וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם קופות ה-IRA יקדמו את התחרות בשוק?

TheMarker

18.2.2010 / 7:00

קופות הגמל בניהול אישי של הצרכן אמורות לחסוך בעלויות, אך הגופים בשוק לא ששים לקדם אותן. אחרי הכל, הם לא צופים רווח מהן



>> בשוק ההון, ira אינה המחתרת האירית, אלא ראשי תיבות של individual retirement account - קופות גמל בניהול אישי המאפשרות לצרכנים לנהל אותן בעצמם או באמצעות מנהלי תיקים לפי בחירתם, תוך חיסכון בעלויות.

לפני כמה חודשים עבר בכנסת החוק להקמת ira בישראל. קופות אלה אמורות להגדיל את התחרות בשוק ולהוריד בסופו של דבר גם את דמי הניהול שגובות החברות המנהלות. באוצר העריכו כי היקף הכספים שעשויים להיות מנוהלים בקופות ה-ira יגיע לכל היותר ל-175 מיליארד שקל (נכון ל-2009). במצגת שפירסם האוצר צוין כי בארה"ב, רבע מכספי החיסכון הפנסיוני מנוהלים בצורה כזו. ואולם לדברי בכיר באחד מבתי ההשקעות הגדולים, בישראל "אף אחד בשוק לא נערך לזה. אולי הקטנים שחושבים לצמוח באמצעות המוצר עושים משהו".



הבנקים והסוכנים, שאינם מקבלים דמי הפצה עבור הפצת קופות ה-ira, לא ממש נלהבים מהרפורמה, וגם הגופים האחרים בשוק לא ממהרים לקבל את האישורים הנדרשים להפעלת ה-ira. "הגופים הגדולים רואים בקופות אלה פגיעה בדמי הניהול שהם לוקחים. בנוסף, הם לא רואים פוטנציאל צמיחה מקופות בניהול אישי", אומר אילן ארצי, מנכ"ל הגמל של בית ההשקעות הדס ארזים.



סיבה נוספת לכך שקופות ה-ira לא מצליחות להתרומם היא שמשרד האוצר עצמו לקח צעד לאחור ברפורמה. כחלק מאווירת הביקורת הכללית שהיתה נגד הפיקוח על כספי החוסכים בעקבות המשבר, האוצר הוסיף עוד ועוד תנאים לחיסכון בקופת ira, והקטין את קהל היעד של החוסכים בקופה. על פי התקנות, מי שיוכל לחסוך בקופות גמל אישיות יהיו חוסכים בקרנות השתלמות, חוסכים עצמאיים שיוכלו להשתמש בעד 50% מכספי החיסכון הפנסיוני וחוסכים שכירים "במעמד עצמאי", כלומר שכירים שחוסכים כסף ב"רובד שני" של החיסכון הפנסיוני - בנוסף להפקדה של המעסיק.



ההערכות בשוק הן כי לקוחות ira ישלמו בסופו של דבר דמי ניהול יקרים יותר מאשר בקופות רגילות, בשל ריבוי הגורמים שיצטרכו להתחלק באותם דמי ניהול: החברה המנהלת, מנהל התיקים והמשווק. "זה ייהפך למוצר בוטיק", טוען גורם בשוק. "הגופים הגדולים יוכלו להשתמש בו כאופציה לשימור לקוחות. אם לקוח ירצה לעזוב לטובת גופים קטנים או ira, אפשר יהיה להציע לו ניהול אישי דרך חברת התיקים של אותו גוף".



באוצר מסרבים לראות במצב הקופות כישלון, וטוענים כי כלל לא התכוונו לקדם אותן. "אנחנו לא מעוניינים שכל הציבור ייקח חלק ב-ira. אין שום אינטרס לדחוף את המוצר הזה, שמתאים לבודדים", אומרים באוצר. "מה שעשינו זה פשוט ליצור אפשרות לצרכנים שרוצים ולגופים שמעוניינים להשתמש בזה. מבחינת הצרכנים לא ברור שיש כאן יתרון ואין ודאות כלל שזה יוביל להורדת דמי הניהול".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully