וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מיטב: גם החודש צפויה הריבית בישראל להישאר ללא שינוי, ברמה של 1.25%

TheMarker Online

17.2.2010 / 11:51

אייכל: "אנו צופים כי בסוף 2010 תגיע ריבית בנק ישראל לכדי 2.5%"



כזכור, בבנק ישראל הוחלט על העלאת את הריבית לחודש ינואר 2010 ב-25 נ"ב לכדי 1.25%. הסיבה המרכזית למהלך זה הייתה חשש בבנק המרכזי מפני אינפלציה במחירי נכסים ובכללם של נדל"ן על רקע רמת הריבית הנמוכה.



נתוני הבסיס להחלטת הריבית לחודש פברואר היו שונים, בצורה משמעותית, מאשר אלו שהיו בעת ההחלטה חודש קודם לכן. מחירי הדיור, לפי שנמדדים במדד המחירים לצרכן רשמו ירידה של 0.8% בחודש דצמבר. הייתה זו ההוזלה הראשונה, לאחר 10 חודשים רצופים של התייקרויות. יתר על כן, לאחר רגיעה מסוימת, בנק ישראל חזר להתערב בשוק המט"ח, בחודש ינואר, והעלאת ריבית נוספת משמעותה היא קשיים רבים יותר להגן על רמת שער החליפין של השקל כנגד הדולר, שלא מראה סימנים של היחלשות גם כאשר הדולר מתחזק כנגד היורו.




בעת החלטת הריבית לחודש מארס, נראה כי הגורמים שתמכו באי-שינוי של רמת הריבית לחודש פברואר הפכו משמעותיים עוד יותר. כפועל יוצא מכך, להערכתנו, בבנק ישראל יבחרו שלא לשנות את גובה הריבית לחודש מארס. ההחלטה תיתמך בגורמים הבאים:



(1) מדד המחירים לצרכן מפתיע לטובה זה החודש השני ברציפות. יתר על כן, ההפתעה מגיעה ממחירי הדיור אשר הוזלו בינואר בשיעור של 1%, לאחר הוזלה של 0.8% בחודש דצמבר.



(2) גם המדדים הקרובים, פברואר ואפריל צפויים להיות שליליים בשיעור של 0.5%- ו-0.2%-, בהתאמה. לפיכך, אנו נמצאים בעיצומם של חודשים, בהם הציפיות האינפלציוניות מתמתנות.



(3) בנק ישראל החל בחודשים האחרונים להגביר את זרם הנפקות המק"מ בכדי למתן את הלחצים האינפלציוניים, העלולים להיווצר מההרחבה המוניטרית שנרשמה באמצע 2009 ומהעלייה החדה בכמות הכסף (1m). אמנם, כמות הכסף במשק ממשיכה להתרחב, אך בקצב הולך ומתמתן. כך לדוגמא, קצב התרחבות של m1 בחודש ינואר, לעומת רמתו לפני שנה עמד על 43.7%. זאת, בהשוואה ל-52.4% בחודש דצמבר. כלומר, מהלך ספיגת הכסף של בנק ישראל (העלייה בהנפקות המק"מ) נותן אותותיו על שוקי הכספים ופועל לצמצום לחצים אינפלציוניים מוניטריים במהלך השנה.



(4) הפעילות הפסקלית מפתיעה לטובה ולא מחייבת התייחסות מוניטרית. כפי שמסתמן, הביצוע התקציבי בשנת 2010 יהיה טוב באופן משמעותי, בהשוואה לתוכנית התקציב. "כעת, אנו צופים כי הגירעון הפיסקלי יגיע השנה לכדי 4% מהתוצר, לעומת תוכנית לכדי 5.5% מהתוצר", אומר רון אייכל, כלכלן ואסטרטג ראשי במיטב בית השקעות. הדבר מקבל משנה תוקף, על רקע ההחרפה בסביבה הפיסקלית במדינות אירופה ואף בארה"ב.



(5) אמנם הפעילות הכלכלית הן בישראל והן בעולם ממשיכה להתרחב, אך קיימת גם אי-ודאות רבה לגבי קצב הצמיחה. כל זאת, במיוחד בהשפעת התמורות השליליות באירופה.



"כאמור, לאור כל אלו, אנו צופים כי ביום ב' הבא (ב-22/2) יחליט נגיד בנק להותיר את הריבית המוניטרית ללא שינוי, ברמה של 1.25%", אומר אייכל, "כמו כן, נראה כי התנאים הכלכליים והמוניטריים, בכל האמור, להחלטת הריבית לחודש אפריל לא צפויים להשתנות, במיוחד אשר צפויים שני מדדי מחירים (לפברואר ומארס) שליליים נוספים. על כן, נראה כי קיים סיכוי רב לכך שגם הריבית המוניטרית לחודש אפריל תיוותר ללא שינוי".



במיטב בית השקעות צופים כי בסוף 2010 תגיע ריבית בנק ישראל לכדי 2.5%.



***

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully