וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"פיטורים של 250 איש זו צלקת עמוקה שמשפיעה לזמן רב"

מאת גיא גרימלנד

17.2.2010 / 7:00

רונן בנציון, מנכ"ל אפלייד מטיריאלס ישראל: "תמיד אומרים שהעובדים הם מעל הכל. אבל העתיד שלנו ייקבע אך ורק לפי הלקוחות. התחזית למכירת שבבים ב-2010 היא אופטימית"



>> שנתיים לא קלות עברו על חברת אפלייד מטיריאלס בעולם - ובישראל. במהלך 2009 החברה העולמית דיווחה שהיא עתידה לבצע ארגון מחדש, שבמסגרתו תפטר בין 1,300 ל-1,500 עובדים. גם אפלייד מטיריאלס ישראל נאלצה לספק את ליטרת הבשר שלה - ופיטרה 50 עובדים.



2008 גם היא לא היתה קלה. במהלכה פיטרה החברה כ-200 עובדים בישראל, כשהיתר נאלצו לרדת לשבוע עבודה בן ארבעה ימים. מצבה של החברה שיקף היטב את המשבר שעבר על תעשיית המוליכים למחצה. רק בנובמבר 2009, שנתיים לאחר שהתחיל המשבר הכלכלי, חזרה אפלייד בישראל לשבוע עבודה מלא.

התוצאות הכספיות של החברה שיקפו היטב את המשבר שעובר עליה. בשלוש השנים האחרונות החברה העולמית רשמה הפסד שהלך וגדל משנה לשנה. בשנת הכספים 2007 הרווח הנקי היה 1.7 מיליארד דולר. ב-2009 הוא כבר נהפך להפסד נקי של 305 מיליון דולר. עם זאת, נראה כי תקופת ההפסדים עומדת לקראת סיום. ברבעון הרביעי של 2009 אפלייד רשמה רווח נקי של 137 מיליון דולר, לאחר שלושה רבעונים הפסדיים.



אפלייד נחשבת גם לאחת המפטרות הגדולות בהיי-טק הישראלי. התחושה שנוצרה בקרב עובדי היי-טק ישראלים היא שעדיף להתרחק מהחברה, שנחשבת למפטרת סדרתית. האם גם באפלייד מוטרדים מכך? רונן בנציון, מנכ"ל אפלייד מטיריאלס ישראל, אומר כי הוא מקווה שהצעדים הקשים והנוקבים שהחברה נקטה לא יגרמו לדימוי שלילי.



"תמיד אומרים שהעובדים מעל הכל. אבל האמת היא שהעתיד שלנו ייקבע אך ורק לפי הלקוחות", אומר בנציון בראיון ל-themarker. "אני חושב שיש לעובדים שלנו סביבה טכנולוגית מאתגרת והוגנת מבחינת יחסי העובד-מעביד שלה, ובסופו של דבר גם סביבה עסקית בטוחה לעומת חלופות אחרות. 2009 היתה שנה קשה מבחינת קיצוצים. פיטרנו 50 עובדים ונתנו את החלק שלנו. אני מאמין ש-2010 תהיה שנה טובה יותר. פיטורים של 250 איש זו צלקת עמוקה שמשפיעה לזמן רב. אבל חשוב גם לומר שאנחנו ממשיכים בגיוס אסטרטגי של עובדים כל הזמן".







"למרות הכל, הגדלנו את נתח השוק"



לבנציון חשוב לומר כי למרות הקיצוצים, אפלייד מטיריאלס ישראל עברה גם דברים טובים. "השקנו מוצרים חדשים והגדלנו משמעותית את נתח השוק שלנו משנה לשנה מ-2006, כולל ב-2009".



הכוונה היא למכונות הבודקות את פרוסות הסיליקון בהליך ייצור השבבים. לטענתו, אפלייד הצליחה לשמור את המובילות גם בשוק איתור פגמים בשבבים (defect review).



"מכונת בדיקת פרוסות הסיליקון שהשקנו ב-2005 (uv) והדגם החדש שהושק ב-2008 (uv3) תופסים נתח שוק משמעותי בקרב הלקוחות וממוצבים כדגמי מכונות חיוניים מאוד לפיתוח וייצור טכנולוגיות של 32 ו-22 ננומטר", אומר בנציון. לדבריו, רוב הלקוחות של אפלייד מטיריאלס בישראל הן חברות זרות כמו טושיבה, סמסונג ואינטל.



"הביטחון חוזר ללקוחות"



לפני כמה שבועות הגיע לישראל מנהל חטיבת הסיליקון סיסטמס העולמית באפלייד, רנדיר טקהור. החטיבה אחראית על ייצור מערכות בדיקה ובקרת איכות לתעשיית המוליכים למחצה, ותחתה פועל הסניף הישראלי של החברה. בראיון ל-themarker אמר טקהור כי אפלייד חוזרת לצמוח ולסניף המקומי יש חלק משמעותי וניכר בכך.



אין זה ביקור ראשון של טקהור בישראל. הוא מכיר את ההיי-טק הישראלי עוד מימיו כבכיר בחברת סנדיסק העולמית, המנוהלת על ידי אלי הררי הישראלי ושלה מרכז פעילות מו"פ גדול בישראל.



החברה חזרה ברבעון הרביעי של 2009 לרווחיות ובכל זאת המשכתם לפטר עובדים. מדוע?



"אנחנו רוצים להיות רווחיים לכן ביצענו את השינויים. אנחנו רוצים להבטיח שאנחנו יעילים. תנאי השוק הגלובליים היו בשנה החולפת קשים. זה לא סוד. כל מדינה עברה את המשבר הכלכלי וגם אפלייד עברה את המשבר. אנחנו צריכים להיות רווחיים בזמנים גרועים ובזמנים טובים".



מהן התחזיות שלך לגבי שוק השבבים ב-2010?



"תעשיית השבבים נראית במצב טוב יותר השנה והתחזית היא אופטימית. הלקוחות משקיעים יותר בשבבים. אני מאמין שביצענו עבודת הכנה טובה ונהיה מוכנים לקראת שיפור המצב".



זו היתה שנה קשה למרכזי הפיתוח בישראל. קודאק, נטאפ, ניאוסטאר ואפלייד פיטרו כאן עובדים. האם מרכזי הפיתוח עוברים לסין או הודו?



"המכונות שלנו מורכבות ויש צורך ברמת מחקר ופיתוח גבוהה כדי לייצרן. אנחנו רוצים להמשיך לייצר כאן. העלויות התפעוליות כאן די טובות. בנוסף, המרכז הישראלי מסונכרן עם הפעילות הגלובלית בצורה טובה".



בנציון מוסיף: "אנחנו לא מייצרים בנפחים גדולים, אנו מייצרים 12 מכונות ברבעון. צריך לעשות הכל מדויק ונכון. בגלל שזה לא ייצור בנפח גבוה החברה החליטה שעדיף לה לייצר בישראל. כאן מבינים מה הלקוחות צריכים ופותרים בעיות. אם נדאג שהעלויות התפעוליות יהיו נמוכות אז שווה לייצר בישראל".



"אני מאמין שנהיה טובים יותר ב-2010 ואנו שמחים ש-2009 מאחורינו. בשנה החולפת הכלכלה התמוטטה. היה קשה לנו לדעת לאן כל זה הולך. אבל זו היתה שנה חריגה", אומר בנציון. "המשבר הכלכלי גרם לכך שלקוחות לא רכשו מוצרים, אבל עכשיו הביטחון חזר ללקוחות. התחזית למכירת שבבים ב-2010 היא אופטימית. אנחנו מתבססים על מנועי צמיחה שונים. יותר מחשבים נמכרים, יותר כונני ssd נמכרים, יותר אנשים רוכשים זכרונות פלאש ויש יותר שימוש בטלפונים חכמים. כל זה תורם לתעשיית המוליכים למחצה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully