וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוק סודי בהחלט

אריק מירובסקי

12.2.2010 / 7:04

מלים בקבלנות



>> לפני כמה ימים, ללא הודעה מוקדמת, פורסם הנוסח המלא של הרפורמה בחוק התכנון והבנייה. הדו"ח פורסם לפני תחילתו של כנס גדול בנושא, שהתקיים אתמול ביוזמת המרכז לשלטון מקומי, משרד הפנים והמועצה האזורית דרום השרון. מרבית הדוברים בכנס - בהם יו"ר מרכז השלטון המקומי שלמה בוחבוט, יו"ר המועצה האזורית דרום השרון, מוטי דלג'ו, ראש עירית תל אביב רון חולדאי ועוד - הודו, שהספיקו להציץ בחוק החדש יום או שניים לפני הכנס - אבל זה לא מספיק. חוק, שכולל 585 סעיפים, לא כולל תוספות, ואשר משתרע על פני 240 עמודים, דורש זמן רב יותר כדי להבינו ולעכלו.

פרסום החוק מעלה כמה שאלות קשות. ראשית, כמה דוברים סיפרו כי מעולם לא נתקלו בחוק שנוסח בכזו חשאיות. היבט מטריד נוסף הוא הפער בין גודלו של החוק המוצע, שכולל מספר כפול של סעיפים מהחוק הקיים, לבין מטרות היסוד עליהן שבים ומצהירים בממשלת ישראל - קיצור הליכי תכנון ורישוי, הגדלת השקיפות בהליכי התכנון והאצלת סמכויות נוספות לוועדות המקומיות לתכנון ולבנייה.



הביקורת שהוטחה בחוק עד כה, טרם שפורסם במלואו, התמקדה בעיקר בבעייתיות של ועדות התכנון והבנייה ובפגיעה אפשרית בסביבה שהחוק החדש יאפשר. ואולם אם בממשלה בחרו ללכת בדרך הקשה של ניסוח חוק חדש - כנראה שהרפורמה כוללת גם דברים נוספים.



מה עוד טמון בהצעת החוק החדשה? אף אחד עדיין לא הספיק לעיין בחוק הזה כדי להבין מה מטרותיו, מעבר לסיסמאות שהושמעו עד כה. אולי אחד הכיוונים לבחון לאן הממשלה חותרת באמצעותו הוא לעיין בסעיפים שקשורים לקניין הפרט, כלומר לכל מה שקשור לתוכניות פוגעות, שמורידות שווי של נכסים.



סעיף 403 לחוק החדש מגדיר סייג לזכאות לפיצוי של בעל קרקע, שנפגע על ידי אישור תוכנית חדשה. סעיף קטן א' קובע ש"לא יראו קרקע כקרקע שנפגעה לפי פרק זה אם הפגיעה שנגרמה לה עקב אישורה של התוכנית הפוגעת היא פגיעה של מה בכך". מה זה בדיוק "מה בכך"? כרגע לאף אחד אין תשובה. יכול להיות שהכוונה למקרה שבו הפגיעה הכספית בנכס מסתכמת באלפים בודדים של שקלים למשל; יכול להיות, לחלופין, שהכוונה היא שמשקל הפגיעה מסך שווי הנכס מסתכם באחוזים ספורים.



כשמוסיפים את סעיף ה"מה בכך" לסעיפים 398 ו-399, שמגדירים את הזכאויות לפיצויים, לסעיפים 403 ג' וד' שמגבילים את האפשרויות לתבוע פיצויים עקב הקמת מתקן ביטחוני שפוגע בקרקע, וכן לחוק ההפקעות החדש מתקבלת תמונה לפיה המדינה מנסה להצר את צעדיהם של בעלי מקרקעין שנפגעו.



אם הדברים אכן נכונים, החוק החדש מהווה פגיעה בזכויות הקניין, ואולי זו אחת הסיבות לכך, שיוזמיו שמרו על קיומו כל כך הרבה זמן בסוד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully