וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מלחמת העולם הווירטואלית ה- 1

נתן ליפסון

12.2.2010 / 7:04

כשמייסד פייסבוק מארק צוקרברג מביט לעתיד, הוא רואה צמיחה, הכנסות ורווחיות; וכשיו"ר ומנכ"ל גוגל אריק שמידט מביט לעתיד, הוא רואה את הגב של צוקרברג



>> מארק צוקרברג, המייסד והמנכ"ל של פייסבוק, הוא מקור לדאגה משמעותית עבור אריק שמידט, מנכ"ל ויו"ר גוגל. השניים נאבקים על כיבוש האינטרנט, ועד כה כל אחד מהם עשה מלאכה טובה, אם כי בחלקים שונים של האינטרנט: גוגל באמצעות מונופוליזציה של חיפוש ופרסום מבוסס-חיפוש, ופייסבוק על ידי הקמת הרשת החברתית הגדולה בעולם.

בכל הנוגע לניצול עסקי, גוגל הרבה יותר מוצלחת: בעוד שהיא סיימה את 2009 עם הכנסות של 22 מיליארד דולר, ההכנסות של פייסבוק נעו כנראה סביב מיליארד דולר בלבד. וכמובן, הרווחיות של גוגל הרבה יותר גדולה - גם במונחים אבסולוטיים וגם במונחים יחסיים.



אבל אם מביטים קדימה, לפייסבוק יש שני יתרונות גדולים. הראשון הוא שרשתות חברתיות יודעות על הגולשים בהן הרבה יותר ממה שכל מנוע חיפוש עשוי לדעת אי פעם. גולשים מבלים בפייסבוק יותר זמן, נחשפים ליותר עמודים, מבצעים יותר פעולות, מוסרים יותר מידע על עצמם - וחושפים את מעגל החברים שלהם.



אבל פייסבוק אינה רק בית לכ-400 מיליון גולשים, כי אם גם זירת פעילות שוקקת למיליוני חברות ומותגים. גם כאן לפייסבוק יש מידע מצוין על האינטראקציה בין החברות והמותגים - לבין הגולשים.



אין קטגוריית אתרים שיודעת יותר על הגולשים והגופים המסחריים המבקרים בה מרשתות חברתיות, והפוטנציאל הפרסומי והעסקי של היתרון הזה הוא עצום.



היתרון השני נובע מהעוצמה שבה הגולשים "נשבים": בגלל הקשרים החברתיים הנטווים בין החברים, התלות שלהם ברשת חברתית גדולה הרבה יותר מאשר במנוע חיפוש. לכן, בעוד שגוגל חשופה לתחרות - טכנולוגיית חיפוש טובה יותר עשויה לשמוט ממנה את מעמדה. לפייסבוק, גם אם תקום רשת חברתית טובה הרבה יותר, יש אחיזה הרבה יותר טובה בקרב הקהל שלה.



הקרב בין שני המנהלים לא ניטש בשדה של גוגל - חיפוש. לפייסבוק אין שום סיבה להיכנס לתחום עתיר ההשקעות והסיכון הזה. ניסיון להתמודד בו גם יסיט אותה ממרכז הפוקוס שלה: מדיה חברתית. המאבק ביניהן מתחולל בשדה של פייסבוק.



גוגל ניסתה לפחות שתי אסטרטגיות במלחמה הזו. הראשונה היא למשוך את השטיח מתחת לרגליה של פייסבוק על ידי מתן האפשרות לגולשים להעביר בחופשיות את המידע החברתי שלהם מרשת לרשת, כלומר להעביר את מוקד הכוח מהרשתות החברתיות - לגולשים. האסטרטגיה השנייה היא להציע לגולשים באתרי גוגל יותר ויותר יישומים חברתיים. הפעולה האחרונה באסטרטגיה הזו בוצעה השבוע - השקת שירות google buzz בתוך gmail, המנסה להפוך את רשימת אנשי הקשר בתוך gmail לרשת חברתית. עד כה שתי האסטרטגיות האלה נכשלו, ולפחות ממה שניתן לשפוט עד כה, גם google buzz לא יניב לגוגל את ההישגים המקווים מול פייסבוק.



ואולם יכולה להיות גם אסטרטגיה שלישית. כמובן, ייתכן שגוגל תצליח בכוחות עצמה להתמודד עם פייסבוק, אבל יש גם אפשרות שהיא לא תצליח. ובמקרה הזה ייתכן שלשמידט לא תהיה ברירה אלא לרכוש את צוקרברג.



-



הבלוג של נתן ליפסון: media.cafe.themarker.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully