וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאגר מידע על נדל"ן מניב יביא משקיעים

ג'קי מוקמל

19.2.2010 / 7:00

מלים בקבלנות



>> מדינת ישראל, בניגוד למדינות המערב, חלשה בכל הקשור למאגרי מידע של נדל"ן מניב, שהם התנאי המקדים והבסיסי ביותר למשיכת יזמים ומשקיעים הרוצים לדעת אם כדאי להם להשקיע ולבנות או לשכור משרדים באזור תעסוקה מסוים.

כיום לא קיים שום גוף סטטוטורי שאוסף נתונים לגבי שוק המשרדים בישראל, וקיים קושי רב לדלות מידע מהרשויות המקומיות לגבי מלאי המשרדים הקיימים המשמשים להשכרה בכל אזור תעסוקה. חוסר המידע מאלץ יזמים ומשקיעים פוטנציאליים לגשש באפלה ולהמר על תוכניותיהם לטווח הקצר והארוך. לעתים הם מצליחים - ולעתים הם מגלים כי ליד הבניין שבנו צצו להם במפתיע עוד שני בניינים שעליהם כלל לא ידעו.



נכון שבאזורים מסוימים קיימת תוכנית בניין עיר המגדירה את השטחים המיועדים למשרדים ולמגורים, אולם אין זה מספיק - יש צורך במידע נוסף מהרשויות, למשל על מתן אישורי בנייה לפרויקטים.



בארה"ב לדוגמה נאספת אינפורמציה רבה על עסקות משרדים, שכירות, נתוני אכלוס בנכסים, מחירי מכירה בעסקות, היתרים, מידע על דיירים וכדומה. זאת באמצעות חברה הנסחרת בנאסד"ק ושמה costar, שכל מטרתה היא איסוף מידע על שוק המשרדים. החברה מעסיקה כ-1,400 עובדים אשר אוגרים ומנהלים את המידע ומפיקים דו"חות סטטיסטיים בכל חיתוך אפשרי לכל דורש. מדובר במערכת פשוטה שאליה מזרימים מידע חברות הביטוח, המתווכים והיזמים, שגם מפיקים מהמערכת מידע, כך שכולם נהנים משיתוף המידע.



נראה שלמדינת ישראל יידרש עוד זמן להגיע למערכת מידע מסוג זה, אולם בשלב הראשון נדרש ללא דיחוי כי הרשויות המקומיות, באמצעות החברות הכלכליות או המחלקות שמטפלות בנכסים, ירכזו את הנתונים שבידיהן לכדי מאגר אחד שלם שיהיה נגיש לכל אחד. המידע קיים אולם הוא מפוזר אצל רשויות שונות, ולכן קשה מאוד לקבל תמונת מצב אמיתית לגבי הקורה בשוק המשרדים.



רשויות המס בישראל אינן מפרסמות מחירי עסקות, והמידע היחיד הקיים בשוק מתפרסם על ידי בעלי העניין או בהודעות לבורסה של חברות ציבוריות. מכאן שאינפורמציה אמינה ונאמנה למציאות מצויה בעיקר בידיהם של מי שעוסקים בתחום באופן שוטף, ומלקטים את המידע באמצעות כיתות רגליהם בין הפרויקטים ובנייני המשרדים. בניית מערכת מידע שכזו בישראל חיונית, ועשויה לעודד משקיעים זרים לגלות עניין בשוק הישראלי, ואת המשקיעים המקומיים לבנות ולפתח אזורי תעסוקה.



הגיע הזמן שראשי הרשויות יעמדו בהבטחותיהם לבוחרים ויקדמו מערכת מידע על שוק המשרדים אשר תקדם את אזורי התעסוקה בתחומם ותיצור מקומות עבודה ופעילות כלכלית מכניסה לעירם. ויפה שעה אחת קודם.



-



הכותב הינו מנכ"ל משותף ויו"ר מאן נכסים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully