וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הברומטר של תעשיית הסלולר העולמית

מאת אמיתי זיו

15.2.2010 / 6:57

האם גם השנה יתארכו התורים בתערוכת GSMA בברצלונה, או שמא חלק מאולמות התצוגה יישארו חשוכים? ללא הנוכחות של אפל, המובילה את מהפכת הסלולר הנוכחית, התערוכה ממשיכה לסבול משחיקה ברלוונטיות שלה



ברצלונה

>> תערוכת mobile world congress שנערכת כל שנה בפברואר היא הברומטר הטוב בעולם למצבה של תעשיית הסלולר. האם השנה יתארכו התורים ויתמלאו המסדרונות, או שמא ייוותרו אזורים חשוכים באולמי התצוגה, כפי שקרה בשנה שעברה? אמנם תעשיית הסלולר העולמית הוכיחה את עמידותה מול המיתון העולמי, אך גם השנה רובצת עננה כבדה מעל התערוכה.



נוקיה הפינית, יצרנית המכשירים הסלולריים הגדולה בעולם, הודיעה למארגנים (מארגון gsma) כי השנה לא תקים החברה את דוכן התצוגה הקבוע והגדול שלה. מוטורולה החליטה על נוכחות יותר צנועה, ו-lg קיבלה החלטה דומה. אך חשוב מכך, הגורם המשפיע ביותר על עולם הסלולר כיום מדיר את רגלו לגמרי מהתערוכה. אפל, שהביאה לעולם את האייפון המהפכני, שומרת את ההכרזות שלה לכנסים שהיא מארגנת בעצמה.



כל שנה שבה אפל לא מציגה בברצלונה, כך הולכת התערוכה ומאבדת מהרלוונטיות שלה. לא רק יצרניות המכשירים מצמצמות נוכחות. וודאפון, מפעילת הסלולר הגדולה בעולם, תגיע בנוכחות חסרה הכוללת רק קומץ אנשים מהמטה העולמי.



בדומה לשתי התערוכות הקודמות, מהשקת האייפון בקיץ 2007, גם הפעם ינסו יצרניות המכשירים לסגור את הפער שנוצר בינן ובין אפל. למעשה, המכשירים החדשניים של החברות הולכים והופכים דומים זה לזה: מסך מגע של 3 עד 4 אינץ', מצלמה חזקה וקישוריות wifi.



מוטורולה תציג כמובן את המיילסטון שלה (שמכונה גם דרויד), נוקיה תציג את המכשיר המסקרן 900n, וכנראה גם את היורש שלו. סוני-אריקסון תציג מכשיר בשם 10x וגם מסמסונג צפויות השקות מעניינות של מכשירים עם מערכת ההפעלה החדשה של החברה, bada.



קרבות במערכות ההפעלה



ההתיישרות של כל יצרני מכשירי הסלולר לסטנדרט שמובילה אפל, תפנה את זירת התחרות לכיוון מערכות ההפעלה. שם יתנהל הקרב המעניין ביותר. כנראה שמערכת ההפעלה עם הנוכחות החזקה ביותר בתערוכה תהיה אנדרואיד מבית גוגל, שתהיה מותקנת במכשירים של כמעט כל היצרניות. הערכה בבלוגוספירה הטכנולוגית היא שכ-50 מכשירים שונים בברצלונה יריצו אנדרואיד - נתון מדהים אם חושבים שלפני שנה היה בתערוכה רק מכשיר אנדרואיד אחד, של htc.



נוקיה תציג מכשירים עם מערכת ההפעלה המסורתית סימביאן אבל גם מכשירים חכמים עם מערכת ההפעלה החדשה שלה maemo, המבוססת על לינוקס. מי שיטרח ללכת למתחם התצוגה של נוקיה ימצא שם לא רק מכשירי סלולר אלא גם מחשבים ניידים - תחום פעילות חדש של החברה.



אחת השאלות שמרתקות את הבלוגים הטכנולוגיים לפני האירוע היא על מה תכריז מיקרוסופט. באופן מסורתי החברה מכריזה כל שנה על גרסה חדשה למערכת ההפעלה הסלולרית שלה windows mobile, והשנה תושק לפי השמועות גרסה 7. אבל, יש המעריכים כי בראשונה, תכריז מיקרוסופט על טלפון עצמאי משלה, המבוסס על נגן המוסיקה zune - מכשיר שאמור להיות התשובה שלה לאייפון ולנקסוס.



בשנתיים האחרונות היתה זו מודו הישראלית שייצרה הרבה עניין בתערוכה ודיונים אינסופיים על סיכויי ההצלחה של הטלפון הסלולרי החדש. החברה של דב מורן נמצאת בקשיים לאחרונה אבל חברה ישראלית אחרת הולכת להציג לראשונה בברצלונה מכשיר סלולרי מסקרן מאד: קוראים לו else והוא נוצר בשנים האחרונות בחברת אמבלייז. מעניין יהיה לראות כיצד תגיב התעשייה לסלולרי החכם-כחול-לבן החדש.



70 סטארט-אפים ישראלים



כנס הסלולר העולמי אמנם מתרחש בספרד, אבל לעתים אפשר להתבלבל ולחשוב שהוא קורה בגני התערוכה בתל אביב. הנוכחות הישראלית ב-mwc היא מסיבית. זה מתחיל בחברות הענק, אמדוקס וקומברס, עובר דרך חברות ישראליות ציבוריות כמו אלווריון ומגיע עד מאות יזמים מעשרות סטארט-אפים ישראלים שמגיעים לתערוכה. חלק מהחברות הישראליות מציגות באופן עצמאי אך רובן באופן משותף.



יש שתי משלחות ישראליות גדולות לתערוכה. אחת היא של ארגון המובייל הישראלי ima - עמותה שמקימה מתחם ישראלי בכנס כבר שלוש שנים. המשלחת השנייה היא של מכון היצוא שתחת משרד התמ"ת. במשך השנים איחדו שני הארגונים כוחות והקימו מתחם ישראלי משותף. השנה, בגלל מלחמות היהודים, יהיו בתערוכה שני מתחמים ישראליים נפרדים, בשני אולמות שונים.



ארגון ima שכר 700 מ"ר בתערוכה ובמתחם הזה יציגו 40 חברות ישראליות, לעומת 35 ב-2009. מכון היצוא השיג נדל"ן מבוקש באולם המרכזי של התערוכה ושם יציגו 30 חברות ישראליות אחרות. בסך הכול ייסעו השנה במסגרת המשלחות 70 חברות סטארט-אפ ישראליות. אגב, כ-20 מהן חברות צעירות שמציגות השנה בברצלונה בפעם הראשונה.



ליזמים צפוי שבוע לא קל. כדי לקבל שטח של שולחן וכמה כסאות צריכה כל חברה לשלם ל-ima או למכון היצוא 7,000-8,000 יורו. החברות לא משלמות רק על השטח כמובן. במכון היצוא ובארגון ima דאגו מראש לקבוע כ-2,000 פגישות בסך הכל לחברות, עם חברות הטלקום הגדולות בעולם, והתקווה היא שמחלק מהפגישות יצאו גם עסקות בעתיד.



גם שני שרים יגיעו לתערוכה: שר התקשורת משה כחלון ושר התמ"ת בנימין בן-אליעזר. חברות הסלולר המקומיות - סלקום, פרטנר ופלאפון - שולחות גם הן כל אחת משלחת קטנה של נציגים.



היזמים הזדרזו להתקדם למחלקת העסקים



בניגוד לשנים הקודמות, ברצלונה קידמה את פני הבאים לתערוכה במזג קר יחסית. אך על אף שהטמפרטורות נעות בין 0 ל-2 מעלות ההצגה חייבת להימשך והכפור לא הפריע לדוגמניות בבגדי מעודדות קצרים לקבל את פני הנוחתים בשדה התעופה.



במבט קרוב יותר התברר שהמעודדות היו למעשה צוות קידום מכירות של דפדפן אופרה מיני למחשבים ניידים וטלפונים סלולריים.



שלטי החוצות בעיר בישרו על התערוכה. סמסונג, כנראה, הוציאו את תקציב המדיה הגדול ביותר, עם שלטי החוצות המבשרים על בואו של הווייב, הטלפון הראשון של סמסונג עם מערכת ההפעלה בשם באדה.



טיסת הצ'ארטר שארגן ima יצאה מישראל לברצלונה ב-8:00 ויועדה למציגים שצריכים עוד לבנות את עמדת התצוגה שלהם. בטיסה נותרו כמה מקומות ריקים, בעיקר במושבי מחלקת העסקים.



היזמים הזריזים ניצלו את ההזדמנות שקיבלו ודילגו קדימה למושבים היותר מרווחים בצ'רטר המסורתי, שמשמש כפגישת מחזור שנתית של תעשיית המובייל הישראלית.



בתום טיסה דחוקה נאלצו רבים לשלם החל מ-1,200 יורו רק עבור הכניסה לתערוכה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully