וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה עושה מי שנכשל? מעתיק

רותם שטרקמן

17.2.2010 / 7:00

BenchMarker



>> במשך שבע שנים, מאפריל 2003 ועד לשבוע זה, ניסתה חברת הדירוג s&p מעלות להתחרות בענף דירוג קרנות הנאמנות. השליטה בענף זה היתה תמיד בידי חברת קרנות מידע זהב, שדירגה קרנות ומנהלי קרנות באמצעות כוכבים. קרנות מוצלחות קיבלו חמישה כוכבים, קרנות פחות טובות ארבעה כוכבים, וכך הלאה.

בשלב הראשון המציאו במעלות דירוג שהעניק יהלומים לקרנות מובילות, אך הדירוג נכשל. אחר-כך הם עברו לדירוג באמצעות אותיות. גם זה לא עבד. במקביל, במופע מרשים של חוסר רלוונטיות משולב בניגוד עניינים, עברה מעלות למודל דירוג נוסף שכונה "איכותי", במסגרתו גבתה כסף ממנהלי קרנות שהסכימו לשלם ולהצטרף לדירוג. אותם מנהלים זכו, כמובן, לדירוג גבוה יותר מאלה שלא הסכימו לשלם.



מעלות לא הצליחה באף שיטה. החברה לא ייצרה לעצמה מוניטין, הכרה או הערכה, וגם החשש לניגוד עניינים פגע בה. ומה שבעיקר עיצבן אותה, זה שדירוג הכוכבים, המזוהה עם קרנות מידע זהב, חברה קטנה בלי קשרים ויחצ"נים, המשיך לשלוט בענף.



ישבו פרנסי מעלות וחשבו מה עושים במקרה כזה. הם כינסו מומחים לישיבה לילית, התקינו קו לוויין לשיחת ועידה עם אנשי s&p בלונדון ופתחו בסיעור מוחות. אבל דבר מרגש לא עלה. חמש דקות לפני שהתפזרו באכזבה קם אנליסט צעיר ואמר: "יש לי רעיון - נעשה דירוג כוכבים".



"אהמ, אהמ..", כיחכחה המנכ"לית. "דירוג הכוכבים הוא של קרנות מידע זהב". אבל אט אט הרעיון תפס. הנוכחים חשבו: כל-כך הרבה זמן ניסינו ולא הצלחנו. נעשה קיצור דרך. ניקח את הפורמט של הדירוג עם המוניטין, ההכרה וההערכה שניתן ללא תשלום, ונצא אתו בגדול. מה כבר יכול להיות. הרי אנחנו יותר חזקים, יש לנו גב של s&p, יש לנו כסף למאבק משפטי, יש לנו יחצ"נים שיוציאו הודעות וגם עיתון שלא יכתוב עלינו דבר רע. ואם איזה עיתונאי ישאל שאלות, נמלמל משהו על שוק הקרנות באוסטרליה ונתבל במשפט על המהפכה של ועדת בכר.



לא חלפו שלושה ימים, והגוף הראשון כבר ניצל את ההעתקה - כלל פיננסים, שמעולם לא קיבל חמישה כוכבים אצל קרנות מידע זהב, הוציא מודעות ענק בעיתונים עם ציורי כוכבים בזהב. המהלך הושלם. עכשיו רק נותר לחתום על הצ'קים לעורכי הדין שיריבו עם קרנות מידע זהב בשנים הבאות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully