וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יש חשמל בפריפריה

מאת אבי בר-אלי

14.2.2010 / 6:48

חודשיים לאחר שאזלה המכסה להתקנת מערכות סולאריות על גגות - מחייה שר התשתיות את השוק. בין השאר, תוסר המגבלה על התקנות ביתיות בכל המדינה ויאושרו ללא הגבלה התקנות עסקיות בפריפריה

בתום חודשיים של אי-ודאות קבע בסוף השבוע שר התשתיות הלאומיות, עוזי לנדאו, מכסות חדשות ומוגדלות להתקנת מערכות סולאריות קטנות (עד 50 קילו-ואט) על גגות מבני עסקים ובתים פרטיים. המכסות הן לחמש השנים הבאות.

הנחת מתקנים סולאריים לייצור חשמל לצרכים ביתיים (עד 4 קילו-ואט) תותר ללא הגבלה בכל המדינה עד סוף דצמבר 2014. התקנה מסחרית (עד 50 קילו-ואט) באזורי עדיפות לאומית (אזור הצפון, אזור הדרום ויו"ש) תותר אף היא ללא הגבלה בתקופה זו - בעוד שבשאר המדינה תוגבל התקנתן של מערכות מסחריות למכסה של 50 מגה-ואט (1,000-1,200 מערכות).

בנוסף הוחלט לשריין מכסה מיוחדת של 30 מגה-ואט עבור מבני ציבור - בעיקר גגות של מוסדות חינוך. הקצאה נוספת של 2 מגה-ואט שוריינה לתושבי יהודה ושומרון, שעד עתה לא יכלו לנצל את זכותם למכירת חשמל סולארי מפני שהמינהל האזרחי לא נתן אישור לכך. מכסה זו נקבעה על פי חלקם היחסי של תושבי יהודה ושומרון באוכלוסייה, בתעריף זהה לזה שנקבע במכסה הראשונה.

התוכנית נוגעת למתקנים סולאריים קטנים בטכנולוגיה פוטו-וולטאית (p.v). במהלך כנס אילת-אילות לאנרגיות מתחדשות, שייערך השבוע, יפורסמו המכסות החדשות למתקני p.v בינוניים וגדולים, למתקנים בטכנולוגיה תרמו-סולארית ולמערכות ייצור חשמל באנרגיית רוח וביו-מאסה. זאת במסמך המדיניות לשילוב אנרגיות מתחדשות במשק החשמל בישראל.

"המתווה החדש מקדם את מימוש חזון הגגות הירוקים", אמר לנדאו. "ההטבות לאזורי העדיפות הלאומית נובעות מתוך מדיניות כוללת לפיתוח הפריפריה, ונועדו לעודד העסקת כוח אדם מקומי".



לא מנצלים מכסות

החלטת השר התקבלה בסיפוק רב בענף הסולארי. "לנדאו הוכיח כי הוא דבק בדבריו וקיים את הבטחתו לממש בישראל חזון של גגות ירוקים", אמר אתמול מנכ"ל איגוד חברות אנרגיה מתחדשת בישראל, עו"ד איתן פרנס. "הכרזת משרד התשתיות היא יריית פתיחה של מהפכה סולארית רחבת היקף. הסרת המגבלה תאפשר להנחיל בקרב הציבור מודעות לנושא החשמל, לשנות את הרגלי הצריכה ולכוון את היתרונות הכלכליים של ההסדרה למקומות בהם הם נדרשים ביותר".

קביעת המכסות החדשות עדיין אינה מבטיחה את ניצולן, משום שהסמכות לקביעת תעריף רכישת החשמל מן המתקנים נתונה בידי רשות החשמל. תעריף זה מגלם פרמיה על מחיר החשמל של חברת החשמל, ולכן נוכח היקפיה הגדולים יחסית של התוכנית החדשה עשויה רשות החשמל לווסת את ההתקנות באמצעות הפחתה הדרגתית של הפרמיה. לפי הערכות, יהיה התעריף החדש למכירת החשמל הסולארי לרשת כ-1.6 שקלים לקווט"ש, לעומת תעריף של כ-2 שקלים לקווט"ש שממנו נהנים המתקינים שניצלו את המכסה הראשונה.

ממשרד התשתיות נמסר כי יבקש מהרשות להתאים את התעריף למכסות שהוקצו. עוד צוין כי בהנחיית המשרד הטמיעה חברת החשמל מערכת חדשה לניהול מכסות, אשר תאפשר הצגה שקופה של מספר הבקשות לחיבורים בזמן אמת. זאת במטרה למנוע את חוסר הוודאות שאיפיין את סיום המכסה הראשונה.


התקנות של 12 מגה-ואט

התמריץ לייצור חשמל באנרגיה סולארית הוא רכישת חשמל המיוצר במתקנים בתעריף גבוה משמעותית מזה של חברת החשמל. מאז פרסום התמריצים הראשונים (1.97 שקל לקווט"ש) ב-1 ביולי 2008 הותקנו מערכות סולאריות ביתיות בהיקף של כ-2 מגה-ואט - מתוך מכסה ראשונית של 15 מגה-ואט למגזר זה.

במגזר העסקי (מבנים מסחריים או חקלאיים) הסתכמו עד כה ההתקנות בפועל ב-10 מגה-ואט. עם זאת, היקף המערכות שהתקנתן אושרה הוא 46 מגה-ואט - בעוד שהמכסה היא 35 מגה-ואט בלבד. החריגה המהותית מהמכסה נבעה מגידול מואץ בבקשות לחיבור מתקנים שהוגשו לחברת החשמל לקראת סוף 2009, ומהיעדר היערכות מוקדמת בחברה וברשות החשמל לרגע שבו תאזל המכסה.

כשל זה הביא את חברת החשמל להכריז במפתיע ב-14 בדצמבר כי תפסיק לקבל בקשות נוספות לחיבורי מתקנים סולאריים מחשש לפריצת המכסה שאושרה. ההודעה גררה תרעומת הן מצד חברות סולאריות שלא יכלו לממש עשרות הזמנות להתקנה והן מצד לקוחות שנותרו מחוץ למכסה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully