וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ג'וזף שטיגליץ: "גוש היורו יתגבר על המשבר; אין חשש לחדלות פירעון של מדינות דרום אירופה"

סוכנויות הידיעות

12.2.2010 / 21:20

הכלכלן זוכה פרס נובל: "הכלכלה העולמית בדרך להאטה נוספת; לקחי המשבר הפיננסי לא יושמו"



כלכלת העולם נמצאת בדרך להאטה נוספת מאחר שמרבית הצעדים שבהם היה צורך לנקוט בעקבות המשבר, ובעיקר הגבלת המגזר הבנקאי, לא בוצעו, העריך הכלכלן האמריקאי מאוניברסיטת קולומביה וחתן פרס נובל לכלכלה, ג'וזף שטיגליץ.



"אני חושב שהכלכלה העולמית נמצאת בדרך להאטה ביחס לצמיחה האיטית שהיא כבר רושמת כעת. עדיין לא ברור האם האטה זו תתפתח בסופו של דבר לכדי צמיחה שלילית או לצמיחה אפסית, וזה יהיה תלוי בתגובות המדיניות באירופה ובארה"ב", אמר שטיגליץ בראיון ל-bbc.



שטיגליץ גם התייחס בראיון לחששות מפני משבר פיננסי במדינות דרום אירופה, והשפעתו על גוש היורו כולו. כאשר נשאל האם לדעתו גוש היורו ישרוד את המשבר, ענה: "אני מאמין שגוש היורו מסוגל, אם הוא רוצה, לנקוט בצעדים אשר לא רק יאפשרו לאירופה לשרוד, אלא יאפשר לכל המדינות בגוש להתמודד עם האתגרים העומדים בפניהן. אני מאמין שאירופה בסופו של דבר תיחלץ לעזרת כל מדינות דרום אירופה. מה שעומד על הפרק אינו חילוץ מדינות אלה. המדינות הללו מסוגלות לעמוד בתשלומי הריבית שלהן, בתנאי שיהיה אמון בכך שהן מסוגלות לעמוד בתשלומים. כך שהסוגיה כאן איננה כושר הפירעון של מדינות אלו". עוד הוסיף: "אני חושב שהלקח הגדול מהפרשה הנוכחית הוא שהעבודה על המסגרת המוסדית שהוקמה בעת יצירת גוש היורו, לא הושלמה במלואה".



שטיגליץ גם הזהיר בראיון כי חלק ניכר מהצעדים שצריך היה לבצע בעקבות המשבר במגזר ובשוקי הפיננסי לא בוצעו. "הצורך להפריד בין בנקאות מסחרית לבנקאות השקעות הוא רק שליש מצעדים הנדרשים. צריך להכיר בעובדה שלא רק בנקים יכולים להיות גדולים מכדי ליפול. יש חברות ביטוח גדולות מכדי ליפול, קרנות גידור גדולות מכדי ליפול וכן הלאה. נדרשים גם צעדים ביחס לתחומים אחרים שבהם נוטלים סיכונים מופרזים כמו שוקי ה-cds והנגזרים, אשר לגביהם לא נעשה דבר. צריך לספק מענה גם לסוגיה של סיכונים מופרזים שנובעים ממבנה תמריצים לא טוב. ולבסוף, יש את סוגיית השקיפות. המגזר הפיננסי מתאפיין בהיעדר שקיפות, וזה מקשה על התפקוד של כל השווקים".



"גולדמן סאקס ובנקי השקעות אחרים לא מילאו את התפקיד שהם אמורים למלא בחברה שלנו. המגזר הפיננסי אמור לנהל סיכונים ולהקצות הון, והם היו במוקד בכשלון של ניהול סיכונים והקצאת הון. נראה שמה שהפריע להרבה אנשים היתה העובדה שבזמן שגולדמן סאקס יצרו את ניירות הערך האלה, הם היו בשורט עליהם, מכרו אותם. כלומר בזמן שהם שיווקו אותם, הם אמרו מאחורי הגב של המשקיעים - האנשים האלה שוטים. היעדר שקיפות מהסוג זה לא מתקבלת יפה בציבור".



שטיגליץ, אשר נחשב לאחד ממבקריו הבולטים ביותר של "קונצנזוס ואשיגנטון", מונה בשנת 1997 לתפקיד הכלכלן הראשי של הבנק העולמי לאחר פטירתו של מיכאל ברונו, נגיד בנק ישראל לשעבר שהיה גם הכלכלן הראשי של הבנק העולמי. זמן קצר לאחר כניסתו לתפקיד, פרץ המשבר הפיננסי בדרום מזרח אסיה ואחריו ברוסיה.



בעקבות המשבר הכלכלי שפקד את "הנמרים האסיאתים", החל שטיגליץ להשמיע ביקורת הולכת וגוברת כלפי קרן המטבע הבין לאומית ומשרד האוצר האמריקאי. בשלהי 1999, אחרי סדרה של התבטאויות וראיונות לתקשורת, שבהם הביע הבנה למניעיהם של המפגינים נגד הגלובליזציה, הודח שטיגליץ מהבנק העולמי.



שטיגליץ זכה ב-2001 בפרס נובל לכלכלה על עבודתו המנתחת כיצד גישה בלתי אחידה למידע גורמת לתפקוד לקוי של שווקים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully