וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדריך לגלישה בטוחה

מאת בר חיון

15.2.2010 / 6:57

לשכן את המחשב בסלון, להנחות את הילדים להימנע ממסירת פרטים אישיים ולהתקין אמצעים טכנולוגיים לפיקוח על הגלישה ? כך תגנו על ילדיכם באינטרנט



>> אין באמת תחליף לפתיחות שלנו עם הילדים והידיעה כי אם הם ייחשפו לסכנה, הם ירגישו בנוח לגשת ולספר לנו. ואולם לא תמיד נוכל להיות בטוחים שהם יבחינו בצרה המתדפקת על מסך המחשב שלהם, ולכן חשוב להדריך אותם כדי שיידעו לזהות את הסכנות ולמנוע אותן.



ההנחיה הראשונה שעלינו להעביר אליהם היא לא למסור פרטים אישיים לאנשים שהם אינם בטוחים בזהותם. לא מדובר רק בשם מלא, טלפון וכתובת - אלא גם בדברים שנראים לעתים שוליים, כמו שם בית הספר או מספר חולצת קבוצת הכדורסל בחוג של הילד. פדופילים מתוחכמים לא צריכים הרבה כדי להתחקות אחר זהות הילדים שעמם הם מדברים.

למדריך העצות המלא לילדים, מומלץ להיכנס לאתר אשנב (אנשים למען שימוש נבון באינטרנט: is.gd/8gsdu). לילדים מומלץ להיכנס לאתר "יותר חכמים מהאינטרנט" של איגוד האינטרנט הישראלים (safe.org.il). ההורים יוכלו באתר זה גם להתייעץ עם מומחים בבעיות או חשדות שונים המתעוררים, החל בהתמכרות לאינטרנט ועד לבריונות ברשתות חברתיות.



אם עולה חשד כי פדופיל מנסה ליצור קשר עם הילד, הטלפון הראשון שרוב ההורים יעשו יהיה למשטרה. אבל כשמדובר בבריונות ברשת, תחום אפור יותר, הורים רבים ניצבים אובדי עצות.



חוק איסור לשון הרע, הכולל השפלת אדם בעיני הבריות, נחשב לעבירה פלילית שבאופן רשמי עלולה לגרור עד שנת מאסר. ואולם, עו"ד חיים רביה, שותף וראש קבוצת האינטרנט וזכויות היוצרים במשרד עו"ד פרל כהן צדק לצר, מסביר כי בפועל המדינה אינה מגישה אישומים פליליים במקרים אלה, אך אפשר להגיש קובלנה פרטית ולתבוע עד 100 אלף שקל ללא הוכחת נזק (כך גם בנושא הגנת הפרטיות). מעבר לכך, לדברי צביה אלגלי, יועצת לגלישה בטוחה באיגוד האינטרנט הישראלי, בכל מקרה של השפלה והתעללות בילד באמצעות האינטרנט, מומלץ לפנות תחילה לבית הספר ולהורי הילדים המתעללים. אם זה לא עוזר והבריונות מקצינה, רצוי לפנות למשטרה ולהגיש תלונה במחלקת נוער (לא במחלקה לפשעי מחשב).



הפתרונות הטכנולוגיים - תוכנות סינון ומעקב



לצד הסברה וחינוך אפשר כמובן להציב את המחשב במקום מרכזי בבית וזה רצוי יותר כשמדובר בגילאים הצעירים (פחות מ-13). אך ניתן גם להשתמש בתוכנות סינון ומעקב. מסקר מכון פאנלס עולה כי כ-30% מההורים משתמשים בתוכנות אלה במחשביהם של ילדים עד גיל 9. רק 16%-22% מההורים לילדים מעל גיל 10 עושים בהן שימוש.



לכאורה, מדובר בפעולות בילוש וחדירה לפרטיות שרוב ההורים אינם אוהבים, אך ד"ר יצחק קדמן, מנכ"ל המועצה לשלום הילד, טוען כי "הסכנות באינטרנט כל כך חמורות, נפוצות ומוחשיות שאני סבור כי על המבוגרים בכלל ועל ההורים בפרט לנקוט פעולות הגנה גם במחיר פגיעה מיזעריים בפרטיות הילד ובחירותו. כשם שלא נניח לילד קטן ללכת ברחוב לבד או לחצות כביש, בשם חופש התנועה, כך איננו יכולים לשלוח ילדים לבדם (במיוחד קטנים) ל'ג'ונגל' של העולם הווירטואלי ברשת, על מפגעיו הרבים". ד"ר קדמן מדגיש כי על אף שהוא בעד תוכנות אלה, הוא נגד התקנתן בהחבא מהילדים. "אני חושב שעדיף לשתף את הילד במתרחש ולהסביר לו מדוע הדברים נעשים. הדבר החשוב מכל היא תקשורת פתוחה של ההורה עם הילד".



תוכנות בקרה לחסימת אתרים לא רצויים



תוכנות המציעות להורים בקרה על מחשבי הילדים, מתחלקות לשני סוגים עיקריים, שתמורת תשלום חודשי קבוע ניתן לקבל מספקיות האינטרנט. הסוג הראשון והמוכר של בקרה ברמת התוכנה הוא תוכנות שנועדו לחסום תכנים בלתי ראויים, כמו אתרי הימורים ופורנוגרפיה. ברוב המקרים, תוכנות אלו מאפשרות גם לקבוע מכסות גלישה ולהגדיר מתי האינטרנט יהיה פתוח לגלישה ואף להגדיר פרופיל סינון אישי לכל ילד בבית.



תוכנות בתשלום



1. בזק בינלאומי מציעה את תוכנת ikeeper או שירותי מורשת ו-safe web. ההבדל ביניהם לבין ikeeper הוא שהם יושבים על שרתי הספקית כך שגם אם הילד שלכם גאון מחשבים, הוא לא יוכל להסיר את התוכנה (בהנחה שהסיסמה נשארת אצלכם). שירות מורשת מצריך מעורבות גבוהה יותר מההורה בהגדרת רמת סינון התכנים ומיועד יותר למגזר הדתי (ניתן להגדיר בו רמה מחמירה עד חסימת גלישה פרט לדואר אלקטרוני). עלות כל אחד מהשירותים היא 13.90 שקל בחודש.



2. 012 סמייל עושה הפרדה בין שירות סינון תכנים רגיל - שירות שמרטף, שעולה 10.90 שקל בחודש - לבין שירות המאפשר גמישות ורמות סינון מחמירות יותר, המיועד למגזר הדתי - שירות בקרת הורים שעולה 11.90 שקל בחודש. למצטרפים עד סוף החודש מוצעים כל אחד מהשירותים ב-5 שקלים בחודש.



3. נטוויז'ן מאפשרת שירות סינון אתרים (מסננט), שעלותו היא 10 שקלים בחודש, שכוללים גם את הסוג השני של תוכנות הבקרה, שנועדו לנטר אחר פעילות הילדים בצ'טים, בפורומים וברשתות חברתיות.



4.ספקית האינטרנט רימון מאפשרת רמות שונות של סינון כחלק משירות האינטרנט שהיא מספקת, ללא עלות נוספת. מדובר בשירות מסוג שונה.



אחד החסרונות הידועים בתוכנות סינון הוא שלעתים הן עלולות לחסום אתר שהייתם מאשרים או לאפשר העלאת אתר שעלול לכלול תכנים בלתי ראויים. ברימון, כמו בכל תוכנה אחרת, יש אתרים שנחסמים על הסף, אך יש אתרים שניתנת אליהם גישה, תוך סינון התכנים הבעייתיים. במקרים אמביוולנטיים, ההחלטות מתבצעות על ידי נציגים לפי רמת הבטיחות שההורה הגדיר, כך שילד חילוני בן 10, למשל, יוכל להיכנס לאתר ynet, אך אם תהיה כתבה שקשורה בסקס, הוא לא יראה אותה.



פתרונות בחינם



1. שינוי בהגדרת הדפדפן כבר בשינויי ההגדרות בדפדפן שלכם (כמו אקספלורר) ניתן לסנן תכנים. אפשר להגדיר את רמת חומרת החסימה לפורומים, אתרים עם מלים לא ראויות (באנגלית) ועוד. ניתן אף לווסת את הסינון כך שהדפדפן יאפשר כניסה לאתרי אמנות המציגים חלקי גוף חשופים. החסרונות הם שמעבר לכך שלא מדובר בסכין מנתחים מדויקת, כל ילד שיודע להתקין דפדפן אחר, יוכל לעקוף את הסינון. למי שמעוניין לנסות אפשרות זו בכל זאת, יש מדריכים רבים ברשת המסבירים כיצד להגדיר את הדפדפן, והנה אחד מהם: http://is.gd/8g1gb



2. parental control bar זהו סרגל כלים נוח המאפשר להגדיר באופן אינטואיטיבי וקל יותר מזה שבדפדפן. להורדה: http://is.gd/89rb2



3. k9 של חברת blue coat מעבר לסינון אתרים תוכלו לצפות בכל האתרים שאליהם הגולש ניסה להיכנס (לא רק אלה שנחסמו). להורדה: http://is.gd/8gfov



תוכנות שמנטרות פעילות בצ'טים ובפורומים



הסוג השני של התוכנות נולד מתוך הבנה שמקור הסיכונים באינטרנט אינו רק באתרים בעייתיים, אלא גם באינטראקציות חברתיות. תוכנות אלה מנטרות אחר הפעילות של המשתמש בצ'טים ובפורומים ומתחקות אחר מלים וביטויים חשודים, לא רק כאלה שעשויים להעיד על פדופיליה, אלא גם על בריונות. המלים והביטויים המקפיצים את המערכת הם מתוך מאגרים המתעדכנים תמידית. המלה "תמונה", למשל, לא תגרור תגובה, אך וריאציה על הביטוי "תחזיר לי את התמונה", כבר עשויה לשלוח התראה להורה.



1. נטוויז'ן כאמור, שירות סינון האתרים נטוויז'ן כולל את תוכנת הבקרה ללא תשלום נוסף, אך מספר התוכנות שהוא מנטר בינתיים מוגבל יחסית (הוא מנטר, למשל, אחר msn מסנג'ר ו-icq, אך לא אחר פייסבוק או google talk). חוץ משליחת מסרים להורה, אם התוכנה מזהה כי כמות התוכן הבעייתי עוברת מכסה מסוימת, אפשר לקבוע כי היא תכבה את השיחה ואף תסמן את המשתמש שאתו הילד מצ'וטט ותמחק אותו אוטומטית מתוכנת המסרים המיידיים.



2. בזק בינלאומי שירות keeper-im של בזק בינלאומי מגיע כתוספת לשירות סינון האתרים ikeeper. עלות שניהם יחד: 18.90 שקל בחודש.



3. 012 סמייל שירות בקרה והתראות של 012 סמייל, שעלותו 10.90 בחודש (או 5 שקלים בחודש למצטרפים בפברואר), הוא היחיד שההתרעה שהוא שולח להורה מלווה בצילום מסך. מצד אחד, צילום המסך אמור לעזור, אך גם יוסיף לכם עבודת בילוש והשקעה מזמנכם.



4. the best keylogger אפשרות נוספת ופחות מומלצת היא מעקב אחר כל מה שזז ומוקלד במחשב. אמנם יש תוכנות שמאפשרות לעשות זאת באופן מסודר ויעיל, אך עדיין מדובר לא רק בפלישה לפעילות של הילד במחשב, אלא שלרוב האנשים אין זמן לסוג מעקב כזה. אם בכל זאת תרצו להתנסות בה (חינם לשבוע ולאחר מכן, ניתן לקנות בעלות של 49 דולר) תוכלו לעשות זאת באתר הבא: http://is.gd/8glof.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully