וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות המשבר: מספר תיקי ההוצאה לפועל נגד חייבים גדל ב-7% לעומת 2008 והגיע ל-3.5 מיליון

חיים ביאור

16.2.2010 / 19:00

לעומת זאת, מספר התיקים שנסגרו ב-2009 עלה רק ב-4.5%



מספר התיקים ברשות האכיפה והגבייה (הוצאה לפועל) ב-2009, נגד אזרחים החייבים כספים לאזרחים ולמוסדות, הגיע ל-3.5 מיליון. מספר התיקים החדשים שנפתחו באותה שנה עלה ב-7%, לעומת אלה שנפתחו ב-2008, זאת עקב המשבר הכלכלי. לעומת זאת, מספר התיקים שנסגרו עלה רק ב-4.5%. כך עולה מנתוני הרשות שהוכנו לקראת ביצוע השלב השני של הרפורמה.



השלב הראשון כלל את הפרדת רשות האכיפה והגבייה מבתי המשפט והטלת הגבלות חדשות על חייבים (כגון אי חדוש דרכון). השלב השני כולל צמצום מספר הלשכות, המגיע כיום ל-26, במסגרת התייעלות. מהלך זה מתעכב בין היתר בשל התנגדות ועד העובדים, שהעלה דרישות כספיות כתנאי להסכמתו להשלמת הרפורמה, בין היתר - תשלום מענק בסך 30 אלף שקל לעובד.



לדברי מנהל רשות האכיפה והגבייה, דוד מדיוני, 49.6% מהתיקים נפתחו נגד אנשים החייבים לאחרים סכומים של עד 50 אלף שקל, 31.5% נפתחו כנגד מי ששילמו בצ'קים ללא כיסוי, 15.3% נפתחו נגד מי שהוצאו נגדם פסקי דין בבתי המשפט בשל כספים שלא שילמו, 2% נפתחו בנושא משכנתא ו-1.6% הם תיקי מזונות.



ב-2009 הופנו לרשות האכיפה והגבייה 140 אלף בקשות להטלת הגבלות על אנשים החייבים כספים. 26% מהבקשות התייחסו לביטול רשיונות נהיגה של חייבים, 18% לביטול תוקף הדרכון, 16.5% להכרזה על חייב כ"מוגבל בנק ישראל" שמשמעו אי יכולת לבצע פעולות בחשבון הבנק, לרבות נטילת הלוואות. 14.6% מהבקשות התייחסו לביטול תוקפם של כרטיסי אשראי, 13% למניעת האפשרות מחייב להיות בעל עניין בתאגיד ו-11% להגבלה או איסור על יציאת החייב מהארץ.



השנה ייפתח ברשות האכיפה והגבייה מסלול מיוחד המטפל במי שחייבים מזונות. סכום החוב בתיקים התפוחים בתחום זה הוא 10 מיליארד שקל. מנתוני הרשות עולה כי מדי שנה המוסד לביטוח לאומי משלם לאמהות לילדים שהתגרשו מזונות בסך 414 מיליון שקל בממוצע, אך מצליח לגבות מהחייבים רק 175 מיליון שקל. על פי החוק, את היתרה שלא נגבתה - על המדינה לשלם לנשים אלה.



"הקושי בגביית הכספים במסגרת תיקי מזונות נובע מכך שרוב הנשים שבעליהן לשעבר חייבים להן מזונות, אינן מיוצגות משפטית ואינן בקיאות בהליכי ההוצאה לפועל", אמר מדיוני. לדבריו, סיבות נוספות הן קושי רגשי בניהול התיק מול החייב והיעדר פעילות יזומה מספקת בתיקי הביטוח הלאומי. "המסלול המיוחד לנשים אלה אמור למנוע הידרדרות כלכלית וכתוצאה מכך גם פגיעה פיסית ונפשית של האשה והילדים", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully