וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חברת הביטוח מגדל חוסמת את הנתיב המהיר: מבקשת לייקר את הריבית לשפיר ל-6% עד סוף הפרויקט

מאת אבי בר-אלי

21.2.2010 / 7:05

משרד האוצר ושפיר הנדסה הגיעו לפשרה שתאפשר את חידוש העבודות - אך ההסכם מותנה באישור המממנים מגדל ובנק לאומי



>> חברת הביטוח מגדל, המממנת הבכירה (75%) של פרויקט הנתיב המהיר לתל אביב, דורשת לייקר את ריבית האשראי שהתחייבה להעמיד לחברת שפיר בפרויקט - כך נודע ל-themarker. לפי הערכות, מדובר בדרישה לריבית קבועה של כ-6% למשך כל תקופת הפרויקט. דרישה מפתיעה זו עלולה למנוע את חידוש העבודות בשבוע הבא, ועוררה התמרמרות בקרב המעורבים בפרויקט.

בעקבות דרישת מגדל עלול להיפגע המודל הפיננסי של שפיר, ולהביא את החברה להגיש לבקשה נוספת לשינוי הסכם הזיכיון מול המדינה. ההפתעה מקורה בכך שכבר לפני כמה חודשים העלתה מגדל בקשה אחרת לשינוי מנגנון הצמדת הריבית במשך תקופת הפרויקט, בקשה שהמדינה נעתרה לה.



ביום חמישי האחרון הגיעו אגף החשב הכללי במשרד האוצר ונציגי חברת שפיר לפשרה במחלוקות על פרויקט הנתיב המהיר. זאת, בתום שעות ארוכות של משא ומתן שהובילו עו"ד משה שחל וסגן החשב הכללי, אבי דור. מתווה הפשרה כלל את הסכמת המדינה לדחות את סיום הפרויקט לאוקטובר 2010, וכן להגדיל את רשת הביטחון שתעניק המדינה לזכיינית ולמממנים בעקבות קיצור 600 מטר מתוואי הנתיב.



בתמורה הסכימה שפיר לדחות את האופציה שניתנה לה לביצוע פרויקט הנתיב המהיר לירושלים בשנה אחת (לאמצע 2011) ובנוסף לוותר על הגשת תביעות עתידיות נגד המדינה. אם המדינה תיאלץ לבטל את האופציה להקמת נתיב מהיר גם בכניסה לירושלים - סוכם כי תפצה את שפיר בסכום שווה ערך לאובדן שמונה שנות רווח מפרויקט זה.



במסגרת הסכם הפשרה התחייבה שפיר לשוב לעבודות בפרויקט בתוך שמונה ימים, ואולם מימוש ההסכם מותנה בהסכמת המממנים: מגדל (75%) ובנק לאומי (25%). אלה הזרימו עד כה לפרויקט כ-120 מיליון שקל, אך הפסיקו את המימון באוקטובר 2008 בעקבות המחלוקת הנמשכת מול המדינה על השלכות הטעות התכנונית בפרויקט. שפיר המשיכה לממן את העבודות מההון העצמי שלה, ולטענתה השקיעה עד כה בפרויקט 170 מיליון שקל מתוך כ-580 מיליון שקל הנדרשים לפי הערכות בפרויקט.



לפני כחודשיים הגישה שפיר בקשה להתיר לה להכריז על ביטול הסכם הזיכיון, לאחר שחברת s&p מעלות הורידה את דירוג החוב מ-a+ לטריפל c. הבקשה גררה את הפסקת העבודות במקום ופתיחת הליך בוררות בין הצדדים.



משפיר נמסר בתגובה: "אנו אנו תקווה שבנק לאומי וחברת מגדל יצטרפו להסכמה שבין אגף החשב הכללי באוצר לבין שפיר".



מחברת מגדל נמסר בתגובה כי היא אינה מתייחסת בתקשורת לעסקות עם לווים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully