וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האתגר של איריס בק

שוקי שטאובר

15.2.2010 / 6:57

דילמות ניהוליות



>> הפחד מהלא נודע הוא זה שמניע את ההתנגדות לשינויים, וכיום העולם התאגידי הדינמי מחייב מנהלים לשבור כל העת פרדיגמות ולנסות להנחיל שינויים בארגונם כדבר שבשגרה. צורך זה יוצר מאבקים מתמידים בין מי שמבקשים לשנות, בדרך כלל ראשי הארגון, לבין המנהלים הכפופים להם. זה לא מפתיע, חלקם יושפע מהשינוי ולאו דווקא בכיוון הרצוי להם.

ההתנגדות לשינוי היא חלק מהדנ"א האנושי, היא חוצה גבולות, יבשות ואת כל סוגי הארגונים. אמר בשעתו אלי הורביץ - יו"ר טבע, חברה שיצרה שינויים מהותיים בכל חברה שרכשה ברחבי העולם וצברה ניסיון רב בתחום: "לשינוי גדול כמעט כולם מתנגדים. חלק מאינטרסים, חלק מסיבות טובות ולחלק עוד אין סיבות. את הסיבה הם יביאו לי בשבוע הבא..."



את ההתנגדות ללא סיבה כינה הורביץ "אופוזיציה בלי פוזיציה". בימים אלה חווה אחד הארגונים המתוקשרים בישראל, משרד הפרסום מקאן-אריקסון, גל עזיבות בכירים הנובע מחילופי מנכ"לים המשולבים בניסיון להנחיל אסטרטגיה מקצועית חדשה. זה שינוי גדול בזמן קצר מדי. המנכ"לית איריס בק, שנכנסת לשנת הכהונה השנייה שלה, ניצבת, כך נראה, בפני האתגר הניהולי הגדול ביותר שלה.



בוועידת המנהלים השנתית של המרכז הישראלי לניהול (המי"ל) בודד המומחה לניהול פרופ' יצחק אדיג'ס את הסיבה המרכזית למורכבות הנחלתו של שינוי בארגון. לדבריו, הבעיה היא הקצב הלא אחיד של אימוץ השינוי על ידי תת-המערכות הארגוניות השונות. משמעות הדבר היא שמערכות השיווק והמכירה יודעות להסתגל לשינויים במהירות גבוהה יחסית, אבל מערכות הכספים שמרניות יותר מטבען ומאמצות שינוי לאט יותר - ואילו מערכות משאבי אנוש, שצריכות לטפל גם בחרדות לא רציונליות של בני אדם, מגיבות בקצב אטי עוד יותר. חוסר הסינכרוניזציה הוא שיוצר את הקלקולים. איריס בק ומנהלים אחרים המנסים להנחיל שינוי צריכים לשים לב לדבריו אלה של אדיג'ס: "מנהל שמשקיע את עיקר מרצו בניהול השינוי הארגוני ובטיפול בתוצאותיו, שבאות לידי ביטוי שלילי במגוון דרכים (כמו פוליטיקה ארגונית), מזניח את הפעילות החוץ-ארגונית. כשאתה מפנה את הפנים לתוך הארגון, הגב שלך מופנה לסביבה החיצונית. האנרגיות מופנות למערכת הפנימית, שכל הזמן צריך לתחזק אותה".



לכן אין זה מפתיע שבשנה האחרונה מתערער קצת מעמדו של משרד הפרסום הגדול במדינה. ניהול השינוי, מטבע הדברים, תובע משאבים ניהוליים רבים. עוד אמר אדיג'ס בהקשר זה: "כדי להתמודד בהצלחה עם הסביבה החיצונית צריך שקט בתוך הארגון. שקט ארגוני יחסי יכול להיות מושג על ידי טיפוח של מערכת יחסים המושתתת על אמון והערכה הדדית - כי אנשים מעריכים את מי שהם לומדים ממנו".



-



הכותב הוא יועץ ומחבר ספרי ניהול

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully