וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השמועות על מות הוועדה היו מוגזמות

אורה קורן

21.2.2010 / 7:05

כספי ציבור



>> כלל לא כתוב אומר כי ככל שגדלים המאמצים לחסל ועדה, כך המלצותיה חיוניות יותר. זה מה שקרה לוועדת חודק, שהוקמה על ידי משרד האוצר כאחד מלקחי המשבר הכלכלי העולמי, במטרה לקבוע פרמטרים להשקעת גופים מוסדיים באגרות חוב (אג"ח) לא ממשלתיות. היו שבישרו על מותה, אולם היא התעקשה שההכרזות מוקדמות מדי, והשבוע תגיש המלצותיה לשר האוצר.

הוועדה הוקמה לאחר שבשנה האחרונה נחשף באיזו קלות - שלא לומר חוסר אחריות - השקיעו כמה מהמוסדיים "כספים של אחרים", כלומר, את כספי העמיתים, בתאגידים שלא הצליחו לעמוד בהחזר החוב. לא מדובר רק בדגי רקק, אלא בחברות בבעלות משקיעים מהשורה הראשונה דוגמת אפריקה ישראל וצים.



המלצות הוועדה אמורות לעשות סדר בדרך בדיקת ההשקעות ותמחורן בגופים המוסדיים. ועדות ההשקעות שלהן יוכלו לבחור ממגוון ההמלצות, אך מעתה יהיה עליהן לנהל מדיניות השקעות שקופה מול הרגולטור והעמיתים. עמית שיחשוב שכספו מושקע בסיכון גבוה מדי יוכל לעבור למוסדי שמרן יותר.



לא פחות חשוב מהשקיפות - המוסדיים יוכלו להעריך יותר בקלות את הסיכונים שלהם הם נחשפים לפי סוג ההתניות שייקבעו לכל הנפקה. זה לא אומר שהם לא יוכלו לקחת סיכונים, אבל הם יהיו מודעים לגובה הסיכון אם החברה המנפיקה לא תעמוד בהתחייבויותיה. הערכת הסיכון החדשה תשמש בסיס להערכת הסיכוי - גובה הריבית שראוי לדרוש בהנפקת אג"ח באותם תנאים.



בכיר באחד הגופים המוסדיים המובילים במשק אמר באחרונה כי ועדת חודק חשובה לשוק ההון, כיוון שהיא "יוצרת שפה" שעד היום לא היתה קיימת - שפה שמסבירה לכולם מהי הנפקת אג"ח. זו שפה שתאפשר תקשורת טובה יותר בין מנפיקים ומוסדיים, שתשפר את המקצוענות של המוסדיים בבואם להשקיע באג"ח. לדבריו, יש לקבוע מנגנון ברור לנטילת מניות שליטה מבעל חברה שלא עמד בהחזר חובו. רק בקשה אחת היתה לו: "אל תגבילו אותי בלקיחת סיכון, אני יודע להעריך אותו".



המלצות ועדת חודק יידונו בשיתוף המפקח על הביטוח, המפקח על שוק ההון בבנק ישראל ויו"ר רשות ניירות ערך, שאף מתח ביקורת נוקבת על המלצות הביניים שלה. ההמלצות חשובות מאוד לניהול נכון יותר של כספי הציבור. בנוסף, הן ייצרו תחרות מול האשראי הבנקאי, שממנו עשויים ליהנות גם בעלי התאגידים המתנגדים להן.



לכן, רצוי לא לתת לענייני אגו להשפיע על גיבוש הרפורמה החשובה לשוק ההון, ולא להיכנע ללחצי אילי הון ובנקאים אינטרסנטים. ראוי לשקול את ההמלצות ולקבע ברגולציה את התמהיל שעליו יוסכם. זו הזדמנות גדולה שהונחה לפתחו של המפקח החדש על הביטוח ושוק ההון במשרד האוצר, עודד שריג, וחשוב שהוא לא יחמיץ אותה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully