וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התע"א מבקשת להשתחרר מהמגבלות הממשלתיות - בלי הפרטה

מאת אורה קורן

17.2.2010 / 7:01

התעשייה האווירית הגישה בקשה לעבור מאחריות רשות החברות הממשלתיות לאחריות נכסים מ.י, שאין לה יכולת פיקוח ובקרה על החברות שבאחריותה. הבקשה צפויה להיתקל בהתנגדות ממשלתית



>> התעשייה האווירית (תע"א) הגישה בקשה לעבור מאחריות רשות החברות הממשלתיות לאחריות נכסים מ.י. מדובר בבקשה חריגה וחסרת תקדים בקרב התעשיות הממשלתיות.

כל החברות הממשלתיות כפופות מינהלתית לרשות החברות הממשלתיות המפקחת על התנהלותן. לרשות סמכויות לדרוש מהחברות לבצע שינויים אסטרטגים, ארגונים ועסקיים לפי שיקול דעתה ובהתבסס על נתונים עסקיים. בנוסף, מינויים בחברות אלה כפופים לאישור ממשלתי. השכר בחברות ממשלתיות מוגבל, לעומת שכר במיגזר הפרטי. החברות נתונות לפיקוח משרד מבקר המדינה והרגולטורים השונים.



נכסים מ.י. היא חברה ממשלתית המופקדת על אחזקות המדינה בבנקים. כיום נותרו בידיה אחזקות בבנק דיסקונט ובבנק לאומי. תהליך הפרטת הבנקים מופקד בידי נכסים מ.י, אך מעבר לכך אין לחברה סמכויות לפקח ולבקר את החברות שבאחריותה, לא בהיבט העסקי, המינויים הבכירים והשכר, והן מתנהלות כמו כל חברה עצמאית במגזר העסקי.



בפנייה ששיגר מנכ"ל תע"א, יצחק ניסן, למשרדי הביטחון והאוצר נומקה הבקשה בכך, שכפיפות תע"א לרשות החברות הממשלתיות מקשה על הפעילות העסקית שלה ועל צמיחתה. ניסן ציין כמה פעמים בעבר כי החברה מתקשה לבצע רכישות גדולות, או להקים מיזמים משותפים מורכבים, מכיוון שאלה דורשים אישור ממשלתי, וההליכים הביורוקרטים נמשכים זמן רב וגורמים לאובדן הזדמנויות עסקיות. האישורים נדרשים בכמה דרגים במשרדי הממשלה, בהם דרג מנכ"לים ולאחר מכן אישור ממשלתי.



פניית ניסן נתמכה על ידי ח"כ חיים כץ, המכהן כיו"ר ועד עובדי תע"א. כץ מתנגד להפרטת החברה ורואה במהלך אמצעי להעניק לה יותר חופש פעולה עסקי. לדבריו, המהלך יאפשר גם לקלוט פורשי צה"ל בשכר שיתחרה בהצעות שהם מקבלים במיגזר הפרטי ויאפשר לחברה לשפר מיצובה בתחרות הבינלאומית.



"ישנם נכסים לאומיים כמו תע"א, שלא צריך להפריט. חוץ מכסף יש גם ציונות", אמר כץ. לרשות החברות הממשלתיות אין יכולת לנהל את החברה. אם היא תעבור לנכסים מ.י., זה לא יהיה לצורך הפרטה, כמו במקרה הבנקים. שיתנו להנהלה להשביח ולא יפריעו לה לנהל. תע"א לא יכולה להתרחב, כשהיא מציעה פרוייקט והפקידות חושבת עד שהפרוייקט נופל, ואין פרנסה. מצב החברה יהיה יותר טוב בנכסים מ.י. שלא מתערבת", הוסיף.



מקורבים לסוגיה העריכו, כי הבקשה תידחה מכמה סיבות, בהן החשש מיצירת תקדים של חברה ממשלתית המתנתקת מבעלי השליטה בה. מתע"א סרבו להגיב לידיעה. ממשרדי האוצר אישרו את קבלת המכתב אך סירבו להגיב לתכנון. ממשרד הביטחון נמסר כי לא ידוע על פנייה בנושא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully