וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכדור עובר לרשות החשמל

אבי בר-אלי

14.2.2010 / 6:48

פליק-פלאק לאחור



1. בחודשיים האחרונים היה קשה לעקוב אחר מספר פניות הפרסה שביצע משרד התשתיות בזמן שהתחבט בעניין המשך עידוד התקנת המערכות הסולאריות.

חזון "הגגות הירוקים" של שר התשתיות עוזי לנדאו פינה את מקומו ל"דאגה כנה" לגבי הטלת משא כבד מדי על כתפי צרכני החשמל מכורח סבסוד החשמל הסולארי; חברות ההתקנה הקטנות פינו את הבמה לטובת יזמי תחנות הכוח הקרקעיות; והירידה אל הקרקע חטפה סטירה ממשרד הפנים, שהבהיר כי סדר העדיפויות הלאומי יחייב קודם את מיצוי השטחים הבנויים. כך, בשבועיים האחרונים חלה תפנית נוספת, שהחזירה את עמדת משרד התשתיות שנה לאחור ואיפשרה את שחרור המכסות הבאות לגגות - הפעם, באצטלה של דאגה לפריפריה ולמוחות הרכים שבבתי הספר.



2. להסרת המגבלה על התקנה ביתית של מערכות סולאריות אין משמעות בשטח. מגזר זה ימשיך לשחק תפקיד שולי עד שיימצאו פתרונות למימון מלא (100%) של המתקנים. זאת, גם במחיר של שבירת אידיאולוגיית "ההסדרה הצרכנית" וניתוק הזהות בין הבעלות על המתקן לבעלות על הגג.



גם החלוקה הגיאוגרפית אינה מהותית, מפני שממילא כ-80% מההתקנות מתוכננות בצפון הארץ ובדרומה. עם זאת, חלוקה שכזו מייצרת למעשה לראשונה תמרוץ מפלה. גם אם הגשת ערעור נגד הסדר זה נראית לפי שעה חסרת טעם, הרי שלא ניתן לומר זאת באותה מידה של ביטחון ביחס לשריון המכסה למבני ציבור. במה עדיפים, למשל, מבני עמותות או מקוואות על בסיסי צה"ל או מתקני חברת מקורות? האם אין זה ראוי לפעול קודם לכיסוי גגות של מוסדות ממלכתיים - מה גם שאלה אינם חייבים להפיק רווח מהתקנת המערכות הסולאריות?



3. כך או כך, שר התשתיות עשה את שלו, הציל את עתידן של עשרות חברות סולאריות - והעביר את הכדור למגרשה של רשות החשמל. משהעניק השר אור ירוק גורף להתקנה על גגות בתים פרטיים, ללא כל מגבלה של ייצור או מיקום, הרי שהרשות היא שתישא שוב באחריות לאי-מיצוי הפוטנציאל במגזר זה, ותצטרך להתמודד לבדה עם החסמים בו.



מנגד, אי-קביעת מכסה להתקנות עסקיות תחייב את רשות החשמל להיות "השוטר הרע" ולקבוע מכסות דה-פקטו באמצעות מנגנון תעריפים דינמי, שיפחית את התמריץ כל אימת שתנוצל מכסת התקנות מסוימת שתיקבע מראש. כלומר, הרשות תוכל לקבוע את מגבלת הייצור בנקודה שבה תנקוב בתעריף שאינו כדאי כלכלית. באופן אירוני, את האינדיקציה למיקומה של נקודה זו תוכל הרשות לקבל עוד השבוע - ומפי השר עצמו. זאת, לאחר שיכריז על תמהיל האנרגיות המתחדשות ל-2014 - בכפוף ליעד הממשלתי של ייצור 1,500 מגה-וואט. לאחר חלוקת העוגה בין התחנות התרמו-סולאריות, המערכות הפוטו וולטאיות הבינוניות והגדולות, מתקני אנרגיית הרוח והביו-מאסה תוכל למעשה הרשות לגזור את המכסה המינימלית הדרושה לשר מן הגגות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully