וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שמש, הדבר החם הבא

רן שחם ויותם עירוני

21.2.2010 / 7:05

הפקת אנרגיה באמצעים תרמו-סולאריים תופסת תאוצה בישראל ובעולם. קצב הצמיחה הצפוי של התחום טומן בחובו פוטנציאל אדיר



>> הפקת אנרגיה באמצעים תרמו-סולאריים נהפכה באחרונה לדבר החם ביותר בעולם האנרגיה החלופית. תחנות תרמו-סולאריות מבוססות על עיקרון פשוט: הלהטת נוזלים בעזרת מראות הממקדות את קרני השמש כדי ליצור קיטור המפעיל טורבינה לייצור חשמל.



העיקרון אמנם פשוט, אך הביצוע הוא מורכב בהרבה. כיום אין בעולם שחקניות רבות בתחום. לשמחתנו, בין מיעוט החברות בתחום ישנן כמה ישראליות. התחזית היא שעד 2020 ייצור החשמל ברחבי העולם מטכנולוגיה זו יגיע ל-20 אלף מגה-ואט - יותר מפי 30 מההספק כיום.

אם מתרגמים את הנתונים האלה לקצב צמיחה שנתי, מדובר ב-40% בשנה. לכן, לא מפליא שחברת הפורטפוליו שלנו areva הודיעה בשבוע שעבר כי רכשה את ausra מקליפורניה, שלה טכנולוגיה בתחום, לאחר שהפסידה לסימנס בהתמחרות לרכישת סולל הישראלית בסוף 2009. האחרונה רכשה את סולל, המעסיקה 500 עובדים בבית שמש, ב-418 מיליון דולר - ואף הודיעה שתשקיע בחברה 50 מיליון דולר נוספים.



ישנן כמה טכנולוגיות להפקת חשמל תרמו-סולארי. הוותיקה ביותר כוללת הצבת מראות בצורת שוקת, הממרכזות את קרני השמש אל צינור מלא נוזלים. כך נוצר קיטור המובל ליחידה מרכזית לייצור חשמל. זוהי הטכנולוגיה שבה מתמחה סולל כבר יותר מ-20 שנה.



דרך נוספת כוללת שימוש במראות שטוחות המכוונות את קרני השמש למגדל מרכזי שבראשו קולט ליצירת קיטור ויחידה לייצור חשמל. החברות הישראליות bright source ו-aora פיתחו תחנות כוח כאלה.



הדרך השלישית היא שימוש במראות קעורות, שכל אחת מהן מכוונת את קרני השמש אל יחידת ייצור אנרגיה קטנה הניצבת מולה.



התחזית לגודל השוק נסמכת על תוכניות תמרוץ שהוכרזו ברחבי העולם. תעריפים ספציפיים לייצור אנרגיה באמצעים תרמו-אלקטריים ההופכים את הפרויקטים לכדאיים כלכלית נקבעו בכמה מדינות, אך הסיפור אינו פשוט בשל הצורך במימון.



מכיוון שמדובר בטכנולוגיות חדשות יחסית, מרבית הבנקים בעולם חוששים לשמש מממנים. זוהי הסיבה העיקרית למגמה של רכישת מפתחות הטכנולוגיה על ידי חברות הנדסה גדולות שהבנקים מוכנים לממן אותן.



עיקר הפרויקטים המתוכננים בעולם כיום הם בספרד ובקליפורניה, אך גם בישראל מתוכננות שתי תחנות גדולות יחסית. כמו כן מתוכנן פרויקט גרנדיוזי בסהרה, שממנו יזרום חשמל בכבל תת ימי עד לאירופה. את הפרויקט הזה מוביל קונסורציום של חברות החשמל והפיננסים הגדולות באירופה.



חשוב שמי שמעוניין להשקיע יכיר את שרשרת הערך של התעשייה, הכוללת ייצור רכיבים שונים, תכנון וביצוע הנדסי. לרוב השחקניות בתחום אין היכולת להקים תחנה שכזו מא' ועד ת', מלבד סולל לאחר שנרכשה על ידי סימנס.



בתחום פועלות גם החברות הציבוריות הבאות: סנט גוביין הצרפתית, המייצרת מראות; ג'נרל אלקטריק ואלסטום המייצרות טורבינות; אבנגואה ואקצ'יונה - חברות ספרדיות המקימות ומפעילות תחנות; וטלבנט, המייצרת מערכות בקרה לתחנות.



נכון שקשה עדיין להיחשף לתחום על ידי השקעה בחברה ציבורית בודדת, אך מצב זה ישתנה בקרוב. קצבי הצמיחה שמאפיינים את התחום מובילים לרוב להנפקות חדשות והפרדת פעילויות שהן פוטנציאל להשקעה.



-



רן שחם הוא מנכ"ל משותף באלטשולר שחם. יותם עירוני הוא אנליסט. הכתבה אינה מהווה המלצה לרכישת ני"ע

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully