וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"התביעה מסמנת שופטים - וזה מסוכן"

מאת עמית בן-ארויה

16.2.2010 / 7:01

עורכי דין מודאגים מהחלטת נשיאת בית משפט השלום בתל אביב, זיוה הדסי-הרמן, שלפיה השופט דן מור - אשר קומם בהחלטותיו את הרשויות - לא ישפוט עוד בתיקים פליליים. מקורבים לשופט: "הוא זה שיזם את הפרישה מהתחום הפלילי"



>> עורכי דין המתמחים בפלילים ובעבירות מס התקשו אתמול לקבל את החלטת נשיאת בית משפט השלום בתל אביב זיוה הדסי-הרמן להעביר את השופט דן מור לשפיטה בתחום האזרחי בלבד, בעקבות ביקורת מצד הרשויות עליו. "התביעה מסמנת שופטים והסיווג הזה מסוכן ומטריד. זעקת התביעה נגדו, שהוא 'אנטי תביעתי' היא זעקת הקוזאק הנגזל. התביעה כגוף מפעילה לחצים בכל מיני דרגים וזה נורא ואיום. באולם של מור ראיתי איך הוא מצליף בסניגוריה לא פחות מתביעה", אומר עו"ד אבי גרוס, מומחה לעבירות מס.

אתמול פורסם ב-themarker כי מור, שקומם בהחלטותיו את רשות המסים, הפרקליטות והמשטרה, לא יקבל עוד תיקים פליליים. יחסיו הקשים עם הרשויות התעצמו באחרונה בעקבות החלטות על שחרור חשודים בתורנות מעצרים. בשל מורת הרוח מכך נפגשו לא מכבר בכירים במשטרת תל אביב עם הנשיאה הדסי-הרמן והלינו עליו.



בשנים האחרונות זיכה מור נאשמים בתיקי מס, ומתח ביקורת על התנהלות רשויות התביעה השונות. בשנתיים האחרונות הגישו כמה תובעים מרשות המסים תלונות נגדו לנציבת קבילות שופטים. באחרונה עלה שמו כמי שזיכה נאשם בפרשת הפדופילים באינטרנט שנחשפה בערוץ 10.



גרוס מתקומם על הפגישה של הנשיאה עם בכירי המשטרה. "הדבר לא יעלה על הדעת. האם גם עורכי דין פרטיים יכולים לעשות תיעדוף שופטים?", תוהה גרוס. "למערכת המשפט יש כלים מצוינים ויעילים לייעץ ולכוון את שופטי השלום. לא נכון ולא ראוי לבוא ולצאת מלשכות השופטים. עצתי היא שהשופט הבא שאיש משטרה או פרקליט יידפק על דלתו לשיחת נימוסין או הבהרה - שידחה אותו או שיזמן גם את הצד המותקף".



עו"ד אלון רון, ממשרד ורדי לשם רון ושות', הופיע אצל מור בדיוני מעצרים וכן בתיק משמעותי שבו השיג זיכוי בתחום ני"ע; "השפיטה בתחום הפלילי תחסר את השופט מור. אני סבור שהוא גילה את התכונות החיוניות ביותר במשפט פלילי - שופט אנושי, אמיץ וכזה שיודע לשים את האגו בצד, להקשיב בלב פתוח ומתוך רצון ללמוד את טיעוני הצדדים. אני בטוח שהוא יעשה זאת גם בתחום האזרחי".



מדוע הרשויות אינן אוהבות אותו?



רון: "המערכות הללו אינן נוטות לקבל בהבנה את השונה, הן מתקשות כאשר מציגים דעות השונות משלהן. גם הסטטיסטיקה שהורגלו אליה (אחוזי הרשעה גבוהים - עב"א) במשך השנים אינה מכינה אותן לקבל הכרעות שיפוטיות מנוגדות לדעתן. ייתכן שזה יוצר תסכול. אני מקווה שאין קשר בין עמדת רשויות התביעה ביחס לשופט מסוים לבין השיבוץ שלו".



לדברי מקורביו של השופט, מור הוא שיזם את נטישת התחום הפלילי והמעבר לתיקים אזרחיים. לפי מקורביו, לפני כחודשיים פנה מור לנשיאה וביקש לעבור לתחום האזרחי לאחר שנים רבות של שמיעת תיקים פליליים.



תורנות המעצרים האחרונה של מור הניבה כ-20 עררים של המשטרה. מור החליט לשחרר חשוד בעבירה פלילית, המשטרה סברה אחרת - ורצה לשופט תורן במחוזי. חלק גדול מהעררים התקבלו.



מספר עררים ממוצע שמגישה המשטרה בשבועיים של תורנויות שופט קטנה באופן משמעותי, טוען עורך דין פלילי. סניגור ותיק מסביר: "כל ערר כזה שהוא מבצע, צריך מי שיכתוב אותו, וצריך להביא את העצור. זה טרטור למזכירות ולשופט המחוזי התורן. זה אמנם טוב לסנגורים, שעושים עוד כמה לירות, אבל לא נוח למחוזי ולמשטרה. אתה מבין ששופט טוב מגיע להחלטה הנכונה בדיון הראשון. כשאחוז גדול מהעררים מתקבל זה לא סימן לשופט פלילי יעיל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully