וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השר איתן: לא כל החכמה נמצאת בממשלה ובכנסת, משיתוף הציבור במידע ובקבלת ההחלטות ירוויחו כולם

צבי זרחיה

16.2.2010 / 17:16

"תהליך שיתוף האזרחים הוא עליית מדרגה באיכות הדמוקרטיה, יעלה גם את רמת האמון שהציבור רוכש לשלטון"



השר מיכאל איתן המופקד על הידוק הקשר בין הממשלה לציבור אומר כי "לא כל החוכמה נממאת בממשלה ובכנסת. יש לשתף את הציבור במידע ובקבלת החלטות וכתוצאה מכך ירוויחו כולם. זוהי הזדמנות פז להפוך את היחסים בין הממשלה לאזרח לשיתופיים הרבה יותר". איתן וארגון הסגל הבכיר בשירות הציבורי (אלכא) - בשיתוף אוניברסיטת ת"א - קיימו היום יום עיון בכנסת בנושא שיתוף הציבור בקבלת החלטות.



השר מיכאל איתן אמר בדיון כי: "הממשלה חייבת לתפוס את עצמה כארגון נותן שירות, לאמץ טכנולוגיות חדשות, לייעל את ייצור השירותים ולשתף את הציבור בעיצוב השירותים וביצועם. לא כל החכמה נמצאת בממשלה ובכנסת. משיתוף הציבור במידע ובתהליכי קבלת ההחלטות ירוויחו כולם. תהליך שיתוף האזרחים הוא עליית מדרגה באיכות הדמוקרטיה, יעלה גם את רמת האמון שהציבור רוכש לשלטון ויחזק את זיקת האזרחים למדינה. שיתוף הציבור יניב תועלת רבה הן לממשלה והן לציבור הרחב".



רועי פלד, מנכ"ל העמותה לחופש המידע, אמר כי השינויים הטכנולוגיים והוזלת אפשרות חשיפת המידע הופכת את הסתרתו על ידי הרשויות לקשה הרבה יותר: "כאשר קל מאוד טכנית לחשוף מידע, קשה הרבה יותר להסביר מדוע לא לפרסם. הטכנולוגיה פותחת פתח לאנשים תמימים להשתתף בהליכים ולקבל מידע, בעוד שבעבר רק בעלי האינטרסים היו מצליחים לקבל את המידע. אכן, יש סכנה בחשיפת מאגרים וצריך להגדיר את אלה שמסוכנים לחשיפה, אך זו לא צריכה להיות סיבה לשמור בסוד את כל שאר המאגרים".



רונן גופר, מייסד עמותת קול אקטיבי לשיתוף אזרחים בממשל, אמר באירוע כי "שיתוף הציבור הוא תהליך כלל עולמי. ג'ון אדוארדס, מועמד המפלגה הדמוקרטית לפריימריז לנשיאות ארה"ב, הציע ב-2008 לכנס מידי שנתיים 'פרלמנט' של מיליון אזרחים אתם יתייעץ הנשיא. בקנדה מסרו הנבחרים את הדבר החשוב ביותר עבורם - שינוי שיטת הממשל לידי מועצה ציבורית מייעצת. גם בישראל נעשה פרויקט דומה בנושא סל התרופות וב-2003 נבחרו 6 פרלמנטים אזוריים ו-150 אזרחים אשר הביעו את דעתם בשאלה מהן תרופות מצילות חיים ואילו תרופות צריכות להיכנס לסל, אך זה עדיין לא מספיק".

נציב שירות המדינה לשעבר, פרופ' יצחק גלנור: "כדי לייצר התייעצות עם הציבור צריך להחליט קודם על מה לא מתייעצים. הרי לא ייתכן שמכבי האש יתייעצו בכל פעם לפני שיצאו למשימה. יש גם חשיבות לאיזון בין מומחים לאזרחים. מומחים נתונים לעיתים למניפולציה, ואזרחים יכולים לאפשר למקבלי ההחלטות לחשוב מחוץ לקופסה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully