וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"זו רעידת האדמה האמיתית"

מאת אמיתי זיו

16.2.2010 / 7:01

לראשונה זה יותר מעשר שנים לא השיקה נוקיה השנה בברצלונה מכשיר חדש. כמוה, גם יתר חברות הסלולר מפנות את מאמציהן לעולם התוכן, למערכות הפעלה ולאפליקציות חדשות



ברצלונה



>> תערוכת gsma בברצלונה נפתחה בשטף של הכרזות והשקות, שמסמנות את כיוון התקדמות תעשיית הסלולר בשנה הקרובה. השנה, בסימן ירידתה של התערוכה, נרשמו הכרזות דלות בלבד יחד עם מגמה אחת ברורה.

נוקיה, יצרנית מכשירי הסלולר הגדולה בעולם הפתיעה אתמול ולא השיקה אף מכשיר חדש בתערוכה. מדובר בהחלטה חריגה, שכן עד כה נהגה החברה להציג מדי תערוכה את קו המוצרים העתידי שלה לשנה הקרובה. במסגרת מסיבת העיתונאים של החברה התמקדה יצרנית הסלולר הגדולה בעולם בהכרזות בתחום התוכן, שבמרכזן מערכת ההפעלה החדשה בשם מי-גו, שהיא שילוב של מערכת הפעלה moblin של אינטל ו-maemo של נוקיה. שתי המערכות מבוססות על קוד פתוח, שינוי מהותי עבור נוקיה אשר התמקדה עד כה במערכת ההפעלה סימביין, שהיתה פתוחה רק באופן חלקי לפיתוחים חיצוניים.



החלטת נוקיה שלא להשיק אף מכשיר חדש התקבלה בקרב באי מסיבת העיתונאים באכזבה גדולה, וחלקם אף עזבו את אולם התצוגה במהלך האירוע. אילן גרינבוים, מנכ"ל יורוקום נוקיה ישראל, נחלץ להגנת הענקית הפינית: "נוקיה החליטה לפנות את הבמה למה שנתפס כחשוב ביותר בעיניה וזה תחום השירותים - זו רעידת האדמה האמיתית". יש לציין כי לראשונה מאז החלה התערוכה, לפני יותר מעשר שנים, החליטה נוקיה שלא להקים ביתן ולקיים מסיבת עיתונאים מחוץ לתערוכה. החלטה זו מצביעה על המשבר שעובר על החברה נוכח התחרות הקשה מול אפל.



נוקיה הודיעה על פיתוחי תוכן שונים שיוצבו במסגרת חנות האפליקציות ovi. כמו כן, הציגה מחדש את שירותי הניווט שלה אשר מתבססים על חברת המפות navteq אותה רכשה לפני כשנה, שירותים שניתנים בחינם באחרונה. עוד הודיעה החברה על השקת שירותי דואר אלקטרוני תחת השם נוקיה מסג'ינג, שאומץ לאחרונה על ידי פרטנר ויושק בקרוב בישראל.



הקרב על מערכות ההפעלה הופך להיות המוקד של תערוכת העולם הסלולרי בברצלונה. כמה מפעילים הימרו על מערכת ההפעלה הפתוחה מבית גוגל - אנדרואיד. סמסונג מקדמת דווקא את פלטפורמת meego של נוקיה ואינטל תהיה זמינה למפתחים ברבעון השני של 2010. זהו צעד הגנתי מעניין בו החברות מנסות לחזר אחרי המפתחים שמפתחים היום בעיקר לאנדרואיד ולאייפון.



הקרב על מערכות ההפעלה



מערכת ההפעלה החדשה מבית נוקיה ואינטל תשרת לא רק מכשירים סלולריים אלא גם נטבוקים, טאבלטים, מערכות מדיה לרכב ואפילו מכשירי טלוויזיה, כששתי החברות מזמינות מפתחים עצמאיים לפתח אפליקציות שיתאימו למגוון מוצרי אלקטרוניקה. באשר לשאלה האם יושק בארץ גם מכשיר ה-n900 של החברה, הראשון של נוקיה עם מערכת ההפעלה החדשה והפתוחה maemo, משיב גרינבוים כי "כנראה שאנחנו נדלג כבר לדגם השני במכשירי ה-maemo".



גרינבוים אומר כי "באפריל הקרוב יושק כבר הבוקלט הראשון של נוקיה בישראל - מחשב נייד עם חיבור רשת דור שלישי וזמן סוללה ארוך. נוקיה העולמית הכריזה באחרונה על שירותי ניווט בחינם ובקרוב יוצעו גם מפות של ישראל, וזו רק יריית הפתיחה בתחום התוכן".



על איום האייפון הוא אומר כי "האייפון עומד לקחת 10% מהשוק הישראלי אבל להערכתי הוא יישאר בתוך גזרת הנישה. בפועל אנחנו רואים שהוא מכשיר נישה. היתרון שלנו הוא שאנחנו מציעים יותר מכשירים מכל המתחרים ויכולים לתת לכל אחד פיתרון".



הגל החדש



כנהוג, ערכו סוני אריקסון וסמסונג מסיבות עיתונאים בערב שלפני תחילת התערוכה. בדומה לנוקיה, גם סמסונג היתה דלה יחסית בתחום ההשקות והכריזה על מכשיר דגל בודד בשם wave. המכשיר מחדש בכך שהוא הראשון שמריץ את מערכת ההפעלה החדשה של סמסונג - bada, ואינו נסמך על מערכות הפעלה קיימות. מדובר במערכת הפעלה פתוחה - גלגול משופר של מערכת שסמסונג הכלילה במכשירים קודמים שלה כמו ה-touchwiz. בעזרת bada מקווה סמסונג לחזר אחרי מפתחים שייצרו אפליקציות חדשות למכשירי החברה. על פי סמסונג, bada מהווה פלטפורמה אינטואיטיבית לגישה ליישומים חברתיים שונים.



ה-wave מחדש גם עם מסך מסוג super amoled, שמביא למכשירים ניידים יכולות תצוגה שהיו קיימות עד כה רק במסכי טלוויזיות בטכנולוגיות led. המסך יאפשר השתקפות נמוכה וזווית צפייה רחבה. ההשקה המסחרית צפויה באפריל ולפי ניסיון השנה הקודמת, מכשירי סמסונג יושקו בישראל בסמוך מאוד להשקה האירופית.



דווקא סוני-אריקסון, יצרנית המכשירים הקטנה יחסית, השיקה שתי סדרות מכשירים שילוו את החברה בחצי השנה הקרובה. הסדרה הראשונה עם מערכת הפעלה סימביין מבית נוקיה, והשנייה אנדרואיד של גוגל. כמצופה, הסדרה השנייה ריכזה יותר עניין. מדובר במכשיר הנקרא xperia x10 mini עם מסך של 2.5 אינץ' בלבד, והוא למעשה מכשיר האנדרואיד הקטן ביותר שהושק עד כה בעולם. עוד בסדרה, ה-xperia x10 mini pro - מכשיר זהה לקודמו רק עם מקלדת מלאה. עוד הובטח כי כל המכשירים יושקו מסחרית כבר במחצית הראשונה של 2010. מניסיון העבר, מכשירי סוני-אריקסון מגיעים לישראל בסמוך להשקות בשווקים הבינלאומיים.



על ההכרזות של סוני-אריקסון העולמית הגיב מיקי ברקן, מנכ"ל ברס-אלקטרה, יבואנית סוני-אריקסון לישראל: "אפשר לראות שסוני-אריקסון החליטה להשיק פחות דגמים, אבל מכשירים חכמים יותר עם חומרה חזקה שאפשר להעמיס עליה הרבה. סוני-אריקסון ממשיכה לשים דגש גם על מכשירים ירוקים, כמו האספן שהוא מכשיר עסקי ירוק".



גם מוטורולה לא הפתיעה עם שורה של מכשירים חדשים. החברה הציגה את מכשיר הדרויד אשר משווק באירופה ובישראל תחת השם מיילסטון. כמו כן הציגה את הדקסט ואת הבלק-פליפ, כולם כבר הוכרזו בעבר. מכשיר חדש אחר שהוצג היה ה-quench, עוד מכשיר אנדרואידי של החברה, אך הפעם ללא מקלדת אלא עם מסך מגע. המכשיר יושק מסחרית בחברת t-mobile האמריקאית בעוד כחודש. במקביל למכשירי האנדרואיד החכמים החברה מציגה מכשירים בסיסים, שמיועדים בעיקר לשווקים מתפתחים.



על הכרזות מוטורולה מסביר יובל פרידן, מנהל השיווק במוטורולה טלפונים סלולאריים: מוטורולה החליטה להתמקד בתחום הסמארטפונים מתוך הנחה שעד 2013, 25% מהמכשירים בשוק יהיו סמארטפונים. לכן בחרנו להיות שותפים עסקיים עם גוגל ולהשיק מכשירי אנדרואיד". מלבד הדרויד, שצפוי להיות מושק ברשת סלקום, מוטורולה כבר הכריזה על המוטורוי, מכשיר אנדרואיד שמיועד לשווקי המזרח הרחוק, וכן על הקליק (דקסט באירופה), שהושק לפני הדרויד.



אלה שציפו להכרזה דרמטית מצידה של מיקרוסופט על מכשיר סלולרי עצמאי של החברה - התאכזבו. חברת התוכנה הגדולה בעולם החליטה בשלב זה שלא לאמץ את המודל של המתחרה הגדולה גוגל, ולא להשיק מכשיר משלה. מיקרוסופט הציגה גרסה חדשה לגמרי למערכת ההפעלה ווינדוס מוביל ווינדוס-פון 7.



המערכת החדשה עם ממשק חדש מתגברת על הרבה בעיות שהיו בגרסות קודמות ומציגה, איך לא, התממשקות טובה יותר לרשתות חברתיות. מיקרוסופט הכריזה כי מערכת ההפעלה החדשה תאומץ על ידי יצרניות מכשירים שונות כמו htc lg, סוני אריקסון, דל, טושיבה וסמסונג.



סמסונג קוראת תיגר על אפל: תשיק טאבלט שיתחרה באייפד



>> סמסונג, יצרנית הטלפונים הסלולריים השנייה בגודלה בעולם, מתכננת להשיק מחשב טאבלט כדי להרוויח מהביקוש שנוצר בשוק בעקבות השקת האייפד של אפל."מחשב הטאבלט של אפל ייצור שוק חדש וביקוש חדש", אמר ג'יי.קיי שין, נשיא חטיבת התקשורת הסלולרית של סמסונג, בראיון אתמול בברצלונה. הוא הוסיף כי מוקדם מדי לפרסם פרטים נוספים לגבי התוכנית של סמסונג למכשיר החדש.



החברה הדרום קוריאנית מספקת לאפל את קורפ, המעבד עבור האייפד, לפי חברת מחקרי השווקים אייסופלי, מה שיאפשר לסמסונג להיות גם הספקית וגם המתחרה של אפל. המכירה של האייפד, מחשב טאבלט עם מסך מגע, תתחיל במארס - כך הודיע מנכ"ל אפל, סטיב ג'ובס, ב-27 בינואר, עם השקת המכשיר.



פיתוח מחשב הטאבלט של סמסונג הוא חלק מהתוכנית הרחבה של החברה שמעוניינת להציע מכשירים סלולריים משופרים ומהירים יותר. החברה הודיעה אתמול שתציע מכשיר סלולרי עם מעבד של 1 ג'יגה-הרץ, שייקרא ווייב, בניסיון להגדיל את הנתח שלה בשוק מכשירי הסמארטפון. הווייב יסייע לשפר את נתוני המכירות הכלליים של סמסונג, כך לדברי שין.



בלומברג



סאגונה עוזרת לחברות הסלולר להתמודד עם העומס על הרשת



>> אחת המצוקות הגדולות בעולם הסלולארי כיום היא היקפי התעבורה הגדלים והולכים ברשתות הסלולר, בגלל עומס הגלישה הסלולרית. סטארט-אפ ישראלי צעיר בשם סאגונה (saguna network) מפתח מוצר שמתמודד עם הבעיה הזו בדיוק באמצעות חומרה שמותקנת בתחנות הבסיס. המוצר יודע לאחסן תכנים פופולריים שונים, בעיקר וידיאו, בסמוך לאנטנה, ובכך לחסוך למפעילת הסלולר הוצאות על תקשורת (בקהולינג) מהאתר לשרתי האינטרנט של החברה.



המונח המקצועי לאחסון כזה הוא קאשינג, כשכיום הרבה ספקיות אינטרנט עושות קאשינג של תכנים שונים מחו"ל לשרתים בארץ, כדי לחסוך בעומס תעבורה בינלאומית. "אנחנו מקרבים תכני גלישה שונים, בעיקר תכני וידיאו ויוטיוב, אבל גם גוגל-מאפס, קבצי pdf ותכנים אחרים, וכך חוסכים לחברת הסלולר כ-60% מתעבורת המידע", אומר ליאור פייט, מנכ"ל החברה.



בחברה מועסקים חמישה עובדים ועד כה גייסה כמיליון דולר מקסניה ונצ'רס ומשקיעים פרטיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully