וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההזדמנות להקטין את תמיכת המדינה בבתי ספר חרדיים

אמנון דה-הרטוך

15.2.2010 / 6:57

חוק חינוך ממלכתי



>> התיקון שנחקק ב-2007 לחוק חינוך ממלכתי ביוזמת השר משולם נהרי מש"ס, קובע כי בתנאים מסוימים נדרשת רשות מקומית להשתתף בעלות אחזקתו של בית ספר פרטי הממוקם בשטחה.

הרשויות המקומיות זועמות, מחרפות את ש"ס ודורשות מהממשלה להתערב. ואולם אין שום פגם בתיקון נהרי, וכל הטענות נגדו שייכות לעולם ההתחסדות.



זה עשרות שנים נאלצות הרשויות להשתתף בעלות אחזקת בית ספר ממלכתי, כשבעצם ראוי היה שהמדינה תישא במלוא עלות הפעלתו, כשם שהיא נושאת, למשל, במלוא עלות הפעלת הצבא, בתי החולים הממשלתיים ובתי המשפט. במקביל, מתוך היענות ללחצים פוליטיים, זה עשרות שנים, הרבה לפני הולדת ש"ס, משתתף תקציב המדינה - באופן וולונטרי ולא במצוות המחוקק - באחזקת בתי ספר פרטיים ששירתו תחילה בעיקר את הציבור החרדי האשכנזי. ואולם נוכח עיקרון השוויון המקולל, נאלצת המדינה להשתתף באותו אופן באחזקת בתי ספר פרטיים אחרים, המשרתים את צורכי הציבור הערבי, הדתי-לאומי, האנתרופוסופי ומי לא.



והנה, לפני כמה שנים, התגלה באופן אקראי כי רשויות מקומיות מסוימות נהגו, אף הן באופן וולונטרי ולא בהוראת מחוקק ומטעמים פוליטיים, להשתתף גם בעלות אחזקת בתי ספר פרטיים, שרבים מהם שירתו חלק מהציבור החרדי האשכנזי. כך, למשל, יותר מ-100 עובדי עיריית ירושלים שירתו שנים רבות דווקא את בתי הספר החרדים האשכנזיים. רשויות נהגו להפלות בין בית ספר פרטי מקורב לבית ספר פרטי שאינו מקורב למלכות המקומית. שוויון וצדק נעדרו מהמהלך, וגם הדין הופר.



חוק נהרי מתקן את המעוות וקובע, לכעסן של הרשויות, כי הכל שווים בפני החוק ואין להעדיף מטעמים פוליטיים בתי ספר פרטיים חרדים מסוימים לעומת בתי ספר פרטיים אחרים. עיקרון השוויון הוא עיקרון-על, והוא גובר אפילו על עיקרון השרידות הפוליטית של ראשי הרשויות המקומיות.



ברם, עובדה אחת נעדרת עד כה לגמרי מהדיון הציבורי: תיקון נהרי תלוי לחלוטין בתוכן התקנות שקבעה שרת החינוך דאז, יולי תמיר, בעקבות תיקון נהרי. באותן תקנות הוסדר כדין, לראשונה, רצונם הפוליטי של קברניטי המדינה לשאת בעלות אחזקת בתי ספר פרטיים והיקף ההשתתפות (75% מעלות הפעלת בית ספר ממלכתי). לפי תיקון נהרי, היקף השתתפות הרשויות בהפעלת בית הספר הפרטי נגזר מהיקף השתתפות המדינה. כיום יכול שר החינוך הנוכחי - המבקש לדבריו לחזק את החינוך הממלכתי - לתקן את תקנות תמיר ולקבוע כי המדינה תקטין השתתפותה באחזקת בית ספר פרטי. תוצאה אוטומטית של קביעה כזו: גם הרשויות יזכו להקלה.



לפיכך, במקום לחרף את ש"ס, שיזמה חוק שוויוני וצודק, על הרשויות המקומיות, אם רצונן בכך, לתפוס את השור בקרניו - ולפנות לשר החינוך בדרישה להקטין את שיעור השתתפות המדינה והרשויות המקומיות באחזקת בתי הספר הפרטיים בישראל. ש"ס ונהרי אינם אחראים ליצר השלטון של אנשי הליכוד, קדימה והעבודה. בוחרי מפלגות אלה אחראים לכך.



הכותב הוא עורך דין המתמחה בדיני חינוך ובתמיכת המדינה במוסדות ציבור

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully