וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עוד שפריץ ממטף הכיבוי

סמי פרץ

19.2.2010 / 7:00

מקררים את השוק



>> המפקח על הבנקים רוני חזקיהו ונגיד בנק ישראל פרופ' סטנלי פישר מחזיקים בידיהם בשנה האחרונה מטפי כיבוי אש, ובכל פעם שהם מזהים שהלהבות בשוק הנדל"ן הרותח מגיעות גבוה מדי הם נותנים שפריץ מהמטף. מדיניות הריבית הנמוכה שמוביל פישר, היא הרי אחת הסיבות לכך שהשוק נמצא ברתיחה.

השבוע הם עשו זאת בפעם השלישית השנה. הפעם כוון מטף הכיבוי לעבר מימון קבוצות הרכישה - הטרנד הכי חם בענף הכי לוהט של השנה האחרונה. קבוצות הרכישה הן התארגנות של משקיעים שנוטלים יחדיו הלוואה לצורך פרויקט בנייה. לעיתים, מדובר בקבלן שעובד במתכונת של קבוצות רכישה, ולפעמים ביזמות מקומית של כמה אנשים, שאין להם רקע או ניסיון קודם.



הפיתוי לבנות באמצעות קבוצת רכישה הוא גדול, הן משום שהרווח היזמי נשאר בידי אנשי הקבוצה (וחוסך להם עלויות מסוימות) והן משום שריבית המשכנתאות נמצאת בשפל היסטורי ומאיצה במשקיעים רבים לנצל זאת. הבנקים הולכים כמובן שבי אחר הטרנד הזה ומעניקים הלוואות נדיבות לקבוצות הרכישה, ואת זה מעוניין חזקיהו לקרר.



חזקיהו לא אוסר על הבנקים לממן קבוצות רכישה, אבל הוא רומז להם בדרך שאין ברורה ממנה, שהעסק מתחמם יותר מדי ומתחיל להיות מסוכן. הטכניקה שלו היא לבקש מהבנקים להקצות הון גדול יותר כאשר הם ממנים קבוצות רכישה. הון הוא מצרך יקר ואם נדרש הרבה ממנו כדי לממן קבוצות רכישה, הרי שהעלויות שלו יגולגלו על קבוצת הרכישה, וכך עשויות להיפלט מהשוק קבוצות רכישה שלא יוכלו לשאת בעלויות האלו.



במקרים קודמים דאג בנק ישראל לקרר מעט את שוק הנדל"ן כאשר הנגיד הודיע על העלאת הריבית האחרונה בינואר בשיעור של 0.25%, ולפני חודשים מספר כשראשי הבנק המרכזי הודיעו לבנקים המסחריים ששיעור הלוואות המשכנתא בריבית פריים שהם מעניקים ללקוחות גבוה מדי.



בשני המקרים מדובר בניסיון לצמצם את תופעות הלוואי של המדיניות המוניטרית המרחיבה שבה נוקט פישר, כמו יתר הנגידים בעולם, שנועדה לאושש את הכלכלות מהמשבר הפיננסי הגלובלי. הניסיון האמריקאי העגום לימד את העולם כולו כמה כבד יכול להיות המחיר של ריבית נמוכה לאורך זמן ואיזו השפעה עצומה יש לו על טיפוח בועות נכסים.



לבנק ישראל ולפיקוח על הבנקים יש היסטוריה ארוכה של ניסיונות לקרר את שוק הנדל"ן בתקופות רתיחה. כך היה גם באמצע שנות ה-90', כשבנק ישראל דרש מהבנקים לבצע הפרשות מיוחדות לחובות מסופקים במקרה שמשקל האשראי הניתן לענף מסוים עולה על 20% מתיק האשראי הכללי. זו היתה הוראה שכוונה ישירות לשוק הנדל"ן, שהגיע אז לרתיחה. גם במקרה ההוא, דרך הטיפול לא היתה לאסור מתן אשראי לנדל"ן, אלא להפוך אותו לפחות כדאי ויותר יקר מבחינת הבנקים. אין רמז עבה מזה במערכת היחסים שבין הפיקוח לבין הבנקים.



הצורך בקירור ענף הנדל"ן נובע הן מהדאגה שהוא מעורר בבנק ישראל על רקע הלקחים שהופקו מהמשבר הפיננסי הגלובלי, והן מהעובדה ששליש מהמשברים של מערכות הבנקאות בהיסטוריה מקורם במימון ענף הנדל"ן. מדובר בענף שנשען על רמות מינוף גבוהות מאוד ועל תנודתיות במחירי הנכסים - מתכון בדוק ליצירת סיכונים גבוהים למלווים.



מהפעילות של בנק ישראל עד כה ניתן להתרשם שחזקיהו ופישר עוקבים אחר שוק הנדל"ן, ומנסים לשלוט בגובה הלהבות שלו, מבלי ליצור משבר או פאניקה. כדי למנוע מצב שבו תוזעק לשוק משאית כיבוי אש בשאון סירנות מייללות, הם מעדיפים בשלב הזה לעבוד עם מטף קטן ולהשפריץ בכל פעם קצת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully