וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טויוטה הביעה אמון ביבואן המלגזות מטהראן

אורה קורן

22.2.2010 / 7:07

מאיראן ליפן



>> ג'ורג' חורש נולד באיראן ב-1944 להורים שהיגרו אליה מעיראק ב-1918. זו היתה תקופת הדמדומים של האימפריה העותמאנית שהגיעה במזרח לעיראק, ואביו שלא רצה להישלח לצבא העותמאני שנלחם בגבול הרוסי החליט לעבור לאיראן. לימים הגיעה אמו לטהראן ושם נולדו לזוג ארבעה ילדים; הצעיר בהם היה ג'ורג' חורש.

בתום לימודיו ב-1966 הצטרף לעסקי הפלדה של אביו. "הבזאר בטהראן היה הקולג' שלו", סיפרו מקורביו. ב-1969, ארבע שנים לאחר פטירת האב, נוצר החיבור הראשון בין חורש לתאגיד טויוטה היפני. באותו זמן היתה לחורש חברה עם שותף מוסלמי, שהחליטה לייבא מלגזות תוצרת טויוטה. כבר אז ניתן היה להבחין בתורת העסקים של חורש, המכוונת לגדול לאט אך בעקביות.



תחילה ייבאה החברה שלוש-ארבע מלגזות בשנה, ובהדרגה העלתה את היבוא ל-20-30 ב-1978. כמה שנים לפני כן, ב-1971, החלה לייבא לאיראן את רכבי טויוטה, ואותו קשר ראשון שנוצר אז סייע לחורש בהמשך לקבל את הזיכיון ליבוא טויוטה לישראל.



ב-1978 התחזק חומייני ומהומות הדת ברחובות קיבלו ממדים מדאיגים. חורש החליט אז לצאת לסוף שבוע בלונדון עם רעייתו. זמן לא רב לאחר מכן אירעה מהפכת חומייני והתנועה האסלאמית תפסה את השלטון. בין שאר השתנה לחלוטין גם היחס הידידותי ששרר בין איראן לישראל, והזוג חורש לא חזר למעשה מאותה חופשה לטהראן.



חורש לא החל בלונדון מאפס, ולמשפחה היתה אפשרות לחיות בנינוחות רבה, לאחר שחלק מהשקעותיה פוזרו בשנים הטובות גם מחוץ לאיראן. בלונדון נולדו להם בן ובת כשחורש מקפיד לשמור על הדרכון הפרסי לצד הדרכון הבריטי שלו. ההחלטה לעלות לישראל התקבלה בעקבות הזיכיון לשיווק טויוטה בישראל שהתגלגל לידיו של חורש ב-1991. תחילה התנהל חורש על הקו בין לונדון לתל אביב, ולאחר מכן החליטו בני הזוג שישראל מבטיחה להיות להם מולדת, בעוד שבכל מקום אחר ירגישו בני מיעוט.



בעודו בלונדון קיבל חורש שיחת טלפון מטויוטה, שבישרה לו שהחברה תיכנס לישראל ושהוא המועמד המועדף עליה לייצוגה. חורש לא הכיר את שוק הרכב הישראלי ואת מארג הקשרים של המשק, אולם זה לא הפריע לו לקפוץ למים. הזוג גר בתל אביב ושלח את ילדיו ללמוד בבית הספר האמריקאי בכפר שמריהו. חורש ניהל את החברה ורעייתו הפגינה מעורבות במוסד החינוכי של ילדיה. בהמשך עברו בני המשפחה לגור סמוך לבית הספר, בהרצליה פיתוח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully