וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אז עוד יכולנו לקנות דירה

מאת רז סמולסקי

14.2.2010 / 6:48

שוק הנדל"ן הנוסק הפך כמעט כל זוג נשוי בתחילת דרכו לציידי נכסים. ארבעה זוגות מביטים לאחור ונזכרים איך זה הרגיש כשהכל היה קצת יותר שפוי



>> "אני לא חושבת שהיינו יכולים להרשות לעצמנו לקנות את הדירה שלנו במחירים של היום"; "אם היינו רוצים לקנות את הדירה, כנראה שהיינו צריכים לקחת משכנתא גדולה יותר". ציטוטים אלה הם של זוגות צעירים שקנו דירה לפני שמחירי הדירות המריאו - בתקופה שעוד לא היה צריך להיפרד מ-1.5 מיליון שקל כדי לקנות דירה בפתח תקוה.



בשנתיים האחרונות, ובעיקר בשנה האחרונה, העסיקו מחירי הדירות את הציבור יותר מאי פעם. התקשורת עוקבת באובססיביות אחרי מגמות המחירים, שווי הנדל"ן החליף את הפוליטיקה בשיחות הסלון וכל זוג צעיר שחושב אולי לקנות דירה, נכנס מיד להלך רוח נדל"ניסטי: האם כדאי לקנות היום או לחכות חצי שנה? האם המחירים יירדו? איך לתפוס את הגל בירידה או בעלייה - הכל כדי לנסות להרוויח 5% בשווי הדירה או לפחות לא להפסיד 10%.

ארבעת הזוגות שהתראיינו בכתבה קנו דירה לפני כשנה וחצי או יותר בלי להיות מוטרדים מ"מחירי הנדל"ן - לאן". ולמה? פשוט כי הרכישה היתה הצעד הטבעי והמתבקש. בלי יודעין הם עשו את המהלך החכם ביותר, שהבטיח את עתידם הכלכלי.



לפני שהכל נהיה מטורף



שני וניצן משה קנו דירה לפני כשנה וחצי. שני מספרת כי אם לא היו עושים את הצעד הזה אז, ייתכן שכיום היו נאלצים לגור בשכירות. "אנחנו כל הזמן אומרים לעצמנו ?איזה מזל שקנינו דירה', כי אנחנו רואים את המחירים המטורפים שיש כיום לעומת המחירים שהיו אז", מספרת שני. "אני שמחה שעשינו את זה אז, לפני שהכל התחיל להיות מטורף".



שני וניצן קנו דירה פשוט כי רצו דירה משלהם. הם גרו תקופה מסוימת אצל ההורים כדי לחסוך כסף, וכשההון הדרוש היה מצוי בכיסם, רכשו דירת שלושה חדרים ברמת גן ב-740 אלף שקל, בלי לחשוב יותר מדי על עליות המחירים - כמו זוגות צעירים רבים. אלא שבשנה וחצי האחרונות המחירים עלו, ושני מעריכה כי הדירה שלהם שווה כיום כ-1.1 מיליון שקל.



אבל המחיר הנמוך של הדירה הוא רק רובד אחד בסיפור. כעת כשיש להם דירה, שני וניצן יכולים לחשוב גם על הדירה הבאה. "אם נרצה לשפר דיור, אז נכון שמחירי הדירות האחרות גם עלו, אבל גם שווי הדירה שלנו עלה, ולכן בסך הכל אנחנו נפגעים פחות מזוג שצריך לקנות כיום את הדירה הראשונה שלו, ואין לו מה למכור", אומרת שני.



"משיחות עם חברים אנחנו רואים שמי שלא קנה דירה נמצא כיום בבעיה. אם לפני שנתיים היה קשה לקנות דירה, כיום קשה הרבה יותר. פעם יכולת לקנות דירה ישנה או באזור פחות אטרקטיבי; כיום גם אופציות אלה יקרות מאוד".



תפסו את נקודת השפל



ל-ג' ובעלה היה מזל גדול במיוחד - הם קנו דירת 4 חדרים בשהם בשיא השפל הכלכלי שהיה בתחילת 2002, לאחר התמוטטות תעשיית ההיי-טק וכשהארץ מלאה בפיגועים. מחיר הדירה היה 920 אלף שקל, ואחרי שהצליחו להשיג הנחה של מועדון הצרכנות חבר הם שילמו 846 אלף שקל בלבד. שמונה שנים אחרי, ג' רואה דירות דומות לשלה הנמכרות ב-1.5-1.6 מיליון שקל.



עד המעבר לשהם גרו בני הזוג בדירה שכורה בגבעתיים. ל-ג', שעובדת בשוק ההון, הסידור הזה היה דווקא נוח, והיא חשבה שאולי כדאי לדחות את ההחלטה לקנות דירה. אבל קצת לחץ מצד ההורים והבעל שדחף הביאו לבסוף להחלטה לבצע את המהלך.



בני הזוג התלבטו בין דירה בהוד השרון "קרוב להורים שלה", או דירה בשהם "קרוב לעבודה של הבעל". הם התאהבו בשהם אותה מגדירה ג' "שילוב של צביון כפרי עם כל השירותים שיש בעיר".



ההתלבטות השנייה היתה בין דירת 4 חדרים ל-5 חדרים: "דירת חמישה חדרים עלתה סביב מיליון שקל, ואז זה היה חסר סיכוי עבורנו. היינו צריכים משכנתא של 20 שנה בשביל זה, ולא רצינו לקחת סיכון כל כך גדול. אני יודעת שכיום זה יותר מקובל, אבל אז עשו את זה רק זוגות שממש לא היה להם שקל".



יש לומר שדבריה מעוררים קנאה: כדי לרכוש את הדירה הם לקחו משכנתא ל-12 שנים בלבד. לפני כמה שנים הם ניצלו את הריבית הנמוכה בשוק כדי למחזר את המשכנתא, וכיום, כשהם בתחילת-אמצע שנות השלושים לחייהם, נותרו להם שש שנים בלבד עד לסיום המשכנתא.



כשהיא שומעת על חברים שחייבים לקחת משכנתא ל-30 שנה כדי לקנות דירה, ג' מבינה את עד כמה שפר עליה גורלה: "אני שמחה שעשיתי את הצעד הזה, בעיקר כשאני רואה את המחירים. בדיעבד זו היתה החלטה טובה, ואולי חבל שלא קנינו דירה גדולה יותר". כיום, ג' מודה, שלמרות שהמשכורות שלה ושל בעלה גבוהות באופן משמעותי מבעבר, ככל הנראה שהם לא היו מצליחים לרכוש דירה, אולי בעזרת משכנתא גבוהה מאוד ותוך נטילת סיכונים שבזמנו הם הצליחו להינמע מהם.



הכסף לא באמת אצלי



ברק ודורית צרויה הלכו בתלם. "התחתנו ומהר אחרי החתונה כבר קנינו דירה. זה היה מתוך רצון למצוא מקום שנוכל להקים בו משפחה, ולא מתוך מחשבה שהמחירים עלולים לעלות בעתיד". עד אז הם שכרו דירה בגבעתיים וממש לפני החתונה חוזה השכירות הסתיים והם חיפשו דירה לקנייה. העדיפות הראשונה היתה לרכוש דירה בגבעתיים, אבל התקציב לא איפשר למצוא בה דירת ארבעה חדרים, בוודאי שלא דירה מקבלן.



בני הזוג רכשו לפני כשנתיים וחצי דירת ארבעה חדרים ב-1.1 מיליון שקל ולמרות שהיום המחיר הזה נראה כמעט מגוחך, אז הוא נשמע לברק יקר מאוד. כיום הוא מעריך כי הדירה שווה כ-1.5-1.6 מיליון שקל, על פי השוואה לדירות אחרות שנמכרו באזור.



העלייה החדה שחלה בשווי הדירה בזמן כה קצר אולי נשמעת כמו זכייה בלוטו, אבל "זה רק בתיאוריה, הכסף לא באמת אצלי", כפי שאומר ברק.



"זה המהלך הכי מוצלח שעשיתי בחיי", הוא מעיד. "גם מבחינת המחיר וגם מבחינת השכונה". ומה היה קורה אם במקרה הם היו מתחתנים כיום ולא לפני כמה שנים? "היינו יכולים לקנות את הדירה שלנו, אבל היינו צריכים לקחת משכנתא יותר גדולה", משיב צרויה. "זה היה ריאלי, אבל ההחזר החודשי היה יותר גבוה ולאורך יותר שנים".



מוגנים מג'ונגל הנדל"ן



"זה הדבר הכי טוב שיכולנו לעשות", קובעת ד', שקנתה עם בעלה דירה בת 3.5 חדרים בצפון הישן של תל אביב לפני כחמש שנים בכ-310 אלף דולר. "חברים שהתחילו לחפש דירה יחד איתנו ולא הסכימו להתפשר על הסטנדרטים כמו מעלית או חניה, לא יכולים כיום לקנות דירה, ואני חושבת שהם מצטערים על כך".



את חלום הדירה הצליחה ד' להגשים באמצעות דירה שירשה ברעננה, אותה מכרה ב-200 אלף דולר, וכך השיגה את הבסיס הכספי לרכישת הדירה בתל אביב. הירושה בשילוב מחירי הדירות הנמוכים יחסית שהיו אז בעיר איפשרו לבני הזוג לקחת משכנתא קטנה באופן יחסי, עם החזר חודשי נמוך של כ-1,500 שקל בחודש לתקופה של 15 שנה.



ד' מעריכה כי למרות מחירי הדירות הגבוהים בתל אביב כיום, היא היתה מצליחה לקנות דירה בעיר בגלל שהיתה בבעלותה דירה ברעננה. עם זאת, היא מעריכה כי במשך חמש השנים האחרונות ערך הדירה ברעננה לא היה עולה באותו שיעור כמו ערך הדירה בתל אביב, ולכן היתה נדרשת להוסיף הרבה יותר.



"אני לא חושבת שהיינו יכולים להרשות לעצמנו את אותה הדירה במחירים של היום, אלא אם הייתי לוקחת משכנתא גבוהה בהרבה עם החזרים חודשיים גבוהים יותר", היא אומרת. "זה לגמרי מזל. התחתנו ונמאס לנו לגור בשכירות ולא היתה סיבה לא לקנות דירה. זה מאוד טבעי אחרי החתונה ובוודאי כשרוצים להקים משפחה. ידענו שזה גם אפשרי.



"יוצא לי לדבר עם הרבה הורים בגן של הילדים ואני מרגישה שאנחנו מוגנים מג'ונגל הנדל"ן שבחוץ: אנחנו רואים שוכרי דירות שמעלים להם את שכר הדירה לרמה שמכלה את רוב המשכורת, שבעלי בית מוציאים אותם מהדירה לפי גחמה, אנשים שרוצים להישאר באזור הזה ולא יכולים להרשות לעצמם לשכור דירה ובוודאי שאינם יכולים לקנות דירה".



ההיסטוריה של ד' מעוררת קנאה אבל כשהיא מסתכלת אל העתיד היא פסימית. "אם נרצה לעבור לדירה גדולה יותר בתל אביב אנחנו נעמוד מול אותה שוקת שבורה - כי גם ערכן של דירות אחרות באזור עלה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully