וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יום האהבה: מחסור בוורדים בחנויות

עמירם כהן

14.2.2010 / 10:56

תכננת להביא לה זר ורדים? כדאי שתחשוב על רעיון אחר: פרח החיזור האולטימטיבי חסר בחנויות הפרחים. הסיבה למחסור : צימצום שטחי חממות הורדים ב-90% בחמש השנים האחרונות

בחג האהבה הבינלאומי וולנטיין דיי שחל היום, יתקשו המחזרים להשיג בחנויות הפרחים בישראל ורדים, הפרח האולטימטיבי של המחזרים הגדולים בהיסטוריה מקזנובה ועד סרקוזי וברלוסקוני. מי שיתעקש שלא לוותר על המסורת ייאלץ להגיש לאהובתו ורדים מפלסטיק או מזכוכית, אשר דומים למקור וגם לעולם לא נובלים.

הסיבה למחסור נובעת מצמצום שטחי הוורדים בישראל בשנים 2009-2005 מ-917 דונם ל-99 דונם, ירידה של 90%. פרחים נוספים ששטחי הגידול שלהן צומצמו הן הגרברות (80%-),הגיפסנית (50%-) והסולידו (50%-), כך על פי נתונים שפורסמו בסוף השבוע על ידי הקרן הממשלתית לביטוח נזקי טבע בחקלאות (קנ"ט).

אפריקה שולטת

הסיבה העיקרית לקריסת גידול הורדים ופרחים נוספים היא התחרות על שווקי הפרחים באירופה בין המגדלים הישראליים למגדלים בקנייה, אתיופיה, דרום אפריקה ומדינות נוספות באפריקה. במדינות אלו הוקמו בעשור האחרון חוות ענק לגידול פרחים, בעיקר ורדים. מגדלי הפרחים מישראל מתקשים לעמוד בתחרות בעיקר בשל עלויות היצור הנמוכות באפריקה. המגדלים הקנייתיים והאתיופיים מקבלים ממדינותיהם את המים בחינם ומשלמים לעובדיהם דולר עד דולר וחצי ליום, לעומת 35-30 דולר ליום בישראל. בנוסף, מקבלים מגדלי הפרחים באפריקה ממשלותיהם מענקי השקעה בהיקף 80% מעלות הקמת החממות.

עוד עולה מנתוני הקנ"ט כי בחמש השנים האחרונות צומצמו שטחי גידול הפרחים בישראל מ-20,00 דונם ל-15,000 דונם, ירידה של 25%. כמו כן, יצוא הפרחים מישראל לבורסות הפרחים בהולנד - בורסות הפרחים החשובות בעולם - ירד בארבע השנים האחרונות מ-590 מיליון פרחים ל-480 מיליון פרחים ( 18.6%-).

על אף הירידה הכוללת בייצור, כמה מינים צברו לאחרונה פופולאריות רבה, שהחשובים בהם הכלנית (גידול של 80% בשטחים) והנורית (40% גידול), כמו גם ענפי קישוט ירוקים בעיקר רוסקוס וארליה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully