וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אותו מע"מ, אותו נתניהו

מוטי בסוק

17.2.2010 / 7:01

פירות המריבה



>> ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הוא תומך מובהק של הטלת מע"מ על פירות וירקות. ואולם ביולי 2009 הוא הפתיע את כל המערכת הפוליטית, כולל מקורבי מקורביו, כשהודיע כי חרף כל הבטחותיו והצהרותיו החד-משמעיות לא יוטל מע"מ בישראל על פירות וירקות. הנימוק שלו היה אז כי תפקידו "להיות קשוב ללב הציבור. זו לא העת להטיל מע"מ, וזו החלטתי".

העיתונות כתבה אז שנתניהו שוב מזגזג. שר האוצר, יובל שטייניץ, שהיה אז טירון בתפקיד, רתח מכעס. לתקשורת הוא הרשה לעצמו רק לומר כי דעתו שונה מדעת ראש הממשלה, וכי צריך ואפשר להטיל סוף סוף מע"מ על פירות וירקות.



כיום שוקל שוב נתניהו להטיל מע"מ על פירות וירקות - הפעם בשיעור של 1% בלבד, לעומת 16.5% אז. אבל המצב הכלכלי שהיה ביולי 2009 אינו דומה למצב כיום. מצב המשק היה אז בכי רע. הכנסות המדינה ממסים היו בשפל, והלחצים של האוצר להטיל מע"מ על פירות וירקות נועדו בראש ובראשונה למטרה אחת: לאושש את קופת המדינה המדולדלת במאות מיליוני שקלים.



כיום, כעבור שבעה חודשים, המצב הכלכלי שונה כמעט ב-180 מעלות. קופת רשות המסים מלאה בכספים, ורק בינואר היא רשמה עודפי גבייה של יותר ממיליארד שקל. בסוף 2009 היו לה עודפים של יותר מ-4 מיליארד שקל. בנוסף, שר האוצר הפחית באחרונה את המע"מ ב-0.5% ל-16.0%, ובכך ויתר על הכנסות של כ-2 מיליארד שקל ב-2010. רשות המסים אינה זקוקה עוד, כחמצן לנשימה, את כספי המע"מ על הפירות והירקות.



צדק נתניהו בדבריו אז כי אין כל סיבה מדוע לא להטיל מע"מ על פירות וירקות, כאשר מוטל מע"מ על תרופות, מזון ובעצם על הכל. השאלה היא מדוע נזכר נתניהו דווקא עתה לתקן את השגיאה שביצע ביולי, והאם גם הפעם הוא מתכוון להיות "קשוב ללב הציבור". לא ברור גם אם הפעם הוא יעמוד בדיבורו ויתייצב נגד ירקני שוק מחנה יהודה בירושלים ושוק תלפיות בחיפה, נגד סיעת ש"ס ונגד ח"כים מסיעתו (מירי רגב, למשל), או ששוב נראה נסיגה טקטית ברגע הקובע. הסיכוי שנתניהו מדגם 2010 שונה מנתניהו מדגם 2009, ושהפעם הוא יעמוד בלחצי המתנגדים למע"מ על פירות וירקות - קלוש.



נתניהו גם צפוי להיתקל בקשיים בדרך ליישום המהלך: הנימוק הצודק שלפיו הטלת מע"מ על פירות וירקות תמנע העלמות מס, בוודאי לא ישכנע את השחקנים בשוק הפירות והירקות והאינטרסנטים. סוד ידוע לכולם, בוודאי לאנשי הפירות והירקות, כי אם שברת עיקרון מקודש, פרצת את הדלת, ואחרי ה-1% יבוא מע"מ של 16.0%.



ועוד לא דיברנו על ההתנגדות העקרונית-אידיאולוגית של מערכת המס לשני סוגי מס. לטענתם, כיום זה פירות וירקות, מחר זה תרופות ומחרתיים לחם וחלב. בנוסף, קיימת גם ההתנגדות הפרקטית של רשות המסים, בשל הצורך לבצע התאמה של כל מערכי הדיווח לשני סוגי מספרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully