וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איזה מזל שיבואני הרכב דואגים לנו

נחמיה שטרסלר

15.2.2010 / 6:57

ושלא יעבדו עליכם



>> יבואני הרכב לא ישנים טוב בלילה מרוב דאגה לשלום הציבור. לכן הם לוחצים על שר התחבורה ישראל כץ שישנה את תקנות היבוא המקביל, כדי שהציבור הרחב לא יפגע חס וחלילה.

היבואנים לא חוששים לרווחיהם. הם גם לא חוששים לנפח המכירות שלהם. הם רק חוששים שהיבואן המקביל לא יעניק שירות ראוי למכוניות שהוא מייבא, ואז הציבור התמים ייפגע חס וחלילה. יש להם פתרון אחר לחלוטין לבעיית המחיר הגבוה של המכוניות אצלנו: הורדת המיסוי. ומה יקרה עם החור שייווצר אז בתקציב המדינה? זו כבר לא בעיה שלהם.



היבואנים המורשים יודעים שהדרך האפקטיבית ביותר למנוע תחרות היא בעזרת תקנות דרקוניות, שיגביהו את חומת הכניסה לענף. לכן הם רוצים לקבוע שההון העצמי המינימלי ליבואן מקביל יהיה 50 מיליון שקל (במקום 10, כפי שמציע משרד התחבורה), שהערבויות יעמדו על 16 מיליון (במקום 8), שמספר המוסכים המרכזיים יהיה ארבעה (במקום אחד), ושהכמות המינימלית של מכוניות שייובאו ממותג מסוים תהיה 500. לא פחות. לשם כך הם מדברים עם חברי הכנסת וגם מפעילים לוביסטים.



הדאגה שלהם לשלום הציבור מעוררת אצלי סימפטיה גדולה, בדיוק כמו זו שהתעוררה אצלי כלפי הרוקחים, שנלחמו נגד הוצאת התרופות ללא מרשם רופא למכירה חופשית מחוץ לבתי המרקחת. כי מה פתאום שניתן יהיה לקנות אקמול בסופר-מרקט או בתחנת דלק, כמו שקורה במדינות פחות מפותחות כמו ארה"ב או אנגליה?



הרוקחים דיברו ללא הרף על דאגתם לשלום החולים וכך הצליחו להכניס לתקנות כל מיני הגבלות משונות שייקרו מאוד את מחיר התרופות ללא מרשם רופא, הנמכרות מחוץ לבתי המרקחת. הכל נעשה כמובן בשם הדאגה לחולים, אלא שהאמת היתה פשוטה: דאגה לשלום הכיס הפרטי.



וכך גם כאן. תחת הדיבורים היפים על דאגה לאיכות השירות, רוצים היבואנים המורשים למנוע תחרות, ובכך למנוע הורדת מחירים ופגיעה ברווחיהם. אך זה מנוגד לאינטרס הציבורי. זה יפגע ברווחת הצרכן.



אמנם יש תחרות בענף הרכב, אך יש גם מצב של מונופוליזם. כי כאשר אתה רוצה לרכוש דגם מסוים של רכב, אין לך כיום ברירה אלא לרכוש אותו רק מהיבואן הרשמי, ואז אתה עומד חסר אונים מול המונופול - וזה מצב שהיבוא המקביל יתקן.



היבוא המקביל יאפשר גם יבוא של דגמים מסוימים שעכשיו לא מיובאים, עקב שיקולים שונים של היבואנים הרשמיים. ראינו את זה בפרשה האחרונה של הקריאה לתיקון שבצעה טויוטה. אז התברר לכולנו שדגמים רבים של טויוטה כלל אינם מגיעים לישראל. כלומר, היבוא המקביל יגדיל את מגוון המכוניות וגם יוריד את מחירן. אז מה רע בזה?



היבואנים הרשמיים שרוצים להגביה את חומות הכניסה לענף יגרמו לכך שרק חברות הליסינג יוכלו ליהפך ליבואניות מקבילות, אך אז לא יתרחש שינוי אמיתי בשוק, וזה רע.



כמו כן צריך לזכור שרמת המינוע בישראל נמוכה למדי - כ-300 מכוניות ל-1,000 איש - נמוך בהרבה מהמקובל בארה"ב ואפילו באירופה. כך שלשוק המכוניות יש עדיין הרבה היכן להתפתח ולגדול, וזה יקרה בעזרת היבוא המקביל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully