וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גוגל נכנעה: תעזור להתנתק מהרשת החברתית שלה

מאת איילה צורף, אורי ברקוביץ'

15.2.2010 / 6:57

גוגל: "אנחנו עובדים מסביב לשעון כדי לטפל בטענות הגולשים כלפי גוגל באזז, בימים הקרובים נערוך כמה שינויים"



וניו יורק טיימס



>> גוגל מנסה להתמודד עם בעיית הפרטיות הקשה שיצרה הרשת החברתית שהשיקה לפני כמה ימים, גוגל באזז. מדובר בעיית הפרטיות שנגרמת בעקבות חיבור אוטומטי של האנשים שעמם מתכתב הגולש בשירות הג'ימייל שלו, לרשימת חבריו (רשימה גלויה לכל הגולשים) בגוגל באזז. מאחר שבאזז עוקב באופן אוטומטי אחר אנשים, רשימת הקשרים של משתמשי ג'ימייל נהפכת לפומבית, וגם זרים יכולים לצפות בה.

בגוגל מיהרו להתפאר בהשקה שיצרה הד נרחב ברשת: בהודעה שפירסמה החברה 48 שעות לאחר ההשקה נכתב כי: "עשרות מיליוני אנשים כבר בדקו את גוגל באזז. 9 מיליון פוסטים ותגובות פורסמו על ידי גולשים בתוך יומיים בלבד, ויותר מ-200 פוסטים עולים לאוויר בגוגל באזז בכל דקה ממכשירים סלולריים".



ואולם בעוד שבגוגל עסקו בהתלהבות בהשקת הרשת החדשה, גולשים רבים מיהרו להתנתק מהשירות, בטענה כי הוא מפר את פרטיותם. בעולם החל גל של כתבות שמסביר כיצד ניתן להסיר את גוגל באזז מתיבות הדואר האלקטרוני של גוגל, הג'ימייל. בתגובה פירסמה גוגל בשבת בלילה הודעה: "אנו שומעים בבירור את תגובותיכם ומאז שהשקנו את גוגל באזז לפני ארבעה ימים אנו עובדים מסביב לשעון כדי לטפל בטענותיכם. בימים הקרובים נערוך כמה שינויים שיהיו מבוססים על הפידבק שקיבלנו מהגולשים".



גם בישראל הגיבו לא מעט גולשים לגבי החדירה לפרטיותם. אחד הבולטים שבהם הוא איש הטלוויזיה והרדיו טל ברמן, שלו כ-4,000 עוקבים בטוויטר וכ-3,000 חברים בפייסבוק. "התנתקתי מגוגל באזז. לא אוהב את הפלישה לרשימת המכותבים שלי בג'ימייל, ואת התוספת האוטומטית שלהם לרשימת העוקבים אחרי". ההודעה שלו זכתה לתגובות רבות מצד גולשים, ששלחו הלאה את ההודעה לחבריהם כאקט של תמיכה בדבריו.



גוגל באזז זכה גם לתגובות רבות ברשתות החברתיות הבולטות בישראל, על ידי אנשים רבים שחיפשו מידע על האופן בו ניתן להתנתק מהשירות, או שפירסמו טוויטים על האכזבה שלהם מהמוצר לאור הפגיעה בפרטיותם. ברמן, מאנשי הטלוויזיה והרדיו הבולטים בישראל, שידוע גם כחובב טכנולוגיה נלהב, זכה ללא מעט תגובות על הציוץ הזה שלו. חלקם המליצו לו לשנות ביוזמתו את הגדרות הפרטיות. בתגובה הוא הפיץ לעוקביו טוויט שהוא עצמו קיבל: "זה נכון שאפשר לשנות את הגדרות הפרטיות בפרופיל שלך בגוגל באזז, אבל זה עדיין דפוק (:".



קשיים בניתוק



משתמשי ג'ימייל חדי העין מצאו אתמול אפשרות חדשה בדף הבית של תיבת המייל שלהם: turn off buzz. ואולם מי שחשב שלחיצה על כפתור הכיבוי תסיר את שמו שלו מדפיהם של העוקבים אחריו, טעה. נראה שכיבוי השירות רק מסתיר את לשונית ה-buzz מתיבת הדואר של המשתמש, אך הוא ממשיך להופיע אצל חבריו ללא שינוי.



בהודעה שפירסם טוד ג'קסון, מנהל המוצר של ג'ימייל וגוגל באזז, אודות השינויים שצפויה החברה להכניס בשירות: "מעתה, במקום ליצור קשרים בין אנשים באופן אוטומטי, באזז יציע למשתמשים החדשים רשימת חברים פוטנציאליים". משתמשים שכבר נרשמו לגוגל באזז יוכלו להירשם מחדש כמשתמשים חדשים, לדברי ג'קסון, כדי "לתת להם הזדמנות נוספת לבחון ולאשר את האנשים שאחריהם הם רוצים לעקוב". בנוסף, כתב ג'קסון כי גוגל באזז לא יפרסם בפומבי אלבומי תמונות של פיקאסה ופריטים אחרים שהגולשים חולקים ביניהם, באופן אוטומטי, אלא רק על פי בחירה.



השינוי האחרון שיחול בעתיד בגוגל באזז הוא הקלה על האפשרות להסיר את השירות מחשבון הג'ימייל. גוגל באזז, שהושקה בשבוע שעבר, נועדה לחזק את מעמדה של גוגל מול אתרי רשתות חברתיות כמו פייסבוק וטוויטר, אם כי נדמה שגוגל עצמה לא העריכה את הגל השלילי שיעורר השירות החדש שלה.



דומה יותר לטוויטר



למי יש יותר אפשרויות - לפייסבוק או לבאזז? עד כמה הם דומים? מה משותף לשני השירותים ומה מבדיל ביניהם? בטבלה המצורפת סקרנו אחד לאחד את המאפיינים הבסיסיים של רשתות חברתיות בפייסבוק ובבאזז. כפי שניתן לראות ברשימה, בשלב זה באזז קרובה יותר קרובה לאתר המיקרו-בלוגינג טוויטר המינימליסטי, מאשר לפייסבוק עתיר המאפיינים והאפשרויות.



הקירבה לטוויטר נעוצה במבנה החברות הבסיסי בשתי הרשתות, אשר מבוסס על עוקבים ולא על חברים. בגוגל באזז, כמו בטוויטר, גולשים יכולים לבחור לעקוב אחרי חבר מבלי שיצטרכו קודם לבקש את אישורו. פייסבוק מושתתת על מערכת חברים, אם כי היא מקיימת מערכת מקבילה של עמודי מעריצים, שאחריהם ניתן לעקוב ללא אישור מוקדם.



סביר מאוד שלבאזז ייתוספו בהדרגה מאפיינים נוספים, כפי שקרה גם עם פייסבוק. השינויים הקרובים הם בתחום המייל והצ'אטים. מערכת ההודעות הפרטיות של באזז מבוססת על הצ'אט בג'ימייל, שנחשב שירות אמין ומוצלח במיוחד, וכולל גם אפשרויות וידיאו ומשלוח סמס.



מערכת הצ'אט של פייסבוק די בסיסית וסובלת מבעיות טכניות רבות. גם למערכת ההודעות הפרטיות של גוגל באזז יש יתרון משמעותי על זאת של פייסבוק. בעוד שבפייסבוק קיימת מערכת הודעות בסיסית, באזז עובדת בתיאום עם המייל של גוגל, ג'ימייל - שרבים סבורים שהוא שירות המייל הטוב בעולם. יחסי הכוחות עשויים להשתנות בקרוב, עם ההשקה הצפויה של שירות המייל של פייסבוק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully