וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברז ההלוואות הזולות לעובדי בנק ישראל נסגר

מאת טל לוי

22.2.2010 / 7:07

עובדי הבנק המרכזי נהגו ללוות מיליוני שקלים מהבנק בריבית נמוכה ולהשיב את הכסף באמצעות תלוש השכר; תיקון בחוק הגנת השכר הופך את הלוואות הענק לעבירה פלילית



>> "עובדי בנק ישראל מתקשרים אלי ואומרים לי, 'נגמרה לנו החגיגה. עכשיו לא נוכל לקנות בית בכל כמה שנים'", אומר עו"ד משה שופל, אחד מגמלאי הבנק. תיקון חדש בחוק השכר מסיים את חגיגת ההלוואות שהיתה נהוגה בבנק, ובמסגרתה לוו העובדים מאות מיליוני שקלים מהבנק המרכזי.

עובדי בנק ישראל נהנו במשך שנים רבות מהסדר ייחודי, שאיפשר להם לקבל הלוואה מהבנק ב"ריבית חשכ"ל" - ריבית שמעמיד לרשותם החשב הכללי ומגיעה כיום למעט יותר מ-2%. השכר הממוצע בקרב עובדי בנק ישראל הקבועים, נכון לתום 2008, הוא 23 אלף שקל ברוטו, ולפי החוק הישן נהנו העובדים מהזכות לקבל הלוואה בהיקף של עד 24 משכורות (יותר מ-550 אלף שקל בממוצע).



12 משכורות מתוכן יועדו להלוואת דיור ומוחזרות בתוך 15 שנים, ועוד הלוואה יועדה לרכישת רכב או הלוואה אישית. הסכם השכר שנחתם בבנק לפני שנתיים קיצץ במעט את ההטבה, וקבע תקרה של עד 19 משכורות (437 אלף שקל בממוצע לעובד). את ההלוואה ניתן לקבל מדי חמש שנים.



לפי הפרקטיקה שהיתה נהוגה בבנק, נהגו העובדים הוותיקים לקבל הלוואות דיור ולהשתמש בחצי מהשכר החודשי לתשלום ההחזר. כך, לאחר שנתיים-שלוש יכלו העובדים לקבל הלוואה נוספת. בדרך זו צברו חלק מן העובדים כמה דירות.



לא ניתן לקבל הלוואות חדשות



פרקטיקה זו היתה בניגוד לסעיף 25 בחוק הגנת השכר, שקובע כי למעסיק אסור לנכות יותר מ-25% משכרו של עובד. עם זאת, מדובר בחוק שהסנקציה עליו מינהלתית בלבד - ועל כן שררה הסכמה בין הנהלת הבנק לבין ועד העובדים לאפשר את ההחזרים הגבוהים.



תיקון לחוק שהעבירו חה"כ שלי יחימוביץ (העבודה), דוד אזולאי (ש"ס) ומשה שרוני (גמלאים) הפך את העבירה לפלילית, ובכך סגר את הפירצה שאיפשרה לעובדים לקבל עוד ועוד הלוואות - שמסתכמות כיום בכ-200 מיליון שקל.



בימים אלה מעבירה הנהלת בנק ישראל את התיקון לחוק. המשמעות היא שכעת יכול כל עובד לקבל הלוואה, ובתנאי שישיב רק עד רבע משכרו בכל חודש. למעשה, מחייב החוק את הבנק לאפשר רק הלוואות בנות 6-7 שנים לפחות, בניגוד להלוואות הקצרות שהיו נהוגות עד לפני שנה. בכך למעשה מרסן החוק את יכולתו של הבנק להלוות לעובדים סכומי כסף גדולים.



עובד שמעוניין לקבל הלוואה חדשה כיום עושה זאת בהתאם לתנאים החדשים, אולם 120 עובדים ותיקים של הבנק נמצאים בבעיה, שכן הם לוו עוד ועוד כסף אולם מותר להם לפרוע מדי חודש רק עד רבע מהשכר. כדי לעשות זאת, הנהלת הבנק מעמידה לרשותם הלוואה בתנאי הפירעון החדשים (רה-פייננס). אולם, ההלוואה השמנה בעבר מכתיבה לעובדים הוותיקים מצב שבו הם ייאלצו למחזר את ההלוואה שוב ושוב ולא לקבל כסף חדש מהבנק. כך סוגר למעשה התיקון החדש את ברז ההלוואות הזולות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully