וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המתכון להצלחה בראיון התמחות: ידע משפטי וחיוך מידתי

מאת עמית בן-ארויה

17.2.2010 / 7:00

בשוק התחרותי שבו נלחמים הסטודנטים למשפטים על כל מקום התמחות, חשוב לדעת מה יסייע לכם לצלוח את ראיון ההתמחות המאיים - האם כדאי לספר למראיין שפניתם למקצוע כי ההורים עורכי הדין לחצו, האם מותר לשאול את המראיין על שעות העבודה במשרד ובאיזה לבוש מומלץ להגיע. שתי



>> הלחץ להשגת התמחות מתחיל כמעט עם ההרשמה ללימודי המשפטים. בתחילת שנה ב', יעיד כל פרח משפט, החיפוש אחר התמחות הופך לנושא השיחה הפופולרי בפקולטה. מה, עוד אין לך התמחות, שואלים בדאגה סטודנטים כשהם מגיעים לשנה ג'. בסופו של דבר, בדרך כלל איכשהו נוצרת התאמה בין כמות הסטודנטים שמתחננים להתמחות, למשרדי עורכי הדין שמוכנים להעסיקם בשכר מינימום במשך שנה כדי שיוכלו לגשת לבחינות ההסמכה.

בשוק תחרותי אנו תמיד מנסים לאתר את היתרון היחסי שלנו. מה יסייע לנו לצלוח את הריאיון המאיים עם השותף שמגייס מתמחים? הופעה הכוללת איפור מרשים, חצאית מיני והרבה חיוכים או שמא דווקא חולצה מכופתרת וסולידית? אולי כדאי לגייס ארסנל של מלים גבוהות? להקשות בשאלות על המשרד? להצטדק לגבי גיליון הציונים הגרוע? האם מומלץ לגייס הומור? להלן המלצות לסטודנט הנרגש, שניתנו בסיוע עו"ד קרן סטרול, ראש תחום משפטים ביחידה להכוון תעסוקתי במסלול האקדמי של המכללה למינהל, וליאת בן צבי, מנהלת מחלקת מתמחים בחברת ההשמה לעורכי דין ולמתמחים - קודקס.



1. הכנה מקדימה - אחד מהפחדים הגדולים ביותר בראיון הוא החשש שישאלו אותך שאלות שאתה לא יודע לענות עליהן, ולכן יש חשיבות מכרעת להכנה לקראת הראיון. יש להכין מסגרת של תשובה לכל שאלה שאנו חושבים שיכולה להישאל. מומלץ לרשום את התשובה ולראות שיש לה התחלה וסוף. רצוי שההכנה תכלול גם סימולציה של אינטונציית הדיבור, המימיקה, אופן הישיבה ותנועות הידיים.



2. קורות חיים - לרוב הראיון ינותב לפי קורות חיים, ולכן יש חשיבות גדולה לשליטה מלאה במה שציינתם שם. חשוב לדעת להעביר את קורות החיים היטב בעל פה. דעו להסביר כל קטגוריה שמופיעה בקורות החיים בצורה בהירה ורהוטה ותנו מענה לנקודות התורפה. טיפ קטן: הגיעו לראיון עם העתק נוסף של המסמכים ששלחתם למשרד. אם המראיין לא מוצא את קורות החיים ולכם יש אותם, זה מראה שאתם אנשים מסודרים.



3. הכינו שיעורי בית על המשרד ועל המראיין - יש ללמוד על המשרד אליו אתם מגיעים מתוך אתר המשרד או היחידה (אם מדובר במגזר ציבורי), וכמובן ללמוד על המראיין. זכרו שהמראיין בחר אתכם וזימן אתכם לראיון מתוך מאות קורות חיים, והוא רוצה במקביל לראות שגם אתם מכירים ויודעים לאן אתם מגיעים. בן צבי מספרת על סטודנטית שבמהלך ראיון ההתמחות הזכירה פסק דין שהוזכר בו המראיין. זה התרשם מבקיאותה וחש מוחמא. המועמדת התקבלה.



אחת השאלות שלעתים נשאלות בראיון היא: "מה אתה יודע על המשרד שלנו?" תשובה טובה יכולה להיות, "נכנסתי לאתר שלכם וראיתי שאתם עוסקים ב... מובילים בתחום...". זה מראה על הכנה ורצינות.



4. הופעה ייצוגית - מכנסי אלגנט וחולצה מכופתרת (עדיף לא לבנה) הם הלבוש שאתו כדאי להופיע לראיון התמחות. מובן שאת בגדי הספורט ואת חצאית המיני הלוהטת יש להשאיר בארון. רצוי לא לבחור בצבע אפור וכדאי להותיר מאחור אופציות של ריבועים ודוגמאות ססגוניות על החולצה. בנות אינן צריכות להתאפר יתר על המידה ולהגיע עם תכשיטים עדינים.



כמעט מיותר לציין שהמעשנים צריכים להקפיד שלא לעשן לפני הראיון וחובבי המסטיק ישמרו את התחביב לשעות אחרות ביממה. קצת בושם לא יזיק. סטרול מזכירה שלא לאכול לפני ראיון מאכלים שמותירים עקבות בין השיניים, כמו עוגות פרג.



5. עקרון הרצף - אם הפסקתם את דברי המראיין באמצע, מה שהוא יזכור מכם הוא שהפסקתם את דבריו ולא את מה שהיה לכם להגיד. אז בבקשה לתת למראיין לסיים את דבריו ורק לאחר מכן לענות.



6. דייקנות - כפי שלא מומלץ להגיע לדיון באולם השופט בדקה ה-90, כך מומלץ להגיע כרבע שעה לפני הראיון ולא להיכנס ישר עם הגעתכם לחדר הראיון. כך תוכלו לקחת את הזמן הזה, להתרשם ברוגע ממקום העבודה, מסביבת העבודה, מהנפשות הפועלות ותרגישו יותר בנוח לפני כניסתכם לראיון.



7. קשר עין - חשוב ביותר לשמור על קשר עין עם המראיין במהלך הראיון. אם יש יותר ממראיין אחד אז יש לשמור על קשר עין עם אותו מראיין שפנה אליך ושאל את השאלה ולא לענות תשובה בפינג פונג מבטים בין המראיינים.



8. חייכנות מידתית - למרות רצינות המעמד, חשוב ביותר לשמור על ארשת פנים נעימה ולחייך במהלך הראיון, שכן בסופו של יום אנשים מחפשים לעבוד עם בני אדם נחמדים ונעימים. חיוך הוא התקשורת הבלתי מילולית הטובה ביותר. אגב, עוד קודם לראיון יש להסביר פנים לכל מי שאתם פוגשים בדרך למקום העבודה, החל בחניון, במעלית, בכניסה למשרד, וכמובן למזכירות, שאין להקל ראש בחשיבותן במקום העבודה.



9.הומור- אין להתבדח בראיון או להיות ציני. זכרו שהמראיין מחפש מתמחה ועורך דין פוטנציאלי ולא את היורש של דודו טופז. גם אם המראיין מרשה לעצמו להתלוצץ, גם אז אין להתבדח, מכיוון שבדרן אוהב את הבמה לעצמו, אבל כן כדאי לחייך בזמן הנכון.



10. שפת גוף - חשוב לשבת בצורה נוחה ולא מאולצת, אבל בהחלט לא ישיבה של שפת הים או ישיבה בבית קפה עם החבר'ה. שבו זקוף אך לא מתוח. הגוף יכול לרכון טיפה קדימה, זה מראה על עניין. מומלץ לדבר עם ידיים במינון נכון. אין לשלב ידיים כי זה מראה על ריחוק וחוסר רצון לשתף ולהיחשף. אז מה עושים עם הידיים? הידיים יכולות להיות על הרגליים, על קצה השולחן (שימו לב שלא להשתלט על שולחן המראיין). אל תגישו את ידכם לחיצת יד למראיין, אלא אם הוא יזם את לחיצת היד. לרוב המראיין ילחץ את היד בסוף הראיון ולא עם כניסתכם לחדר.



סטרול מספרת אגדה אורבנית, שהיא כנראה נכונה, על מועמד שהתעטש כל הראיון ולבסוף ניסה ללחוץ את ידו של המראיין. זה רצה לחמוק מהמגע הלח אך המועמד התעקש והתוצאה היתה מביכה. המסקנה היא לא להגיע חולה לראיון.



11. הצגת שאלות על ידי המרואיין - זוהי סוגיה רגישה וכדאי להיוותר בגבולות גזרה ברורים. מומלץ לברר מה כוללת עבודת המתמחה, האם יש אפשרות להתנסות במגוון תחומים או לעבור מחלקות באמצע ההתמחות? אל תשאל מהם השכר ושעות העבודה. צא מנקודת הנחה שלא תתעשר מההתמחות, ולא תצא כשיש אור יום בחוץ. אל תשאל מהם תחומי העיסוק של המשרד. שאלה זו משקפת אי הכנה בסיסית לראיון.



12. ספר על עצמך - כדאי לחשוב על שאלה קלאסית זו מראש ולתחום את המסר המרכזי, שממנו ייגזרו אחר כך מרבית השאלות, לשתיים עד שלוש דקות. ספר על שירות צבאי וניסיון תעסוקתי ומשפטי תוך הבלטת יכולות שונות, אחריות, עבודה בלחץ, עבודה בצוות ועוד.



13. מדוע בחרת ללמוד משפטים - תנו תשובה אישית וממוקדת, ונסו לחבר אותה לאירועי חיים ספציפיים שלכם אם הדבר רלוונטי. עדיף לוותר על התשובה שההורים לחצו או שחשבתם לעשות מיליונים.



14. איזה תחום משפטי מושך אותך - בתשובתכם לשאלה זו התמקדו, אך טבעי, בתחומי העיסוק של המשרד אליו אתם שואפים להתקבל בראיון.



15. כיצד תסבירו גיליון ציונים גרוע? - לא כדאי להתחיל לסנגר אלא להסביר בצורה בהירה מה קרה. תשובות מתקבלות על הדעת: 1. שילוב של עבודה או התנדבות עם לימודים בהכרח פוגע בזמן שמשקיעים בלימודים. 2. מי שעבר אירוע בריאותי או משפחתי חריג יכול לציין שזה השפיע על הלימודים.



16. שאלות מקצועיות - חשוב להבין באיזה תחום משפטי עוסקת השאלה. לרוב לא משנה התשובה הסופית, אלא הבנת השאלה, אופן ההתמודדות עם סוגיה לא מוכרת, היכולת להקיש מתחומים אחרים וכושר ביטוי. בן צבי ממליצה להכין היטב פסק דין שלמדת או שעניין אותך. עליך להיות בקיא בפרטיו, להכיר את דעת הרוב ואת דעת המיעוט ולהיות מסוגל להביע את השקפתך לגביו.



17. ניתוב הראיון - נתב את הראיון למחוזות הנוחים לך. אם המראיין שואל אילו תחומי משפט מעניינים אותך, אל תאמר שכל תחומי המשפט מרתקים ואינך מסוגל לבחור. זה לא נשמע אמין במיוחד. בחר תחום שיש לך מה לספר אודותיו, שהשתתפת בו בסדנה או שפשוט קיבלת בו ציון טוב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully