיפה הכוללת של 73 הבנקים הגדולים בארה"ב לאירלנד מסתכמת ב-82 מיליארד דולר, לפי דו"ח שפירסם ברקליס קפיטל שלשום. החשיפה לספרד מסתכמת ב-68 מיליארד דולר, והחשיפה ליוון ולפורטוגל מגיעה ל-18 מיליארד דולר ו-8 מיליארד דולר בהתאמה. עם זאת, האנליסטים של ברקליס ציינו כי הסכנה הישירה לבנקים הגדולים בארה"ב עקב חשיפה לארבע המדינות נמוכה יחסית.



רק שני בנקים גדולים בארה"ב כללו התייחסות להיקף החשיפה שלהם למדינות אלו בדו"חות הכספיים שלהם, ציינו האנליסטים של ברקליס. בנק ג'יי.פי מורגן צ'ייס דיווח על חשיפה של 18.4 מיליארד דולר לספרד, ובנק אוף ניו יורק מלון דיווח על חשיפה של 2.3 מיליארד דולר לאירלנד.



האיחוד האירופי הציג היום תוכנית שנועדה לסייע ליוון להתמודד עם הגירעון בתקציב וחובותיה. עם זאת, בכירי האיחוד האירופי הציעו היום בעיקר מילות עידוד ליוון והתחייבו לסייע למדינה במקרה הצורך, אך לא הודיעו על סיוע כספי ליוון או ערבויות לאג"ח הממשלתיות של המדינה.



"חברות גוש היורו יהיה מוכנות לנקוט בפעולה נחושה ומתואמת, במקרה הצורך, כדי להגן על היציבות הפיננסית של גוש היורו כולו", אמר נשיא האיחוד האירופי, הרמן ואן רומפוי, במסיבת עיתונאים שנערכה לאחר פגישת מנהיגי האיחוד האירופי בבריסל. עוד ציין כי מנהיגי האיחוד דרשו מיוון לנקוט בצעדים לצמצום הגירעון בתקציב. הנציבות האירופית צפויה לעקוב אחרי התקדמות מאמצי ממשלת יוון לצמצם את הגירעון בתקציב, והערכת מצב ראשונה תתבצע בחודש מארס.



"רצינו לשדר מסר פוליטי היום", אמר ואן רומפוי. "המס הפוליטי הזה כולל מימד של אחריות. ממשלת יוון לוקחת על עצמה אחריות", הוסיף. "קיימת הסכמה רחבה לגבי הרעיונות המרכזיים, ויש רצון פוליטי בסוגיית יוון", המשיך ואן רומפוי, אשר ציין כי כי "אורח החיים האירופי שלנו מונח על הכף".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully