וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"האתגר של המחליף שלי יהיה גזירה של המון סרטים"

מאת אבי בר-אלי

17.2.2010 / 7:01

לאחר תקופת מתיחות מול שר התחבורה ישראל כץ, מנכ"ל רכבת ישראל יצחק הראל מסר את התפטרותו ? הראל הוא המנכ"ל החמישי של הרכבת שהתפטר בעשור האחרון לפני שהשלים קדנציה ? בראיון פרישה הוא מצהיר: "מיציתי את האתגרים שעמדו בפניי בתום שנתיים בתפקיד"



>> מנכ"ל חברת רכבת ישראל, יצחק (חקי) הראל, התפטר אתמול מתפקידו בתום שנתיים ושלושה חודשים בלבד בתפקיד. בכך היה הראל למנכ"ל החמישי ברציפות של הרכבת בעשור האחרון שעוזב את תפקידו לפני שהושלמה הקדנציה שלו. פרישתו של הראל צפויה במאי, ובימים הקרובים ימנה דירקטוריון החברה ועדת איתור למחליפו.



"אני יכול לציין בסיפוק כי היעדים שהצבתי עם תחילת כהונתי כמנכ"ל החברה הושגו", מסר הראל בהודעת הפרישה. לדבריו, פרש מאחר שמיצה את האתגרים שהונחו לפניו. "בימים אלה, בשעה שאני משלים כ-30 שנה בשירות הציבורי, אני מבקש לפנות להגשמת יעדים אישיים במגזר הפרטי".

התפטרותו של הראל באה לאחר מתיחות ממושכת בינו לבין לשכת שר התחבורה, ישראל כץ, על רקע הערכות כי כץ מעוניין במינוי מנכ"ל מטעמו לתפקיד. בהודעת רכבת ישראל נמסר אתמול כי "השר כץ ביקש מהראל להישאר בתפקידו לנוכח האתגרים הצפויים לרכבת ישראל בשנים הבאות. הראל הודה לשר, אך אמר כי הוא נחוש לצאת לדרך חדשה".



פרישתו של הראל באה אמנם לאחר שהשלים את פתרון הסוגיות הבסיסיות שעמדו בבסיס תפקודה הלקוי של הרכבת, אולם גם למחליפו ייוותרו אתגרים רגישים. בראשם, יידרש המנכ"ל הבא להיערך להשלמת מהלך הפיכתה של רכבת ישראל לחברת תפעול ושירות בלבד - לאחר שמרבית הפרויקטים העתידיים שלה יבוצעו בידי המגזר הפרטי. בידי הרכבת תיוותר האחריות לתפעול הרכבות בלבד.



בנוסף, יידרש המנכ"ל הבא להשלים את המהלך להוצאת תחזוקת הרכבת למיקור חוץ, וכן להשלים את הפרויקטים הנמשכים של הרכבת ובהם הקו המהיר לירושלים (a1), הכפלת המסילה לבאר שבע ופתיחת קו ראשון לציון מערב-תל אביב. כן יידרש המנכ"ל ללוות את מכרז הרכש הרגיש שפירסמה הרכבת בהיקף כולל של כמיליארד שקל, עם אופציה לרכש המשך בסך 700 מיליון שקל נוספים.



"נכון לצאת לדרך חדשה"



לפני כשנה אמר הראל ל-themarker כי "ביום שבו לא ירצו אותי - אלך. אשב על כס המנכ"ל כל עוד ארגיש שאני תורם, וביום שבו לא אחוש כך - אפנה לעשייה אחרת". בשיחה עמו אתמול נשמע הראל מחושב ומאופק יותר. על תקופתו ברכבת ישראל אמר: "הובלתי הסכם שכר, יש הסכם פיתוח, חתמנו על הסכם סובסידיה חסר תקדים - וכשאתה משלים עשייה שכזו, נכון לצאת לדרך חדשה".



אבל העבודה ברכבת לא הסתיימה.



"העבודה בחברה כזו לא מסתיימת לעולם, ולכל תקופה יש את האתגר שלה. האתגר של המחליף שלי יהיה גזירה של המון סרטים בטקסי פתיחת תחנות וקווים חדשים, לצד יישום תוכניות חדשות. אני עמדתי ביעדים שלי - ומכאן ממשיכים הלאה".



מדוע שלא תישאר אתה לגזור את הסרט?



"אדם צריך לדעת מתי הוא מסיים ותפקיד, ומתי הגיעה העת לצאת לדרך חדשה".



אמרת בעבר כי ברגע שבו תרגיש שידיך כבולות - או ברגע שבו תידרש לבצע החלטות לא ראויות שייכפו עליך - לא תהיה כאן. איזה משתי חלופות אלה היא המתאימה למצב הנוכחי?



"אף אחת. אני זוכה לגיבוי מכל אנשי האוצר שבאתי איתם במגע, ושהלכו איתי יד ביד, הן בתוכנית הפיתוח והן בתוכניות הרכש, וקיבלתי גיבוי מלא".



מדוע אתה מזכיר דווקא את מכרזי הרכש? היתה שם מעורבות כלשהי שהיתה זרז לפרישה?



"לא, אבל כשאתה בא עם מהלך שאינו טריוויאלי, אז זו נקודת מבחן שבה אתה רואה ממי אתה מקבל גיבוי מוחלט - ואני זכיתי לכזה מן האוצר, שבדרך כלל אינו נוטה לתת גיבוי כזה בקלות".



וממשרד התחבורה לא זכית.



"גם בתחבורה העניקו גיבוי. פעלתי בחופש מוחלט".



המתיחות עם משרד התחבורה ועם לשכת השר אינה סוד.



"לומר שיש מתיחות זה לא מדויק, כי בסך הכל זכיתי ליד חופשית והובלתי לכל הכיוונים שרציתי. בפגישתי אתמול עם השר לא הרגשתי כל מתיחות. הוא ביקש שאמשיך בתפקידי, אך הבהרתי לו שאחרי דרך ארוכה שכזו בשירות הציבורי, ראוי שאצא למגזר הפרטי, והוא קיבל את החלטתי".



ועדיין לא ניתן להתעלם מהעובדה שכל שר תחבורה חדש מביא לרכבת מנכ"ל מטעמו.



"כל תקופה היא ייחודית. בשום דרך לא נרמז לי שעלי לעזוב".



השר כבר ביקר ברכבת?



"לא, אבל זה עניינו, ואני לא קושר אחד בשני. לכל אחד שיטות ניהול משלו".



אתה מתחרט על שהגעת לרכבת?



"לקחתי חברה תפעולית והפכתי אותה למכוונת שירות, ולחברה שפועלת ברוח עסקית ועל כך אני מאוד גאה. אני חושב שמדינת ישראל זקוקה לשלושה דברים: ביטחון, חינוך ותשתיות. לאחר שתרמתי לראשון - החלטתי להשקיע קצת גם בשלישי, ונהניתי מכל רגע".



איזו עצה תשיא לבא אחריך?



"שיבוא נחוש וחדור רוח של עשייה".



דירקטוריון הרכבת, בראשות יעקב אפרתי, הביע צער על עזיבת הראל, ומסר: "המנכ"ל ביצע עבודה טובה ויסודית והגדיר נורמות גבוהות של עבודת מטה. יו"ר הדירקטוריון סבור כי על מנכ"ל החברה להישאר, לבסס את הישגיו ולהמשיך בתהליכי השיפור בחברה, אך כיבד את החלטתו של יצחק הראל ומאחל לו דרך צלחה בכל אשר יפנה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully