וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית ההשקעות הקטן אינפיניטי יחליף את כלל ביטוח: ינהל 18 מיליארד שקל מכספי הפנסיה של חברת החשמל

מאת נועם בר

14.2.2010 / 6:48

אינפיניטי ניצח את מיטב, וזכה במכרז קרן הפנסיה של חברת החשמל, תמורת דמי ניהול קבועים של 0.94% מנכסי הקרן



>> בית ההשקעות אינפיניטי, המנהל קרוב ל-5.5 מיליארד שקל, צפוי לקבל אחריות על סכומים גבוהים בהרבה בזמן הקרוב. בשלב הסופי של המכרז לניהול קרן הפנסיה של עובדי חברת החשמל, המכילה נכסים בהיקף של 18 מיליארד שקל, "חטף" אינפיניטי את המכרז לבית ההשקעות מיטב.

אינפניטי יעשה זאת תמורת דמי ניהול דמי ניהול קבועים של כ-17 מיליון שקל בשנה, שהם 0.94% משווי הנכסים שינוהלו. מדובר בעלייה בדמי הניהול ביחס להסכם הניהול שהיה לקרן עד לאחרונה עם כלל ביטוח, שעל פיו ניהלה כלל את הקרן תמורת דמי ניהול של 8 מיליון שקל בשנה. עם זאת, גורמים בשוק טענו בעניין דמי הניהול של אינפיניטי כי הם נמוכים מדי ואינם מותירים לבית ההשקעות רווח. כהוכחה לכך הם מצביעים על דמי הניהול שגבתה כלל לאחר סיום תקופת הניהול שלה בסוף 2009, כ-20 מיליון שקל בשנה.



הזכייה בניהול הכספים של קרן הפנסיה של חברת החשמל תעניק לאינפיניטי עוצמה רבה בשוק ההון המקומי - גם אם דמי הניהול בקרן הם מוגבלים, 18 מיליארד שקל הם קלף מיקוח חזק ביחסים עם החברות הציבוריות ואנשי העסקים המחפשים מימון בשוק ההון הישראלי.



גורם בכיר בשוק ההון אמר בעבר כי הוא אינו יכול להסביר את הגישה האגרסיבית האופיינית לאינפיניטי, שמציעה דמי ניהול נמוכים במכרזים שבהם היא משתתפת, אלא אם מטרתה היא לתפוס עמדה טובה לקראת מכירה עתידית של בית ההשקעות.



אינפיניטי ומיטב היו שני בתי ההשקעות שהגיעו לסוף המכרז, שנפתח באוקטובר 2009. בסיבוב הראשון של המכרז הוצבו דרישות סף שמנעו ממרבית הגופים הקטנים והבינוניים בשוק להשתתף בו: הון עצמי של 200 מיליון שקל לפחות וניסיון בניהול קרנות פנסיה. בנוסף, לאור היקף הקרן, לגופים הגדולים היתה בעיה אחרת: כמה מהם לא יכלו לגשת למכרז מפני שלאחר הזכייה בו היו חורגים ממגבלת נתח השוק של 15%. כך נותר בית ההשקעות מיטב לבדו בתום הסיבוב הראשון של המכרז.



ניצחון בסיבוב השני



אלא שבחברת החשמל החליטו לקיים סיבוב נוסף לאחר שהפחיתו את ההון העצמי באופן משמעותי, ל-50 מיליון שקל, ולמיטב הצטרף אינפיניטי - שזכה לבסוף במכרז. כעת יצטרך אינפיניטי לגייס כסף כדי לעמוד בתנאי של הון עצמי בגובה 50 מיליון שקל, שכן על פי ההערכות, ההון העצמי של אינפיניטי כיום נמוך מכך.



זו אינה הפעם הראשונה שאינפיניטי זוכה במכרז של חברת החשמל כשהוא מתמודד מול גופים גדולים ממנו. לפני כמה חודשים זכה אינפיניטי במכרז נוסף של חברת החשמל, על ניהול קרן השתלמות של עובדי חברת החשמל המכילה נכסים בהיקף של 550 מיליון שקל. לשלב הגמר של המכרז ההוא הגיעו יחד מתמודדים משני הקצוות, ככל שמדובר בהיקף הנכסים המנוהלים - פסגות הענק ואינפיניטי הקטן.



בית ההשקעות אינפיניטי הוקם בסוף 1998 על ידי אמיר איל, שמשמש כיום יו"ר ובעלים יחיד שלו. נכון להיום מנהל אינפיניטי כ-5.5 מיליארד שקל, מתוכם 800 מיליון שקל בקופות גמל וקרנות השתלמות והשאר בתיקים בישראל ובחו"ל. 461 מיליון שקל מתוכם גויסו בשנתיים האחרונות.



בית ההשקעות נמנע במכוון מלהיכנס למוצרים כמו קרנות נאמנות ותעודות סל - לדברי אייל, מדיניות זו נועדה למנוע ניגודי עניינים אפשריים מול ניהול הגמל והתיקים. את 2009 סיימו קופות הגמל של אינפיניטי בתשואה ממוצעת של 17.2% - הרבה מתחת לממוצע בענף שהיה 29.5%. עם זאת, מתחילת 2008 הן השיגו תשואה מצטברת ממוצעת של 8.6% - קרוב לממוצע הענף, 8.53%.



לדברי איל, ניהול הקופות באינפיניטי ייחודי ומאפשר לחוסכים לקבוע את רמת הסיכון שהם רוצים בעצמם, בדומה למודל הצ'יליאני המתוכנן. "ישנם שני מסלולים, האחד אגרסיבי מאוד עם קרוב ל-100% מניות, והאחר סולידי מאוד ללא מניות. כל חוסך יכול לקבוע בעצמו את התמהיל משני המסלולים בקופת הגמל שלו לפי רמת הסיכון שהוא מבקש", הסביר אייל.



לדבריו, זוהי הסיבה העיקרית לכך שב-2008, כשהענף ירד ביותר מ-16%, הקופות של אינפיניטי ירדו ב-7.3% בלבד. "הצד השני של המדיניות הזאת היא 2009, שבה הקופות השיגו תשואה נמוכה יותר מהענף".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully