וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עתיד חיובי זה בטבע שלהם

עמוס רביב

16.2.2010 / 15:09

טבע הציגה הבוקר מאזן יפה ל-2009: רווח 3 מיליארד דולר והכנסות שיא של 13.9 מיליארד דולר. הרבעון הרביעי מוצלח כרגיל. היעדים השאפתניים ל – 2015 נראים מציאותיים. אסטרטגיית הרכישות ומקצועיות הניהול ראויים לשבח

טבע הציגה הבוקר מאזן מרשים לסיכום 2009 ולרבעון האחרון: הכנסות שיא של 13.9 מיליארד דולר ורווח של 3 מיליארד דולר. מכירות הקופקסון צמחו ברבעון הרביעי ב 25% והסתכמו ב- 747 מיליון דולר. הקופקסון היא תרופה אתית כידוע ולא תחליף גנרי והיא סיפור הצלחה מדהים. חשוב לדעת שצבר התרופות של טבע הממתינות לאישור רשות הבריאות בארה"ב הגיע אף הוא לשיא – 216 תרופות בשווי הנאמד בכ- 113 מיליארד דולר. 140 מתוכן הן תרופות המוגדרות "כתקופת פטנט" דהיינו קיים סיכוי לקבלת בלעדיות של 180 יום בשיווקם.

הנתונים מלמדים שתוכנית היעדים ל- 2015 שהציג מנכ"ל טבע, שלמה ינאי, לפני כחודש נראית היום סבירה מזמן הצגתה. אז היא נשמעה מעט יומרנית היום יותר הגיונית. במיוחד אם נזכור שטבע עשויה בקרוב לבצע רכישה נוספת בהיקף גדול דבר שיתרום להגדלת המכירות ועמידה ביעדים, הגדולים בעתיד.

בוחנים ורוכשים

למעלה מארבעים שנה משתמשת טבע באסטרטגיית רכישות ומיזוגים שהביאו אותה לשיעורי צמיחה מרשימים בכל קנה מידה עולמי. את האסטרטגיה הוביל בהתמדה ונחישות המנכ"ל ואחר כך היו"ר – אלי הורוביץ. מכאן נאחל לו בריאות טובה והמשך ניהול מוצלח של דירקטוריון טבע.

מעטות החברות, בוודאי בישראל, שהשכילו למזג בקלות רכישות עם הפעילות השוטפת ולהצעיד את החברות לשיאים כמו טבע. ההתמדה באסטרטגיה ויכולת המימון הפיננסי כולל הפיכת מניות טבע למטבע עובר לסוחר בעת רכישת מתחרה ראויות להערכה בכל קטגוריית ניהול אפשרית.

טבע תמשיך להפגין שאפתנות, הצלחה, רכישות ומו"פ. פרסום המאזן היום הוא הזדמנות לחזור לעבר ולשרטט את החלת המהלך של טבע לפני יותר ממאה שנה. ציונות מעשית ועסקית בהתגלמותה.

משחקים במגרש של הגדולים

טבע היא חברה ישראלית גלובלית המתמחה בייצור תרופות. החברה מובילה בכל הקשור לייצור, מכירה והפצה של מוצרי פרמצבטיקה. לטבע מרכזי ייצור ושיווק בצפון אמריקה ובאירופה ולאחרונה גם ביפן ובמזרח.

טבע פועלת בתעשייה הרפואית כבר למעלה ממאה שנה, שבמהלכן צברה ניסיון ומוניטין בינלאומיים וביססה את מעמדה העולמי המוביל. טבע פועלת באופן עצמאי והן באמצעות רשת חברות-בנות.

הנה ציוני דרך בולטים בהתפתחות החברה. טבע נוסדה בזהות שונה עוד בירושלים בשנת 1901, כבית מסחר אשר סיפק תרופות על גבם של חמורים וגמלים לתושבי העיר ובהמשך, ללקוחות ברחבי המדינה. שנות ה-30: מייסדים את תעשיית התרופות לקראת הקמת המדינה בין העולים הצעירים שהגיעו מאירופה לארץ ישראל היו מדענים, כימאים וטכנאים שהחלו להקים חברות רפואיות ופרמצבטיות - ביניהן טבע, צורי ואסיא - שכולן הפכו ברבות הימים לחלק מקבוצת טבע.

שנות ה-40 וה-50: התעשייה צומחת עם העלייה ההמונית בזמן מלחמת העולם השנייה צמחה תעשיית התרופות הישראלית באופן משמעותי. המפעלים המקומיים היוו מקור לאספקת תרופות לתושבי הארץ, למדינות השכנות ולצבאות בעלות הברית בכל אזור המזרח התיכון. שנות ה-50 ציינו גם את ראשיתו של השוק הפיננסי בארץ. ב-1951 הייתה טבע מהחברות הראשונות שגייסו הון באמצעות הנפקה בבורסה לניירות ערך בתל-אביב.

שנות ה-60 וה-70: מעסקים קטנים לחברות ענק עשורים אלו ציינו מגמה של מיזוגים ורכישות. עם ההתייעלות והמיקוד של המחקר והפיתוח, השיווק והיצוא, החלו חברות גדולות לרכוש חברות תרופות קטנות. ב-1964 התמזגו אסיא וצורי, ובהמשך הן רכשו את גרעין השליטה בטבע. ב-1976 התמזגו שלוש החברות לחברה אחת.

תמשיך לכבוש יעדים

ב-1985 הקימו טבע והחברה האמריקנית WR Grace חברה בבעלות משותפת בארה"ב, אשר רכשה ב-1986 את Lemmon שהפכה לימים לטבע ארה"ב. מהלכים אלו העמיקו את האחיזה בשוק האמריקאי. בשנת 2000, עם רכישתה של החברה הקנדית Novopharm, וחברת הבת ההונגרית שלה, Human, הפכה טבע לחברה הגנרית הגדולה ביותר בצפון אמריקה.

בינואר 2004 Sicor הפכה לחברה בת בבעלות מלאה של טבע. רכישה זו מחברת שתי חברות מובילות ומשלבת את הצלחתה של טבע בתחום התרופות במתן דרך הפה, עם מעמדה המוביל של Sicor בתחום התרופות הגנריות בהזרקה. בהמשך נרכשה חברת באר (BAAR) וכיום טבע מנהלת מגעים לרכישת רציופרם הגרמנית.

שורשיו של החזון האסטרטגי ארוך-הטווח של טבע נטועים בהקשבה והתכוננות מתמדת לציפיות המשתנות של קהל לקוחות בינלאומי רחב. טבע רואה בצוות עובדיה ברחבי העולם נכס, ודואגת לטיפוחם ולרווחתם באמצעות גיבוש קפדני של תרבות ארגונית גלובלית. טבע מבדלת את עצמה על ידי שילוב של פעילויות גנריות ואתיות עם עומק אסטרטגי הנובע ממיצוי היתרון הגלובלי והצמיחה ברווחיות.

צמיחה רווחית מתמשכת ,מובילות שוק ומנהיגות ענפית, וסל מוצרים רחב בצירוף ניהול איכותי הביאו את טבע לפריחתה עד היום. לא אתפלא אם ב- 2015 או מעט לפני שלמה ינאי יציג יעדים חדשים וגבוהים לטבע. עד היום טבע כבשה כל יעד, אין סיבה שלא תמשיך בדרך זו.

*ד"ר עמוס רביב, מרצה במרכז ללימודים אקדמיים ומומחה לאסטרטגיה וניהול.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully