וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התאחדות התעשיינים תומכת בטבע: "מתנגדים לחוק התרופות החדש שיפגע בחברות הגנריות"

אורה קורן

14.2.2010 / 13:23

בהתאחדות טוענים כי תעשיית התרופות הישראלית נאלצת לשלם את מחיר הכניסה לארגון המדינות המפותחות



"אחרי שנים שבהן הדפה מדינת ישראל בנחישות את הלחצים הרבים מצד חברות התרופות האמריקאיות בעניין זכויות הקניין הרוחני בישראל, אנחנו מצויים רגע לפני הכניעה ללחצים הבלתי פוסקים הללו". כך אמר היום (אתמול לפרינט) ניר קנטור, מנהל איגוד הכימיה, הפרמצבטיקה ואיכות הסביבה בהתאחדות התעשיינים. לדבריו, "תעשיית התרופות הישראלית נאלצת לשלם את מחיר הכניסה לארגון המדינות המפותחות (oecd)".



קנטור התייחס לוויתור שממשלת ישראל הציעה לאמריקאים בנושא החוק, כדי לקדם את צירופה ל-oecd ובד בבד, להוציא אותה מהרשימה האמריקאית המחמירה של המדינות המפירות זכויות יוצרים ולהעבירה לרשימת המעקב הפחות מחמירה. מדובר בעיקר בסעיף שיקשה את האפשרות לקיצור פטנט של חברה אתית (יצרנית תרופות מקור). עיקר הנפגעות יהיו החברות הגנריות (יצרניות תרופות חיקוי) ו בראשן. לטבע מעמד דומיננטי בתעשיית התרופות הישראלית ובהתאחדות התעשיינים.



"כבר שנים מפעילות חברות התרופות הבינלאומיות לחצים כבדים על משרד הסחר האמריקאי, ולאחרונה על ארגון מדינות ה-oecd, כדי שמדינת ישראל תחמיר בחוקי הקניין הרוחני", אמר קנטור. "הלחץ הגיע לכדי תביעה חד משמעית: שינוי חוקי הקניין הרוחני - תמורת כרטיס הכניסה לארגון מדינות ה- oecd. זה מקומם, משום שבפועל, כלל אין למדינות החברות בארגון כללים מוגדרים ומסודרים בנושא, ומעולם לא הופעל לחץ דומה על מדינה כלשהי. לכל אחת מהמדינות החברות בארגון חוקים שונים בתחום הקניין הרוחני. למעשה, רמת ההגנה על קניין רוחני בישראל חזקה מזו הקיימת במספר חברות oecd. בנוסף, ישראל ממלאת אחר כל האמנות וההסכמים הבינלאומיים בתחום הקניין הרוחני ואינה מפירה זכויות קניין רוחני כלשהן על פי המשפט הבינלאומי".



קנטור הוסיף, כי המחיר אותו נדרשת לשלם התעשייה יתבטא בעיקר בפגיעה ביכולתה לייצר תרופות גנריות בישראל למטרות ייצוא לשוקי אירופה. בנסיבות מסוימות, ניתן יהיה לשווק במדינות אירופה תרופות גנריות מכל תוצרת, מלבד תוצרת ישראל. "במצב כזה תיאלץ התעשייה להוציא קווי ייצור מישראל, תוך צמצום מקומות עבודה, ופגיעה בהכנסות המדינה ממיסים וממט"ח", הוסיף.



לדבריו, בנוסף תיגרם פגיעה בשירותי הבריאות של אזרחי ישראל, שבעקבות ההחלטה ייאלצו לשלם מחיר גבוה יותר על תרופות, בשלב בו אזרחי אירופה יהנו ממחיר יותר נמוך. תרופות גנריות זולות מתרופות אתיות, כיוון שיצורן מבוסס על ההצלחה של תרופות המקור. בהתאחדות התעשיינים ציינו, כי ההשקה המוגברת של תרופות גנריות בשנים האחרונות, הביאה לחסכון של כ- 2 מיליארד שקלים לשנה בהוצאה הציבורית על תרופות.



לתרופות הגנריות השפעה גם על סל הבריאות. "בעולם בו המשבר הכלכלי פוגע בעיקר בשכבות החלשות ישנה חשיבות מכרעת לנגישות לתרופות גנריות עבור אוכלוסיות רבות. כניסת הגנריקה מובילה בשנים האחרונות לירידה ממוצעת של כ- 80% במחירי התרופות", ציין קנטור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully