וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלווטניק מקים אימפריית מדיה עולמית

בלומברג

18.2.2010 / 7:00

המיליארדר הרוסי-אמריקאי שמרחיב את עסקי הפצת הסרטים שלו, ומקווה לנצל את חולשתם של האולפנים בהוליווד כדי לרכוש נכסי מדיה מוזלים, הוא אחד המועמדים המובילים לרכישת MGM



>> המיליארדר הרוסי-אמריקאי לן בלווטניק, המנסה בימים אלה לרכוש את אולפני הסרטים mgm, מעוניין לרכוש נכסי מדיה ובידור נוספים, במטרה לנצל את נסיגת תעשיית הסרטים בהוליווד מהפקת סרטים עצמאיים - כך אמר יועץ המדיה הבכיר שלו. בלווטניק הוא הבעלים של אימפריה בעלת אחזקות בתחומי סחורות וכימיקלים, מדיה ונדל"ן, ובעל קשרים לצמרת האוליגרכיה הרוסית.



סטיוארט טיל, מנכ"ל חברת הפצת הסרטים אייקון שבבעלות אקסס אינדסטריז, ענקית התעשייה הפרטית של בלווטניק, אמר לבלומברג כי אקסס מחזיקה בדי והותר משאבים פיננסיים כדי לרכוש נכסים מרכזיים בתעשיית הבידור. אקסס נחשבת לאחת המועמדות הסופיות לרכישת - mgm לדברי מקורבים למגעים.

לפי בלומברג, אקסס תוכל לרכוש נכסים הוליוודיים ובכך גם להגדיל את הכנסות שירות ה-vod הבריטי שלה, טופ אפ טי.וי, ושל חברת הפקות הטלוויזיה הרוסית אמדיה שבבעלות החברה. בנובמבר רכש בלווטניק את זרוע ההפצה של אייקון, חברת ההפקות שבבעלות מל גיבסון, ובכך זכה לזכויות בינלאומיות על עבודת השחקן ולספריית סרטים הכוללת סרטים כמו "הנהג של מיס דייזי" ו"רוקד עם זאבים".



"האולפנים הגדולים סוגרים חטיבות כמו מירמקס ופרמאונט וינטאג', וזה מאפשר כניסה של חברת הפצה מקומית עם גישה מסוימת, כוח עבודה קטן יותר ויכולת לעשות סרטים בתקציב הגיוני", אמר טיל, ששימש בשנות ה-90 נשיא פוליגרם, שהיתה אחראית להפקת סרטים כמו "ארבע חתונות ולוויה אחת" ו"החשוד המיידי". בלווטניק נמצא כיום במקום 44 ברשימת עשירי ארה"ב על פי דירוג "פורבס".



מתחרה בטיים וורנר



לאחרונה הגביר בלווטניק את מעורבותו בתחום המדיה, כשאייקון הסכימה לסייע במימון סרטו של גיבסון how i spent my summer vacation. החברה גם צפויה לשדר את סרטיה בשירות top up tv, במסגרת שיתוף פעולה בין חטיבותיה השונות של אקסס. בלווטניק גם מתחרה בימים אלה על רכישת mgm, שהעמידה את עצמה למכירה בנובמבר, לאחר שצברה חובות בסך 3.7 מיליארד דולר. בין המשתתפים האחרים במרוץ לרכישת החברה נמצאים אולפני הסרטים העצמאיים ליונס גייט; החברה האם של אולפני וורנר ברדרס, טיים וורנר; חברת ליברטי מדיה של ג'ון מאלון וחברת אליוט מנג'מנט, בשיתוף עם הפיננסייר ריאן קוואנה.



רכישת mgm תאפשר לבלווטניק להחזיק בזכויות על ספרייה של 4,100 סרטים, בהם סרטי "ג'יימס בונד". האולפנים, שנוסדו ב-1924, מכרו את הזכויות לרבים מסרטיהם המוקדמים - כמו "הקוסם מארץ עוץ" - עוד לפני שנרכשו על ידי קונסורציום חברות השקעה פרטיות בראשות פרובידנס אקוויטי פרטנרס ו-tpg ב-2005.



מתיו האריגן, אנליסט בחברת וונדרליץ' סקיוריטיז, העריך בינואר כי mgm שווה 1.6-1.7 מיליארד דולר. כשהאולפנים העמידו עצמם למכירה בנובמבר, נושיהם דרשו כי יימכרו תמורת 2 מיליארד דולר לפחות - לדברי מקורבים לחברה. פרובידנס מחזיקה בנתח של 29% מ-mgm, בעוד ש-tpg מחזיקה בנתח של 21% וסוני וקומקאסט מחזיקות בנתח של 20% כל אחת (השאר מוחזק על ידי חברות השקעה שונות).



mgm הוציאה ב-2009 סרט אחד לבתי הקולנוע ומתכננת להוציא שלושה סרטים נוספים השנה, בהם הקומדיה hot tub time machine במארס. טיל, שייעץ לבלווטניק לרכוש את אייקון בשנה שעברה, מתכנן להרחיב את עסקי ההפצה של החברה בבריטניה וגם למדינות אחרות, כמו גרמניה, ספרד ואיטליה, ולאחר מכן גם להרחיב את עסקיה בארה"ב. "כל רכישה שנבצע צריכה להתאים לאסטרטגיה הכוללת שלנו, ולהיות במחיר המתאים", אמר טיל.



אמדיה ואייקון מנהלות בימים אלה מגעים להפצת סרטים דוברי אנגלית ברוסיה. אייקום גם מפרסמת את סרטיה בפרפורם, חברת הפצה ושיווק רוסית שבה מחזיק בלווטניק בנתח משמעותי - לדברי טיל.



בלווטניק, 52, שבבעלותו גם כמה מלונות יוקרה בעולם, וכן נתח של 2% בענקית המדיה וורנר מיוזיק, שומר בקנאות על פרטיותו. את דרכו בעולם העסקים החל כשייסד ב-1986 את אקסס אינדוסטריז, שהשקיעה בעיקר באירופה, ארה"ב ודרום אמריקה. לאחר נפילת הגוש הקומוניסטי, הוא עבר להשקיע גם ברוסיה. ביחד עם חברו לספסל הלימודים ברוסיה, ויקטור וקסלברג, ושותפו מיכאיל פרידמן, הוא רכש את נתח השליטה בחברת הנפט הרוסית tnk. ב-2003 מכרה החברה 50% ל-bp הבריטית ובכך נוצרה bp-tnk - מחברות הנפט הגדולות ברוסיה.



ב-2008 עלתה bp-tnk לכותרות בעולם, בעקבות מאבק שהתגלע בין הצדדים על השליטה בחברה, ששווייה היה 32 מיליארד דולר. bp טענה שהשותפים הרוסים ניסו לדחוק את רגליה מרוסיה ולהשתלט על החברה, וכי רשויות החוק ברוסיה ניהלו נגדה "מסע הטרדה מתואם". בשיא המאבק, ביולי 2008, נמלט מנכ"ל bp הבריטי, רוברט דאדלי, מרוסיה, ונאלץ להתפטר חצי שנה לאחר מכן. השותפים הרוסים, שהכחישו את הטענות על הטרדת אנשי bp, מינו הנהלה חלופית. בהיותו השותף השקט ביותר בחברה, נותר שמו של בלווטניק נקי למדי בהקשר של מאבקי השליטה, על רקע האשמות כי השותפים הרוסים בחברה נהגו בבריונות כלפי bp.



פרשה אחרת שהעיבה על עסקיו באחרונה היתה פשיטת הרגל של ענקית הכימיקלים ליונדלבזל, שבבעלות אקסס. החברה נוצרה ממיזוג של בזל ההולנדית, אותה רכשה אקסס ב-2005, עם ליונדל האמריקאית, ב-2007. המיזוג, בשווי 19 מיליארד דולר, יצר את ליונדלבזל - חברת הכימיקלים השלישית בגודלה בעולם במונחי מכירות.



בעת הרכישה לקחה על עצמה ליונדלבזל - המייצרת מגוון מוצרים, החל בכימיקלים לדלק וכלה בפלסטיק - התחייבויות אג"ח בסך עשרות מיליארדי דולרים, מה שהוביל אותה להכריז על פשיטת רגל בינואר 2009. בין נושי החברה היו רויאל בנק אוף סקוטלנד (rbs), סיטי, ubs ומריל לינץ'. בחודשים האחרונים ניסתה ליונדלבזל לארגן מחדש את חובותיה, תוך ניהול מגעים עם קונצרן ריליינס ההודי למכירת נתח השליטה בה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully