וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בפסגת וול סטריט אין מקום לנשים

מאת ג'רלדין פבריקנט

18.2.2010 / 7:00

גם כשהכלכלה מתאוששת, אפשרויות הקריירה של נשים בוול סטריט ממשיכות להצטמצם



ניו יורק טיימס



>> כשסאלי קראוצ'ק נכנסה לפני חצי שנה לתפקידה כנשיאה לענייני עושר גלובלי וניהול השקעות בבנק אוף אמריקה, היא הוצפה בהודעות מייל מבנקאיות ועובדות לשעבר בוול סטריט, שבירכו על חזרתה לעניינים. קראוצ'ק אולצה להתפטר מעבודתה בסיטי באוגוסט 2008 - עזיבה שהיתה אז מתוקשרת. בינתיים היא היחידה ששבה לעבודה מבין שלוש נשים בכירות בוול סטריט שפוטרו במהלך המשבר הכלכלי.

"אני לא חושבת שהיה מקרה שנכנסתי ולא ניגשו אליי נשים והודו לי על כך שחזרתי לאחר שחטפתי מהלומה כזאת", אומרת קראוצ'ק, 45, בראיון שנערך עמה במשרדי בנק אוף אמריקה בניו יורק. "זה היה לא צפוי ודי נהדר".



החגיגות סביב הקאמבק של קראוצ'ק משקפות חשש גדול אצל נשים במגזר הפיננסי, מכך שאפשרויות הקריירה שלהן ממשיכות להצטמצם, גם כשהכלכלה מתאוששת. מאז ומתמיד היה מספר הנשים שנמשכו לקריירה פיננסית נמוך מזה של הגברים. ואולם לאחר כמעט שני עשורים של עלייה בגיוסי הנשים בוול סטריט וקידומן, נראה כי שורותיהן מידלדלות שוב.



הסיבות לכך הן מגוונות ולא ברורות, אך כמה בכירים במגזר הפיננסי אומרים כי להצטמצמות כוח האדם במגזר הפיננסי כולו היתה חייבת להיות השפעה על נשים, משום ששיעורן בו היה נמוך מלכתחילה. סיבה נוספת שהם מונים היא הישענותם הגוברת של הבנקים הגדולים על מסחר - תחום שלנשים היה קשה במיוחד להיכנס אליו.



"15 השנים שקדמו למשבר הפיננסי היו תקופה טובה לנשים", אומרת לינדה פרידמן, שותפה בסטוול אנד פרידמן, משרד עורכי דין משיקגו המטפל בתביעות בנושאי אפליה. ואולם, היא מוסיפה, "בזמן משברים כלכליים קשים, הנפגעים הגדולים ביותר היו תמיד נשים".



אף אחת מבין שתי הבכירות האחרות בוול סטריט - זואי קרוז, נשיאה משותפת לשעבר במורגן סטנלי; וארין קאלאן, סמנכ"לית כספים לשעבר בליהמן ברדרס - לא שבה למשרה קבועה בחברה גדולה.



קרוז סירבה להגיב לכתבה, אך היא מתכננת להקים קרן גידור משלה - לדברי מקורב אליה. קאלאן, באמצעות עורך דינה, סטיב אקהאוז, סירבה גם היא להגיב. ב-11 בינואר, סיטי פיטר את טריסה א. דייל לאחר כהונה שנויה במחלוקת בתפקיד ראש חטיבת הבנקאות הקמעונית בצפון אמריקה.



החששות מתחילים כבר בלימודים



את הירידה במספר הנשים בעולם העסקים ניתן לראות כבר בשלב הלימודים האקדמיים. פחות נשים נרשמות לבית ספר למינהל עסקים, ומתוך אלה שמסיימות, שיעור הנמנעות מקריירה בוול סטריט גדול בהרבה מזה של גברים.



39.3% מתוך הסטודנטים בבתי הספר למינהל עסקים בארה"ב ב-2009 היו נשים, לעומת 34.7% חמש שנים קודם לכן - לפי איגוד בתי הספר ללימודים מתקדמים בארה"ב. 21.1% מהבוגרות ב-2009 עברו לעבוד בחברות פיננסיות או בראיית חשבון - ירידה של 6.6% לעומת 2005, לפי מועצת בוגרי בתי ספר לניהול, קבוצה ללא מטרות רווח של בתי ספק למנהל עסקים. בתחום זה ירד גם שיעור הגברים, אך בצורה פחות חדה - ירידה של 4.7%, ל-25.4%.



בארה"ב נראה שנשים עוזבות את תחומי הפיננסים והביטוח הרבה יותר מהר מגברים. מספר הנשים במגזרים אלה ירד מסוף 2006 עד סוף 2008 ב-4.7%, בעוד שמספר הגברים ירד באותה תקופה ב-3.3% - לפי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בארה"ב.



מספר הנשים בוול סטריט גדל בשנות השגשוג, כשגיוסי העובדים היו בשיאם וסדרת תביעות ביקשה לערער על הדומיננטיות הגברית במגזר. פרידמן זוכרת תביעה ייצוגית שהוגשה נגד מריל לינץ' ב-1996, שש נשים בלבד כיהנו אז כמנהלות ב-140 סניפי מריל - 4.3% מהמנהלים.



שיעור הנשים במריל לינץ' עלה בשנים שלאחר שהוסדרה התביעה ב-25% ב-1998 - לדברי פרידמן. סלינה מוריס, דוברת מריל, אמרה שבחברה יש כיום יותר נשים המנהלות סניפים מאשר היו ב-2000.



התחומים הנשיים בוול סטריט



נשים שמרו על נוכחות חזקה בכמה תחומים במגזר הפיננסי - בהם ניהול עושר. בין הנשים בדרגים גבוהים בתחום זה נמצאת מרי ארודס, שעומדת בראש החטיבה בג'יי.פי מורגן צ'ייס. "הן התקדמו משום שהן מאכלסות את התחום הזה ויוצרות קשרים טובים מאוד עם לקוחות", אומרת קראוצ'ק.



תחום נוסף שבו גדל מספרן של נשים מנהלות הוא קרנות של אוניברסיטאות ומכללות. את הקרן של אוניברסיטת הרווארד, שהיא הגדולה בארה"ב, מנהלת ג'יין מנדילו. ואולם בלב וול סטריט, רבים מציינים את האווירה האגרסיבית על רצפת המסחר כסיבה לכך שנדיר לראות נשים בפסגה. אחרים מציינים את הימנעותן של נשים מקידום הקריירה באמצעות רשת קשרים.



כך או כך, הטיפוס במעלה הסולם קשה הרבה יותר לנשים, אומר ברוס גרינוולד, פרופסור לכלכלה ואסטרטגיה בבית הספר למינהל עסקים של אוניברסיטת קולומביה. "לנשים קשה הרבה יותר לחזור מכיוון שהאווירה במוסדות הפיננסיים היא בדרך כלל יותר עוינת כלפיהן", אומר גרינוולד. "התרבות הזו התפתחה במשך זמן רב, והיא החריפה ככל שהדגש בחברות עבר מבנקאות השקעות מסורתית למכירות ומסחר, שהם תחומים אף יותר מאצ'ואיסטים".



כמה מומחים מהמגזר מציינים כי השינויים בדרגים הגבוהים היו גדולים עבור גברים ונשים כאחד. גורם חשוב בקאמבק של קראוצ'ק היה התמיכה שהיא קיבלה מאלה אשר הכירו אותה, כולל אן פנוקן, סמנכ"לית האסטרטגיה והשיווק הגלובלי של בנק אוף אמריקה. פנוקן סירבה להגיב.



קראוצ'ק אמרה כי במהלך השנה שבה לא עבדה היה לה קשה להחליט, כפי שניסחה זאת, "מה אני רוצה להיות כשאגדל". היא בחנה את האפשרות של הקמת עסק משלה או עבודה בחברה קטנה יותר. ואולם בסופו של דבר היא לא יכלה לעמוד בפני ההזדמנות לחזור לבנק גדול. "כשקיבלתי את השיחה לקח לי בדיוק שתי דקות להחליט", אמרה קראוצ'ק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully