וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"המענק שאינטל מבקשת שערורייתי, אין סיכוי שמשרד האוצר יאשר אותו"

מאת מירב ארלוזורוב ואורה קורן

14.2.2010 / 6:48

מקורות באוצר: עדיף לאשר לאינטל תמיכה שנתית קבועה תמורת התחייבות מצדה לייצר בישראל את מוצריה המתקדמים ביותר



>> "בקשת המענק הנוכחית של אינטל, שמשמעותה שהמדינה תשקיע מיליון דולר בכל עובד חדש, היא שערורייתית" - כך אמרו באחרונה מקורות במשרד האוצר. "אין סיכוי שמשרד האוצר יאשר את המענק", הוסיפו.

עם זאת, לדבריהם, מענקים גדולים שקיבלה אינטל בעבר התבררו ככדאיים למדינה - וכך גם המענק האחרון, שההשקעה לעובד בו הסתכמה במיליון שקל (ולא במיליון דולר). זאת, בין השאר, מכיוון שהתעסוקה העקיפה שמספקת אינטל כוללת אלפי עובדים נוספים על אלה שהיא מעסיקה ישירות.



אינטל הגישה בקשה לקבלת מענק ממשלתי בסך 400 מיליון דולר תמורת השקעה של כ-2.7 מיליארד דולר בשדרוג מפעל השבבים בקריית גת. תמורת המענק התחייבה להעסיק 400 עובדים. המשמעות היא שעל כל תוספת של עובד תשלם המדינה לאינטל מיליון דולר.



היחס בין המענק למספר העובדים החדשים הוא אחד המדדים בבדיקת כדאיותה הכלכלית של תוכנית השקעות למשק. הבדיקה משמשת בסיס לקבלת החלטה ממשלתית אם לאשר את הבקשה למענק או לדחות אותה.



משרד התמ"ת עורך בימים אלה את הבדיקות הכלכליות לקביעת כדאיות העסקה. משרד האוצר מתנגד למתן המענק, וההערכה היא כי ראש הממשלה בנימין נתניהו יידרש להכריע בסוגיה.



באחרונה ציינו מקורות בירושלים כי אינטל תידרש להתחייב לפעילות ממושכת בישראל כאחד התנאים לקבלת המענק שביקשה. לדבריהם, ללא התחייבות לייצר במפעל את שני הדורות הבאים של השבבים שתפתח, היא לא תקבל את המענק. הדרישה כבר עלתה בשיחות עם ראשי אינטל ישראל, ובהם המנכ"לית מקסין פסברג.



כל החלופות צפויות להיבחן לאחר שהנושא יגיע למשרד ראש הממשלה. בשלב זה קיימת הסכמה כי המשך הייצור של אינטל חשוב לתדמית של ישראל בחו"ל כמדינה חדשנית ומתקדמת. עם זאת, גם בקרב המצדדים עקרונית בהשארת אינטל בישראל קיים ספק רב לגבי כדאיות ההשקעה החדשה המתוכננת בתנאים שביקשה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully