וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יו"ר מועצת הנפט: "התעניינות כזו לא היתה אף פעם"

מאת אבי בר-אלי

14.2.2010 / 6:48

רון נחמן, ותיק חברי המועצה, יוצא נגד השמועות בדבר לחצים פוליטיים: "אמירה שמטילה דופי באנשים שהם מלח הארץ - אני לא מוכן לקבל אפילו מהטייקון הכי גדול. זו חוצפה ממדרגה ראשונה"



>> "גם כשגילו את שדה חלץ בדרום לא ראיתי שעמדו אצלנו בתור, אבל הפעם אפילו גופים כלכליים מובילים בישראל נתנו גיבוי לכל מיני חיפושים" - כך אומר יו"ר מועצת הנפט וראש העיר אריאל, רון נחמן, בראיון ל-themarker. הוא הוסיף כי "מספר רב כזה של בקשות ושל פונים לא היה בתשע השנים האחרונות. התעניינות כזו לא היתה אף פעם".

נחמן, חבר מועצת הנפט זה תשע שנים - שלוש קדנציות ברציפות, אמון על חלוקת הזיכיונות לחיפושי גז ונפט ורישיונות הקידוח בשטחי המדינה והמים הכלכליים שלה, לצד שמונת חבריו למועצה: , אהובה אלמוגי, חיים קליין, לירון מזרחי, חליל מחמוד, יוסף מצה, סוזי יוגב, לוטפי וליד דיאב ואילנה לוין - אלה הם תשעת החברים במועצת הנפט שבידם ניתנה הסמכות לחלוקת זיכיונות חיפושי הנפט והגז, ולמתן רישיונות קידוח והפקה. הם אלה שמרכזים הכרעות הרות גורל, שמשמעותן נהפכה בשנה האחרונה לנושאת פוטנציאל בסכומים פנטסטיים של עשרות מיליארדי דולרים.



נימת קולו של נחמן הופכת כעוסה באחת כשהוא נדרש להגיב על הטענות שהועלו משך השבוע בדבר לחצים פוליטיים שהופעלו לכאורה על חברי המועצה, כדי להעדיף בקשה זו אחרת - בייחוד סביב המרוץ הייצרי על רישיון "מד אשדוד" (רישיון לקידוח נפט מול חופיה הדרומיים של ישראל).



"אין לחצים פוליטיים, ואני אפילו לא יודע מה ההשתייכות הפוליטית, אם בכלל יש כזו, של יתר חברי המועצה", אומר נחמן. "קראתי עיתונים ואת מה שאמרו, ואני אומר לך שאיש לא פנה - ולא היתה מעורבות פוליטית. החברות עצמן פנו, חלקן בכתב וחלקן בעל פה - אבל זה לגיטימי כל עוד זה נעשה בשקיפות. באנו לישיבה, קיבלנו את כל ההסברים, שאלנו שאלות נוקבות ונעננו. ישיבה יסודית מאוד ומעמיקה שנמשכה ארבע שעות". נחמן מדגיש כי גם אלה נדרשו לעמוד בכל הקריטריונים המקצועיים והכלכליים שבהם מחויבים מגישי בקשות להיתרי החיפוש ורישיונות הקידוח.



בעבר לא היו טענות



עם זאת, עולים קולות הקוראים לשינוי השיטה לחלוקת זיכיונות מהחלטה של מועצה כמעט חשאית להליך מכרזי, כפי שנהוג במגזר הממשלתי כולו - דווקא בשל המהפך הדרמטי שעבר הענף והתחרות שהתפתחת סביב כל רישיון.



"טענה נחמדה, אבל אני לא חוקקתי את חוק הנפט, אלא הממשלה, ולכן מתנהגים לפי החוק ולא על פי גחמות של חברה פרטית מסוימת. את הטענות האלה לא שמעתי בעבר, ואני תשע שנים פה. לכן אני אומר לכל מי שמתלונן: טול קורה מבין עיניך. לדעתי, אין צורך לשנות, אבל אם המדינה תחליט לעשות כן - אז בשביל זה יש את כנסת ישראל. האמירה הזו מטילה דופי באנשים שהם מלח הארץ, ואת זה אני לא מוכן לקבל אפילו מהטייקון הכי גדול בישראל. לא שמעתי דברים כאלה בתקופת היובש, אבל פתאום הם עולים כשגוברים הסיכויים למצוא את הזהב השחור. זו חוצפה מדרגה ראשונה. אני רוצה לראות מיהם האנשים האלה, שיזדהו בשמם ויתייצבו מולי, ואולי נתבע אותם בגין לשון הרע. אני צריך לקבל מהם תעודת יושר? איזה מן דבר זה? זו בושה לאינטליגנציה".



ומה אם תהיה פנייה לבג"צ מצד כמה מהמפסידים?



"שבג"צ יבדוק גם איך הם מנהלים את העסקים שלהם, ויהיה מעניין לשמוע את דעת השופטים. אני מכבד את כולם, וכמו שאמר לי הרבי מילובביץ': 'את מכבדיי אכבד'. הייתי חבר כנסת, ראיתי איך הלובי עובד שם, ואני יכול להגיד לך שזה לא קיים במועצה".



כיצד הגיבו חברי המועצה לטענות?



"עזוב. את תוצאות הדיונים אתה רואה. אגב, להערכתי, בלי 'מד אשדוד' לא היו צצים דברים אלה. זה הרישיון שלדעתי גרם למרבית ההתעניינות והעלה הכל לכותרות. עם זאת, אני מאחל לכל החברות שהתמודדו שימשיכו להשקיע, וימצאו עוד הרבה גז ונפט".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully