וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משבר הזהות של רכב השטח

מאת דניאל שמיל

16.2.2010 / 7:01

רכב השטח, שהיה אופנתי בעבר, נתפש כיום כאויב של כדור הארץ - וכשטעם הקהל משתנה, משתנות גם המכוניות. יונדאי מתאימה את עצמה לאופנה הירוקה עם ix35 - פחות רכב שטח, יותר מיניוואן



רומא

>> "צורכי הלקוחות האירופיים משתנים והם רוצים להפחית את צריכת הדלק והזיהום", אומר רפאל אגלו, מנהל פיתוח מוצר ביונדאי. דברי קידום אלה אינם נוגעים למכונית קטנה ויעילה חדשה של החברה, אלא לרכב השטח יונדאי ix35, המחליף של יונדאי טוסון, שלא נודע בצריכת דלק נמוכה. אגלו, שמסתמך על מחקרי שוק רבים, כנראה יודע מה הוא עושה כשהוא מצניע את רכבי השטח.



העלייה במודעות לאיכות הסביבה, במקביל לעליית מחירי הדלק, סימנה את רכב השטח כאויב של כדור הארץ. כלי רכב מסוג זה היו דוגמה לזיהום חסר התחשבות - ההפך מטויוטה פריוס, אם תרצו. כיום, מסביר אגלו, לקוחות רבים מסתפקים במראה קשוח ללא יכולת שטח אמיתית. הלקוחות אינם נוטשים את רכבי השטח (suv), הם פשוט רוצים אותם בצורה אחרת.



"הלקוחות שלנו רוצים מרחב ומבקשים לשבת גבוה מעל הכביש", אומר אלן ראשפורת', סגן נשיא יונדאי אירופה. "מיניוואנים אינם ידידותיים יותר לסביבה מרכבי שטח ואין להם יכולת לנוע בשטח. גם אין ספק שהמראה של רכבי שטח יותר מושך ומרשים", הוא אומר. "שוק ה-suv מראה צמיחה בריאה, אך הלקוחות עוברים לכלי רכב קטנים וחסכוניים יותר. הם מבקשים את היתרונות של רכב שטח, בלי החסרונות המסורתיים", מציין ראשפורת'.



רק דבר אחד שוכח סגן הנשיא של יונדאי. עלות הייצור של רכבי שטח אינה עולה בהרבה על זו של מכוניות משפחתיות או מיניוואנים, אך מחירם לצרכן גבוה יותר. יצרני הרכב לוקחים פרמיה עבור התדמית המוחצנת, ולכן כדאי להם להשקיע בפלח השוק הזה ולהתאים את רכבי השטח לטעם המשתנה של הקהל.



הטוסון הוצג לפני שש שנים, והצליח בעולם בזכות מראה שרירי אך לא מאיים, תמהיל נכון בין יכולת שטח וכביש ובעיקר בגלל המחיר הנכון. מאז, הוצגו באירופה כמה רכבי שטח קומפקטיים אחרים, כמו פולקסווגן טיגואן, פורד קוגה וניסאן קשקאי. עם החלפתו של הטוסון ב-ix35, נראה כי ביונדאי למדו את שיעורי הבית היטב ויצרו מכונית שנראית כמו רכב שטח, אך מציעה תכונות של מיניוואן. ה-ix35 משווק באירופה תחת הסיסמה "יופי ויעילות". הוא רחב מהטוסון וארוך ממנו בתשעה סנטימטרים (אורכו 441 סנטימטרים), אך נמוך ממנו בשלושה סנטימטרים (גובהו 165 סנטימטרים). מרווח הגחון אינו גדול - 17 סנטימטרים.



נסיעת המבחן: לא במזג אוויר סוער



עיקר המכירות של ה-ix35 באירופה צפויות להיות בגרסת ההנעה הקדמית, שתהיה הגרסה הבסיסית גם בישראל. העיצוב הזוויתי מעניק ל-ix35 מראה מובחן ומזוהה, אף כי הוא מזכיר מעט את פורד קוגה, שאינו נמכר בישראל. תא הנוסעים של הרכב איכותי, והדיפון נעים למגע. המראה אינו רך והוא ממשיך את הזוויות החדות של העיצוב החיצוני. מרווח הפנים מצוין, ותחושת המרחב מתעצמת אם תבחרו באופציה (היקרה יותר, ככל הנראה) של חלון שמש כפול, שהופך כמעט את כל הגג לשקוף.



על הכביש ה-ix35 רך פחות מהטוסון, אך עדיין אינו מצליח להיות חד ומדויק. המתלים הארוכים, בשילוב עם ההגה ששוקע בערפילי החורף, לא מסייעים לו להצטיין בפניות, אבל בכבישים משובשים, מצליח הרכב לספוג מהמורות בהצלחה רבה.



נסיעות המבחן לעיתונאים נערכו באזור לאציו שבמרכז איטליה, במזג אוויר מושלג. לרשותנו עמדה גרסת בנזין (2.0 ליטר, 163 כ"ס) שתשווק בישראל עם תיבת הילוכים אוטומטית, אך נבחנה עם תיבה ידנית, ושתי גרסאות דיזל (2.0 ליטר עם 136 כ"ס או 183 כ"ס). גם האחרונה תשווק בישראל עם תיבת הילוכים אוטומטית. הנהגים שיבחרו במנוע הבנזין לא יסבלו מחוסר כוח, אך גם לא ייהנו מביצועים מתפרצים. המנוע סביר, אך מנועי הדיזל עתירי המומנט מאפילים עליו. הגרסה החלשה מסבה הנאה עם התיבה הידנית (שישה הילוכים) ובגרסה החזקה המנוע הוא לא פחות ממעולה.



בנוגע לביצועי השטח, עם גרסת הדיזל החזקה טיפסנו בשביל תלול ללא מאמץ, אך הניסיון לרדת מהשבילים אינו מומלץ. לרכב יש אמנם מעין נעילת דיפרנציאל ובקרת ירידה במדרון, אך מרווח הגחון הצנוע וזוויות המרכב הקטנות לא מעודדות נסיעה מאתגרת.



בלילה שלפני היציאה לשדה התעופה התחוללה סופת שלגים והכבישים התכסו במשטח חלקלק של מים קפואים. באותו בוקר לקחתי לנסיעת מבחן את גרסת הבנזין של ה-ix35 עם ההנעה הקדמית, הדומה לגרסה הבסיסית שתשווק בישראל. למכונית צמיגים רגילים והיא איבדה את אחיזתה בכביש בכל בלימה או זינוק איטי. אין זה מפתיע - הדבר מאפיין מכוניות נוסעים. בכל זאת, מאכזב היה לגלות שמכונית שנראית כמו רכב שטח, אינה מתאימה גם למזג אוויר סוער.



יונדאי ix35 היא מכונית איכותית, עם עיצוב ייחודי ומלא אופי. היא נוחה ומרווחת ויכולה לשמש כמיניוואן יעיל עם יכולת שטח קלה ותדמית משופרת. גרסאות הדיזל מומלצות ואת גרסת הבנזין עוד נבחן גם עם תיבה אוטומטית. עם זאת, היא אינה ראויה לכינוי "רכב שטח" - היא מחוספסת פחות ונעימה יותר, אך גם אינה מגוונת באמת ולא תוכל להעמיק בנסיעה מחוץ לכביש. ממילא הרוכשים לא יצפו לתכונה זאת ממנה. הישראלים יקראו לה ג'יפ, אך הכינוי ההולם הוא ככל הנראה "רכב פנאי".



מחירה של ה-ix35 בישראל יהיה גבוה משמעותית מזה של הטוסון, ויתחיל, כנראה ב-170 אלף שקל (עם מנוע בנזין והנעה קדמית). גרסאות הדיזל עם הנעה לכל הגלגלים יעלו כנראה יותר מ-200 אלף שקל. השיווק יחל ביוני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully