וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מיטב משערך את ההשקעה במרקסטון בהפסד של 30%

מאת שרון שפורר

17.2.2010 / 7:00

מנהל ההשקעות בקופות הגמל של מיטב, הנמנות עם המוסדיים הישראליים שהשקיעו בקרן מרקסטון: "אנחנו מעריכים שמרקסטון משערכת את הקרן גבוה משוויה האמיתי"



>> בבית ההשקעות מיטב סבורים כי קרן מרקסטון מציגה שיערוכים לא ריאליים בדו"חותיה. ל-themarker נודע כי בית ההשקעות משערך את הקרן במחיר של 55.8 אגורות לכל 100 אגורות ערך נקוב בדו"חות של קופות הגמל שבניהולו - סכום שמשקף ירידה של 30% בשווי הקרן לעומת השווי שאותו מרקסטון מציגה - 102 אגורות.



קיימות שתי שיטות חשבונאיות להצגת שיערוכים של קרן השקעות. לפי שיטה אחת - כאשר מקבלים דיווידנדים, רושמים את הרווח מהם ומפחיתים משווי הקרן. לפי שיטה זו, מאחר שמרקסטון חילקה עד כה דיווידנדים בשיעור של כ-23% מהיקף השקעותיה - השיערוך שלה היה אמור להיות 79 אגורות. ואולם מיטב לא הסתפקה בכך, ביצעה הערכה משלה ורשמה את מרקסטון בשער של 55.8 אגורות.

לפי השיטה השנייה - לא רושמים רווח וגם לא מפחיתים את השער שבו משוערכת הקרן. לפי שיטה זו מרקסטון היתה אמורה להיות משוערכת בסוף הרבעון השלישי של 2009 בשער של 102 אגורות.



בעוד מיטב משערכת את מרקסטון בשווי נמוך, בגופים אחרים שהשקיעו בקרן השיערוכים גבוהים יותר. לפי הערכות, בהראל השווי של מרקסטון מוצג בשער של כ-102 אגורות, בכלל ביטוח הקרן משוערכת ב-87 אגורות, ובהפניקס - ב-118 אגורות.



מיטב הוא בית ההשקעות הראשון שמתייחס בגלוי לסוגיית השיערוכים במרקסטון; ביקורת בעניין כבר נמתחה בעבר על ידי כמה פעילים בתעשיית קרנות ההשקעה הפרטית, אך באופן אנונימי.



"אנחנו מעריכים שמרקסטון משערכת את הקרן גבוה משוויה האמיתי", אמר יניב צלל, מנהל השקעות בקופות הגמל של מיטב. צלל סירב לנמק מדוע הגיעו במיטב למסקנה שהנכסים של מרקסטון משוערכים באופן מוגזם כלפי מעלה, אך לפי הערכות של פעילים בשוק הון, הבסיס למסקנה זו נעוץ בשיערוכים של מרקסטון לנטפים ולפנומנל אחזקות, המחזיקה ב-24% מפסגות וב-45% מחברת קרנות הנאמנות של אקסלנס.



סוגיית השיערוך של נטפים בדו"חות מרקסטון כבר עלתה בסוף 2009, כאשר התברר כי למרות מצבה העגום של נטפים כתוצאה מהמשבר והפגיעה בתוצאותיה, מרקסטון משערכת את החברה לפי שווי של 677 מיליון דולר - יותר מפי-שניים מהשיערוך של נטפים בדו"חות קרן טנא, המחזיקה גם היא בחברה. אילו מרקסטון היתה משערכת את נטפים כמו קרן טנא, התשואה שהיא מציגה למשקיעים נטו היתה מתכווצת לאחוז חד-ספרתי.



סוגיית השיערוכים בקרנות ההשקעה הפרטיות אינה ייחודית למרקסטון. רק לפני כשבוע היטיב לתארה אודי סביצקי, רו"ח שותף בכיר ב-bdo זיו האפט, בטור שכתב תחת הכותרת "השקר הלבן של הקרנות הפרטיות". "הנקודה הבעייתית העיקרית בשיערוך שווי החברות והתשואות בקרנות היא כי מדובר בחברות פרטיות, והכללים לשיערוך שווי חברות הפורטפוליו הם גמישים ולא מוגדרים. קיים הבדל בין השווי של החברה ביום הקנייה לבין השיערוך שלה בדו"חות הכספיים", כתב סביצקי.



מבחינת עמיתי קופות הגמל המחזיקים את קרנות מרקסטון וקרנות השקעה פרטיות נוספות, אין מדובר בעניין של מה בכך. המשמעות של שיערוך מוגזם היא כי הקופות המנהלות את כספי החוסכים, מציגות תשואה גבוהה מהתשואה האמיתית שעליהן להציג.



בדרך להשקעות חדשות?



באחרונה נודע כי מרקסטון מנסה לרכוש אחזקות בחברת הלוויין yes מידי שאול אלוביץ' תמורת כ-600 מיליון שקל. ידיעה זו הפתיעה, שכן לפי הערכות, כמה משקיעים מוסדיים ישראליים ביקשו ממרקסטון להפסיק לבצע השקעות חדשות בעקבות פרשת השוחד שנתן אלויט ברוידי לבכירים בקרן הפנסיה של מדינת ניו יורק; על בסיס השקעותיה של קרן הפנסיה במרקסטון גויס הכסף משאר הגופים.



מבחינה חוקית, למשקיעים הישראליים אין כל יכולת לדרוש ממרקסטון לעצור השקעות. ואולם לפי הערכות, המשקיעים הבהירו לקרן כי הם מצפים שלא תקרא לכסף נוסף, כלומר שלא תבצע השקעות חדשות. מרקסטון הצהירה בעבר כי לא תבצע השקעות חדשות עד לסיום הפרשה. מבחינת רון לובש ואמיר קס, מנהלי הקרן, הפרשה הסתיימה עם ההסדר שאליו הגיעו מול התובע הכללי של מדינת ניו יורק, ולכן ביכולתה של הקרן לבצע השקעות חדשות.



מרקסטון גייסה התחייבויות להשקעה ממוסדיים בהיקף של כ-800 מיליון דולר, ועד כה קראה לכ-550 מיליון דולר. לרשות מרקסטון עומדות התחייבויות נוספות של כ-250 מיליון דולר.



בין הגופים המוסדיים המחזיקים בקרן מרקסטון אפשר למצוא את כלל ביטוח, המשקיעה הגדולה ביותר, עם השקעה של 18 מיליון דולר, מנורה והפניקס שהשקיעו 5 מיליון דולר, הראל ואיילון עם השקעה של כ-3 מיליון דולר כל אחד, מיטב עם השקעה של מיליון דולר ומבטחים הוותיקה עם השקעה של 2 מיליון דולר.



פנינו למשקיעים המוסדיים ושאלנו אותם אם בכוונתם להמשיך לתת לקרן מרקסטון לפעול גם לאחר פרשת השוחד. אלה התשובות שקיבלנו:



מיטב: "מיטב, המחזיקה פחות מ-0.4% מנכסי מרקסטון, עוקבת בדאגה אחר ההתפתחויות בקרן. נפגשנו עם ההנהלה, ואנו שוקלים את המשך צעדינו בהתאם לאפשרויות המעשיות ולטובת לקוחותינו".



כלל ביטוח: "בשבועות האחרונים המתינו כולם להחלטת התובע של מדינת ניו יורק בנוגע לקרן. כעת, משהושלם התהליך שם, השותפים יתכנסו בקרוב לדון בהמשך הדרך".



הראל ביטוח: "הראל פועלת למען מקסום התשואה למען עמיתיה בכל השקעה שהיא מבצעת. הראל תנהג כך גם במקרה זה, שלגביו טרם מוצו הדיונים, וממילא טרם הגיעה העת לקבלת החלטות".



מנורה ביטוח: "החברה אינה מתייחסת לנושא זה בתקשורת".



מקרן מרקסטון נמסר בתגובה: "כל הערכות השווי אותן עורכת קרן מרקסטון נעשות על ידי גורמים חיצוניים בהתאם לכל כללי החשבונאות המקובלים. ברבעון השלישי של 2009 הציגה מרקסטון תשואה של 11%, ומאז הקמתה החזירה הקרן למשקיעיה תשואת מזומן משמעותית. לעניין השקעות חדשות, ראשי מרקסטון קיבלו החלטה וולונטארית להשהיית השקעות חדשות עד שיושלם הדיאלוג מול המשקיעים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully