וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גרם המזל של תשובה ודנקנר

יניב רחימי

16.2.2010 / 7:01

מי שמתייחס למקרה של אפריקה ישראל ולב לבייב כאל מקרה פרטי של טייקון יהיר שמינף עצמו לדעת, צריך לשים לב לטייקונים האחרים שהיו יכולים בקלות למצוא עצמם לצדו



>> רבים מתייחסים למקרה של אפריקה ובעל השליטה בה, לב לבייב, כאל מקרה פרטי של טייקון יהיר שמינף עצמו לדעת ושילם על כך בקריסה מתוקשרת. אבל חשוב לזכור שטייקונים נוספים, בהם יצחק תשובה ונוחי דנקנר, היו עלולים למצוא עצמם לצדו של לבייב - אילולא אלת המזל עמדה לצדם.



בראייה לאחור, אנו חוטאים בכך שאנו נוטים לשכוח את התהליך ולהתמקד בתוצאה. עם זאת, למען הצדק ההיסטורי והפקת הלקחים, חשוב שלא נתבלבל ונזכור את העובדות. אסור להתייחס ליכולת הפירעון של מנפיק כלשהו כאל דבר מובן מאליו. אליעזר פישמן נוהג לספר בדיחה: "כל איש עסקים הוא פושט רגל פוטנציאלי - פשוט יש כאלה שמתים קודם...".

יצחק מקבל תשובה



בתחילת השנה החלו להתפרסם אינדיקציות חיוביות בנוגע לקידוחי הגז מול חופיה הצפוניים של ישראל. אינדיקציות אלה נהפכו במהרה לתגליות של ממש, שהעפילו בהיקפן גם על התחזיות האופטימיות. לתגליות הגז תמר ודלית יש השפעה מהותית על קבוצת דלק, שבשליטת תשובה, שחשופה לקידוחים באמצעות החברות דלק קידוחים ואבנר.



חרף העובדה שההכנסות הראשוניות מתגליות הגז צפויות להתקבל רק ב-2012, קבוצת דלק קטפה את הפירות באופן מיידי. האג"ח של החברה נסחרות כיום בתשואה חד-ספרתית, לאחר שהמשקיעים בהן רשמו רווח של יותר מ-140% ב-2009. יתרה מזאת, בעקבות ירידת התשואות על אג"ח החברה ובחסות הרוח החיובית בשוק המשני, הצליחה דלק לגייס ב-2009 סכומי גדולים באמצעות הרחבת סדרות אג"ח קיימות והנפקת סדרות חדשות - בלא ביטחונות כלשהם.



מ"מהמר" ל"גאון"



במארס 2008 פירסמה כור הודעה בדבר כוונתה להשקיע במניות סחירות של מוסדות פיננסיים באירופה כ-1.5 מיליארד שקל. כדי לממן את ההשקעה, שמסגרתה הורחבה במהלך השנה, נדרשה החברה להשתמש ביתרות המזומנים שברשותה ואף לקחת אשראי נוסף.



להזכיר, הימים היו קודרים בשוקי המניות בכלל ובמגזר הבנקאות בפרט. היות שכך, אין זה פלא שהרכישה הראשונה של מניות קרדיט סוויס, שבוצעה בראשית יולי, הסבה הפסדים לתקופה קצרה. ואולם פרשנים, אנליסטים ו"מומחים" שמתחו ביקורת על צעדיו של דנקנר ואף כינו אותו "מהמר", הפכו עורם והכתירו אותו "גאון" כשהמגמה בשווקים השתנתה וה"הימור" על מניית קרדיט סוויס התברר כהשקעה מוצלחת בכל קנה מידה.



נכון להיום, לאחר שהחברה הבת כור תעשיות רשמה רווח כולל של כ-3.2 מיליארד שקל, ניצבת כור בפני בעיה. קיים פער שלילי בין שווי המניות של קרדיט סוויס לפי מחירן בבורסה לבין עלותן המקורית, באופן שיוצר פוטנציאל להפסד של כ-1.1 מיליארד שקל.



אפשר להעריך כי הפיזור והרכב תיק הנכסים של קבוצת אי.די.בי היה מאפשר לה לצלוח את המשבר גם ללא הרווחים שרשמה מההשקעה בקרדיט סוויס. ואולםאילו ההשקעה בקרדיט סוויס היתה נכשלת, כפי שהסתמן בימים הראשונים להשקעה, אי.די.בי. היתה נכנסת לסחרור שממנו היה קשה לה לצאת.



מחלקה של מלאכים



פעילים בשוק ההון גורסים כי יש "מלאך-שומר-אישי" לתשובה ולדנקנר. מקורבים לשניים טוענים כי מדובר במחלקה של מלאכים - ולא במלאך בודד.



יכולת הפירעון, הן של קבוצת דלק והן של קבוצת אי.די.בי, לטווח הנראה לעין היא בהחלט סבירה. עם זאת, להערכתנו גם מחזיקי האג"ח שלהן זקוקים ל"מלאך שומר" בדמות ביטחונות ושעבודים, כפי שמקובל בשוק האשראי הבנקאי.



-



הכותב הוא משנה למנכ"ל ברמקו בית השקעות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully