וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקוסם שהתרסק עם US איירווייס

אסא ששון

18.2.2010 / 15:36

ג'וליאן רוברטסון הקפיד לבדוק היטב את המניות שרכש, עד שהשקעה כושלת בחברת תעופה הביאה אותו לסגירת הקרן שניהל. אבל אין מה לדאוג לו: בין משחק גולף למשנהו בניו זילנד, הוא ממשיך להעניק עצות ולגרוף מיליונים



כשג'וליאן רוברטסון החליט לקרוא לקרן הגידור שלו טייגר ‏(טיגריס‏) - על שם אחד הטורפים המהירים והחזקים בעולם - הוא בטח רצה לרמוז בכך למשקיעים כי בכוונתו להתייצב בראש שרשרת המזון בוול סטריט. מה שהוא לא הביא בחשבון זה שהטיגריס הוא גם חיה הנמצאת על סף הכחדה - בדיוק מה שקרה לקרן שלו כעבור 20 שנה.



רוברטסון נולד בצפון קרוליינה ב–1933. ב–1951 הוא החל ללמוד כלכלה ומינהל עסקים באוניברסיטת צפון קרוליינה, ועם תום לימודיו התגייס לחיל הים. ב–1957 הוא סיים את שירותו הצבאי והצטרף לחברת קידר ופיבודי בניו יורק. תחילה היה רוברטסון סוחר מניות מהשורה, אך עד מהרה מונה לראש מחלקת ניהול התיקים בחברה. ב–1980, לאחר כ–23 שנות עבודה בפיבודי, החליט רוברטסון לפרוש ולהקים קרן גידור.



כשהקים רוברטסון את טייגר ב–1980 ניהלה הקרן כ–8 מיליון דולר, וכעבור 19 שנה כבר הסתכמו נכסיה ב–22 מיליארד דולר. לאור זאת נחשב רוברטסון לאחד ממנהלי קרנות הגידור הטובים ביותר, וזכה לתארים כמו "הקוסם מוול סטריט" ו"בוחר המניות הטוב בהיסטוריה".



מי שהשקיע בקרן טייגר ב–1980 נהנה עד 2000 מתשואה שנתית ממוצעת של 31.5% ברוטו ‏(לפני דמי ניהול‏) - בעוד שמדד 500 s&p הניב בתקופה זו תשואה שנתית ממוצעת של 13.8%. ואולם הקריירה המבריקה של רוברטסון נעצרה ב–1999, אז צנחה הקרן ב–19% בעוד ש–500 s&p רשם עלייה של 22%. עקב ההתרסקות סגר רוברטסון את הקרן - ועבר לחיות בניו זילנד, שם הוא מקדיש את זמנו לגולף ולנדבנות.



הפסד של 200 מיליון דולר ביום



רוברטסון הוא משקיע ערך ייחודי, שתפישעת עולמו מתבססת על בחירת מניות קפדנית. כשבנה את תיק ההשקעות שלו הוא ערך מחקר מעמיק על כל מניה - ולאחר שמצא את המניות הטובות ביותר השקיע בהן סכומים גדולים. "השאיפה שלנו היא למצוא את 200 החברות הטובות בעולם ולהשקיע בהן, ולמצוא את 200 החברות הגרועות בעולם ולמכור את מניותיהן בחסר ‏(שורט‏)", הצהיר פעם רוברטסון.



כדי למצוא את את אותן מניות מובחרות הקים רוברטסון צוות אנליסטים מובחר, שעסק בניתוח חברות בניסיון למצוא "רעיון חכם שמתבסס על מחקר קפדני, אשר אליו מצטרף הימור גדול".
הוא הקפיד להתרחק מניתוח כולל של שוק המניות - פעולה שהיתה מבחינתו מיותרת. "אין טעם לנסות לחשוב לאן שוק המניות הולך, זה בזבוז זמן מוחלט", אמר. "שוק המניות הוא מקום לקניית ומכירת חברות ספציפיות במחיר סביר, בהתבסס על המאזן והרווחים שלהן".



רוברטסון הוגדר לא אחת כמשקיע מקרו גלובלי, שרכב מעת לעת על המגמות העולמיות. עם זאת, לעתים קרובות הוא השמיע ביקורת לגבי שימוש במגמות כלכליות בסיסיות ‏(fundamentals‏) לצורך השקעה.
הרמזים הראשונים לכך שלא הכל מושלם במכונת ההשקעות של רוברטסון הופיעו ברבעון הראשון של 1994. רוברטסון הימר אז בשוק המט"ח וטעה, וכתוצאה מכך איבדה הקרן 9%. המשקיעים החלו לחשוש כי הטיגריס איבד את חושיו החדים.



ב–1995 שבה הקרן לרשום תשואה חיובית של 17% ברוטו, אך עדיין פיגרה בכ–20% אחרי מדד 500 s&p. ב–1996 ספג רוברטסון את ההפסד הגדול ביותר שלו ביום אחד - 200 מיליון דולר - לאחר שהימר על שוק האג"ח הממשלתיות. באותה עת פירסם השבועון "ביזנסוויק" כתבת תחקיר שלפיה רוברטסון איבד את הקשר עם האנליסטים בקרן טייגר. בכתבה נטען גם כי החברה צמחה מהר מדי, ורוברטסון לא הצליח להתאים את המודל העסקי לגודלה.



בתגובה תבע רוברטסון את הכתב גרי וויס, את השבועון ואת ההוצאה לאור ודרש פיצוי של כמיליארד דולר. כעבור כמה חודשים הושג מחוץ לכותלי בית המשפט הסכם, שבעקבותיו הודה השבועון כי התגלו אימדיוקים במאמר אך לא נדרש לשלם דבר.



ב–1999 הגיעו נכסי קרן טייגר לשיא של 22 מיליארד דולר, אך אז הגיעה ההתרסקות. באותה עת השקיעה הקרן סכומים גדולים במניות חברת התעופה us איירווייס. החברה נקלעה לקשיים - וגררה את טייגר להפסדים.



ההשקעה ב–us איירווייס היתה הקש ששבר את גבו של הטיגריס. במארס 2000 הפתיע רוברטסון את שוק ההון כשהצהיר כי הוא סוגר את טייגר. הוא מכר את כל נכסי הקרן, מלבד מניות us איירויויס, וחילק את הכסף למשקיעים. הוא חילק בין המשקיעים גם את מניות us איירווייס, והצהיר כי את המניות שנשארו ברשותו אין בכוונתו למכור. באוגוסט 2002 הצהירה חברת התעופה על פשיטת רגל.



מטפח את הגורים



רוברטסון פרש כשהוא מעט חבוט וחבול - אבל מאוד עשיר: הונו האישי הוערך בשנת 2000 בכמיליארד דולר, וגם כיום הוא מופיע במקום 559 ברשימת המיליארדרים של מגזין "פורבס". הוא מרבה לעסוק בנדבנות ומבלה זמן רב בניו זילנד, שם הוא מתרכז במשחק האהוב עליו - גולף.



עם זאת, רוברטסון ממשיך להיות מעורב בשוק ההון. עם פרישתו הוא החל לתמוך פיננסית ומקצועית במנהלי קרנות גידור רבים, שמספרם הגיע ל–38 בספטמבר 2009. רבים ממנהלי הקרנות האלה רכשו את ניסיונם המקצועי בקרן טייגר, ולכן זכו בכינוי "גורי טייגר". רוברטסון נפגש עמם באופן שוטף וחולק עמם רעיונות השקעה ועצות לגבי ניהול עסקים. בתמורה הוא נהנה מאחוזים מהכנסות הקרנות. אחת הקרנות שבהן מעורב כיום רוברטסון היא צ'ייס קולמן טייגר גלובל, שבין תחילת 2001 לתחילת 2008 הניבה תשואה שנתית ממוצעת של 43%.



ב–2006, כשנתיים לפני פרוץ המשבר הכלכלי, המליץ רוברטסון לגוריו - ולעצמו - לקנות בחסר ‏(שורט‏) מניות של בנקי המשכנתאות שהעניקו משכנתאות סאבפריים וכן cds ‏(אג"ח המבוססות על לווי המשכנתאות‏). "פוזיציית השורט הזאת מתחילה להניב תוצאות. נראה לי כי זהו החודש הטוב ביותר שהיה לי אי פעם", אמר בראיון שהעניק לרשת סי.אן.אן בינואר 2008.



גם כיום רוברטסון אינו נח לרגע. לפני כחצי שנה הוא העריך כי כדאי להמר על האינפלציה ועל עקום האג"ח. להערכתו, העקום בארה"ב ייהפך לתלול יותר, והתשואות יגיעו ל–7%. "ההשקעה הנכונה תהיה לונג על האג"ח לשנתיים של ממשלת ארה"ב ושורט על האג"ח לעשר שנים. העקום ייהפך לתלול יותר - והמרווח בין האיגרות יגדל אף יותר", הוא אמר - והודה כי מדובר בהשקעה שצריך למשכן בעבורה את הבית. עם זאת, כך הוא חשב גם על ההשקעה במניות us איירווייס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully